Emigracja, cyrkularność, utopijny projekt tożsamości: przypadek Heleny Modrzejewskiej



Abstrakt

 

Katarzyna Nowak

 

Emigration, Circularity, and the Utopian Project of Identity: Helena Modrzejewska's Case

 

The essay takes as its point of departure Helena Modrzejwska'a biography,
and more specifically, her decision to leave Poland and settle down in theUnited States of America. By analysing such issues as fragmentariness of experience, revisions and recreations of artistic identity and the paradox of symbolic death (illustrated by Modrzejewska's rejection of her last name and assumption of a new one) as a survival strategy, the essay focuses on Modrze­jewska's career with a view to exploring the consequences of her emigration from Poland. At the same time, America becomes a significant destination, laden with cultural and historical connotations. This context is also highligh­ted by Susan Sontag's In America, a novel which may be read as illuminating the historical circumstances of Modrzejewska's stay in the United States. The famous actress's decision to look for bliss and harmony in California proves to be doomed from the cradle, as it is motivated by a utopian vision of freedom and her own identity.



Pobierz

Opublikowane : 2007-01-01


NowakK. (2007). Emigracja, cyrkularność, utopijny projekt tożsamości: przypadek Heleny Modrzejewskiej. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (14). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2469

Katarzyna Nowak  knowak@uni.wroc.pl
Uniwersytet Wrocławski; Wydział Filologiczny; Instytut Filologii Angielskiej  Polska
Katarzyna Nowak jest amerykanistką. W swojej rozprawie doktorskiej pt. „Podmioty w Podróży: Postkolonialne Tożsamości w Przestrzeni Liminalnej” badała współczesną prozę brytyjską i amerykańską pisarek pochodzenia indyjskiego, skupiając się na tropie podróży jako wyznaczniku tożsamości konstruowanej przez podmioty postkolonialne. Jest autorką monografii Melancholic Travelers: Autonomy, Hybridity, and the Maternal (Peter Lang, 2007) i współedytorką Interiors: Interiority/Exteriority in Literary and Cultural Discourse (Cambridge Scholars Publishing, 2010). Opublikowała kilkanaście esejów z zakresu literatury i teorii postkolonialnej, studiów nad płcią kulturową i studiów nad operą. Obecnie pracuje nad studium badającym przedstawienia Kalifornii w prozie amerykańskiej połowy dziewiętnastego wieku.


Stopnie naukowe:
Doktor, 2005, Uniwersytet Wrocławski

Zainteresowania naukowe:
Powieść amerykańska, zwł. dziewiętnastowieczna literatura kalifornijska
Studia nad operą
Fikcje transatlantyckie
Teoria i literatura postkolonialna

Prowadzone zajęcia:
Literatura i Kultura Amerykańska
Transatlantyckie Fantazje
Proza Powojenna Amerykańskiego Południa
Pisarki Postkolonialne



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).