Amiri Baraka: poeta walczący



Abstrakt

Paweł Jędrzejko

Amiri Baraka: A Poet Fighter

(Two Interviews)

The tripartite “Dialogues and Polemics”section of the present issue consist of Christopher Bigsby’s interview with Amiri Baraka (originally published in the Theatre Quarterly in 1978), the latter’s controversial poem “Somebody Blew Up America” and a conversation with the poet recorded in the artist’s backstage room of the Hipnoza Jazz Club in Katowice, Poland, immediately after a moving performance of the Amiri Baraka Speech Quartet during the Ars Cameralis Silesiae Superioris Festival in 2009. The interlocutors were accompanied by a leading jazz pianist, Dave Burrell, and an excellent double bass player, William Parker. Attempting to illustrate the metamorphoses of Amiri Baraka’s artistic and political Weltanschauung over the past three decades, the juxtaposition of the two interviews demonstrates both its continuity and its evolution. On the one hand, artistic attempts to contrast the current discourse of Americanness with the ideological basis of the American project seem to be constant in Baraka’s work: the artist employs “Americanness” to criticize Americanness, as is the case in his unsettling interpretation of Melville’s Moby-Dick, entitled “Re: Port” (1996) ― or in his “Somebody Blew Up America” of 2001, the publication of which cost him the title of Poet Laureate of the State of New Jersey. On the other hand, his concept of People’s Revolution undergoes change, reflecting the artist’s ideological evolution in the light of the transformations of social, political and economic realities of America in the past thirty years.


Pobierz

Opublikowane : 2012-01-01


JędrzejkoP. (2012). Amiri Baraka: poeta walczący. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (24/25). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2586

Paweł Jędrzejko  pawel.jedrzejko@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Filologiczny; Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych  Polska
Tytuły i stopnie naukowe

2013—doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa

stopień przyznany przez Uniwersytet Śląski na podstawie całościowego dorobku akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem cyklu publikacji poświęconemu dziełu i myśli Hermana Melville'a.

2000—doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa

stopień przyznany przez Uniwersytet Śląski na podstawie dysertacji Fascynująca płynność. Doświadczenie lądu i morza a egzystencjalizm Hermana Melville’a, napisanej pod kierunkiem prof. UŚ. dr hab. Teresy Pyzik.

1995—magister filologii angielskiej

stopień przyznany przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na podstawie pracy Text, Style and Equivalence. A Comparative Study of Two Polish Versions of Hamlet, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Alicji Pisarskiej.

2002—nauczyciel mianowany

stopień awansu zawodowego przyznany przez Marszałka Województwa Śląskiego
Zainteresowania badawcze

Zainteresowania ogólne
Literatura amerykańska
Teoria literatury i kultury
Studia postkolonialne
Teoria przekładu literackiego

Zainteresowania szczegółowe

Literatura i filozofia Hermana Melville’a
Literatura i kultura „Amerykańskiego Renesansu”
Literatura jako filozofia/filozofia jako literatura
Literackie i kulturowe studia porównawcze
Poststrukturalne teorie literatury
Przekład a aksjologia



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).