4'33" Dźwięki ciszy

Marcin Borchardt

Abstrakt


29 sierpnia 1952 roku w sali Maverick Concert Hall w Woodstock w stanie Nowy Jork ma miejsce historyczne wydarzenie wielkiej wagi. Podczas premierowego wykonania nowego dzieła Johna Cage’a pianista David Tudor trzykrotnie otwiera i zamka klapę fortepianu ani razu nie dotykając jego klawiatury. Kompozycja zatytułowana „4’33” napisana jest na „milczący fortepian”. To utwór, którego się NIE gra! Dla krytyków i publiczności żart jest kiepski. Dziś, w zależności od indywidualnego punktu widzenia „4’33” można interpretować na setki sposobów.


Słowa kluczowe


antropologia kultury

Pełny tekst:

POBIERZ PLIK PDF

Bibliografia


Luce Abélès, Catherine Charpin, Sztuki Niezborne, czyli akademia szyderstwa, tłum. Elwira Milczyńska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2002, s. 35.

Christa Baumgarth, Futuryzm, tłum. Jerzy Tasarski, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1987, s. 287.

Marcin Borchardt, Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących. Tom 1, Wydawnictwo w Podwórku, Gdańsk 2014, s. 83-87.

John Cage, Tematy i wariacje, tłum. Jerzy Jarniewicz, Literatura na świecie, 1996, nr 1-2 (294-295), s. 237, 238, 244.

John Cage, The Future of Music: Credo, [w:] Christoph Cox, Daniel Warner, Audio Culture. Readings in Modern Music, frag. tłum. Marcin Borchardt, Continuum, New York - London 2004, s. 25-26.

John Cage, Wypowiedź autobiograficzna, tłum. Dorota Kozińska, Literatura na świecie 1-2.1996 (294-295), s. 288.

William Duckworth, Talking Music. Convesations with American Composers, frag. tłum. Marcin Borchardt, Da Capo Press, New York 1999, s. 13.

Charles Junkerman, Nowe formy wspólnego życia: John Cage i jego Muzycyrk, tłum. Tadeusz Sławek, Literatura na świecie 1-2.1996 (294-295), s. 227.

John Kobler, Everything We Do Is Music, frag. tłum. Marcin Borchardt, The Saturday Evening Post, 1968, vol. 241, nr 21 (October 19,1968), s. 46.

Richard Kostelanetz, Conversing with Cage, Routledge, frag. tłum. Marcin Borchardt, New York and London 2002, s. 65.

Bożena Kowalska, Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989, s. 119.

Michael Nyman, Muzyka eksperymentalna, tłum. Michał Mendyk, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2012, s. 54.

Luigi Russolo, Sztuka hałasów: Manifest Futurystyczny, tłum. Michał Mendyk, [za:] Christoph Cox, Daniel Warner, Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Słowo/Obraz Terytoria 2010, s. 32, 35.

Kenneth Silverman, Begin Again: A Biography of John Cage, frag. tłum. Marcin Borchardt, Alfred A. Knopf, New York 2010, Kindle loc. 1778.

Daisetz Teitaro Suzuki, Wprowadzenie do buddyzmu Zen, tłum. Małgorzata i Andrzej Grabowscy, Wydawnictwo Czytelnik 1979, s. 96.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


##submission.copyrightStatement##

"ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura",  ISSN 1508-6305, e-ISSN 2544-3186, email: errgo@us.edu.pl, www.errgo.pl, Wszystkie prawa zastrzeżone.