Kino jako propozycja dialogu. Rys historyczny



Abstrakt

Alicja Helman

Cinema as a Proposition for Dialogue. A Historical Sketch.

As film has been progressing not only did it absorb everything within its reach but also, relatively soon, it became a focal point for discussions concerning politics, culture, art, entertainment, and business. With time, it entered a dialogue with new media and the entire sphere of new technology which marched into film production and began to control its distribution, availability, advertisement and storage. The author of the article analyzes the communicative potential dwelling in the subsequent phases of cinema’s evolution. The departure point is constituted by the interpretation of the relations between film and other arts from the dialogical perspective. Mutual exchanges are merely one of the main aspects of this phenomenon; of major significance remain analogies and parallel development, all equally significant for every field of art. By extending the field of study from the correspondence between arts to correspondence between cultures one can observe various forms of coexistence between elements that originate in different cultures. They may function together in harmony or collide, overlap or intersect as well as create connections that can be either immediately obvious or require exegesis and interpretation. Today, cinematic dialogues undergo transformations as they exist in an ever-changing social and communicative space. They require new discourses as they are shaped and developed in an interdisciplinary environment.


Pobierz

Opublikowane : 2013-10-01


HelmanA. (2013). Kino jako propozycja dialogu. Rys historyczny. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (27). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2617

Alicja Helman  errgo@us.edu.pl
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi; Wydział Artystyczny  Polska
Historyk i teoretyk filmu.

Prowadzi badania w zakresie historii filmu i komparatystyki. Zainicjowała serię, w ramach której ukazało się 6 tomów poświęconych adaptacjom różnych literatur narodowych. W dorobku ma ponad 20 książek autorskich oraz kilkaset artykułów i rozpraw.

Ważniejsze pozycje:
O dziele filmowym/1970, 1981/, Przedmiot i metody filmoznawstwa/1985/, Słownik pojęć filmowych/ 10 tomów, 1991-1998/, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury/1998/, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego/2002/. Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury/2005/, Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou/2010/.

Kilkakrotnie otrzymała nagrodę Ministra za osiągnięcia naukowe. Jest członkiem-korespondentem Polskiej Akademii Umiejętności.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).