Teatr i nadchodząca rewolucja



Abstrakt

Christopher Bigsby in conversation with Amiri Baraka.

Pobierz

Opublikowane : 2012-01-01


BarakaA., & BigsbyC. (2012). Teatr i nadchodząca rewolucja. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (24/25). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2587

Amiri Baraka  errgo@us.edu.pl
Amiri Baraka, właśc. Everett LeRoi Jones (ur. 7 października 1934 w Newark, zm. 9 stycznia 2014 tamże) – amerykański poeta, pisarz i krytyk muzyczny.

Studiował religię i filozofię na Rutgers University, Howard University oraz Columbia University, nie uzyskawszy dyplomu. W 1954 wstąpił do armii.

W tym samym roku przeniósł się do Greenwich Village, gdzie zainteresował się jazzem. Tam spotkał się również z początkującym ruchem Beat Generation, który miał duży wpływ na jego poezję. W 1958 założył wydawnictwo "Totem Press", które wydało m.in. Jacka Kerouaka i Allena Ginsberga.

Działacz ruchu Black Power, wpłynął na radykalizację amerykańskiej literatury murzyńskiej.

W 1965 przyjął nazwisko Amiri Baraka.

Pisał poezje, utwory dramatyczne, eseje, publicystykę.
Christopher Bigsby 
Christopher William Edgar Bigsby FRSA FRSL (born 27 June 1941) is a British literary analyst and novelist, with more than forty books to his credit. Earlier in his writing career, his books were published under the name C. W. E. Bigsby.

Educated at the Universities of Sheffield and Nottingham, he is Professor of American Studies at the University of East Anglia in Norwich, UK. He is also an occasional contributor to BBC Radio, and presented Kaleidoscope (Radio 4) for eight years in the 1980s. During this time, he collaborated with the writer Malcolm Bradbury on an 8-part comedy series called 'Patterson', which followed the experiences of a new lecturer at a provincial university, and may have been partly autobiographical. Unusually this series was broadcast on Radio Three. His first book was Confrontation and Commitment: A Study of Contemporary American Drama, 1959-66 (1967). One of Bigsby's recent novels, first published in March 2002, is the well-reviewed Beautiful Dreamer. His latest novel is One Hundred Days, One Hundred Nights, published August 23, 2007 by Methuen (ISBN 0413776565).

Bigsby is also considered one of the world's best analysts of American theatre, and in particular the definitive commentator on playwright Arthur Miller. Bigsby's books on Miller include, but are not limited to, Remembering Arthur Miller (2005), Arthur Miller & Company (1990), The Cambridge Companion to Arthur Miller (1997), and the definitive work on the great American playwright, the 514-page Arthur Miller: A Critical Study (2005). In November 2008, Bigsby published Arthur Miller, a definitive biography of the eminent American playwright, based on boxes of papers Miller made available to him before his death in 2005, as well as countless interviews and conversations during a friendship with the playwright that lasted over three decades. Harvard University Press published the 739-page biography of Miller in the United States on May 21, 2009 and titled Arthur Miller 1915-1962.[1] The second volume of Bigsby's biography of the playwright, Arthur Miller 1962-2005, is scheduled for release in February 2011. Christopher Bigsby has also presented the University of East Anglia's International Literary Festival for over twenty years, from which four volumes of edited interviews have been published as the "Writers in Conversation" series (Volumes 1 and 2 first published by Pen & Inc in 2001 and Volumes 3 and 4 first published by Unthank Books in 2011).

In 2006 Bigsby published Remembering and Imagining the Holocaust: The Chain of Memory, a meditative study on memory and on the ways in which memory has operated in the work of writers for whom the Holocaust was a defining event. The book includes essays on Jean Améry, Tadeusz Borowski, Anne Frank, Rolf Hochhuth, Primo Levi, Arthur Miller, W.G. Sebald, Elie Wiesel and Peter Weiss

Bigsby was elected a Fellow of the Royal Society of Literature in 2007



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).