Dialogi polityczne brytyjskiego kina. Wizerunki Amerykanów i Niemców w kinie angielskim okresu II wojny światowej



Abstrakt

Bartosz Kazana

Political Dialogues of British Cinema.
Images of Americans and Germans in the English Film
of the WW II Period.

Films from the so called British War Collection, produced in England between 1941 and 1945 present a wide spectrum of propagandist cinema: from information and educational films to motions pictures warming up to fight or shaping political moods of the society. Among those one could find films supposed to ease the tense relations between the English and American soldiers stationed on British Islands. In most cases those films depicted a conventionalized image of both nations’ representatives by referring to obvious cultural and customary differences. However, some eminent productions used the expressive topic as a pretext for artistic experimentation. For obvious reasons during the war the Germans were supporting characters in numerous films. Those movies constitute particularly interesting research material since they contain complex profiles of such characters and are not always limited to depicting a travesty or unambiguous condemnation. More ambitious filmmakers, such as Carol Reed, and, more importantly Michael Powell together with Emeric Pressbugrger, not only problematize various aspects of war but also complicate the Germans’ psychological descriptions by drawing a clear dividing line between a German and a Nazi. The article recalls most representative films for both groups and, by comparing them, aims at demonstrating their ideological and artistic diversity.


Pobierz

Opublikowane : 2013-10-01


KazanaB. (2013). Dialogi polityczne brytyjskiego kina. Wizerunki Amerykanów i Niemców w kinie angielskim okresu II wojny światowej. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (27). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2622

Bartosz Kazana  errgo@us.edu.pl
doktor nauk o sztuce, historyk filmu, zastępca redaktora naczelnego czasopisma „EKRANy”. Autor kilkunastu artykułów publikowanych m.in. w „Kulturze Popularnej”, „Kwartalniku Filmowym”, „Studiach Filmoznawczych” i „Kulturze Współczesnej”. Współredaktor (z Alicją Helman) książki Od Jane Austen do Iana McEwana. Adaptacje literatury brytyjskiej (2012).



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).