Edukacja kobiet w XVII i XVIII-wiecznej Anglii i próby przezwyciężenia obowiązującego kanonu



Abstrakt

[abstrakt po polsku poniżej]

Agnieszka Szczap
Institute of Philosophy
The University of Zielona Góra
Poland

Women’s Education in the 17th- and 18th-century England
and the Attempts at Surmounting the Canon

Abstract: The paper focuses on the opinions of two women thinkers: Mary Astell (1666–1731) and Mary Wollstonecraft (1759–1797), whose modern views have been influential since the second half of the 20th century. The aim of the paper is to foreground the originality in their way of thinking against the background of philosophical views as well as social and cultural situation in the 17th- and 18th-century England.

Keywords: feminism, education, Mary Astell, Mary Wollstonecraft, cultural practice of 17th and 18th century England



Agnieszka Szczap
Instytut Filozofii
Uniwersytet Zielonogórski

Edukacja kobiet w XVII i XVIII-wiecznej Anglii i próby przezwyciężenia obowiązującego kanonu

Abstrakt: W prezentowanym artykule skupiłam się na poglądach dotyczących edukacji kobiet, a szczególnie na poglądach dwóch myślicielek: Mary Astell (1666-1731) i Mary Wollstonecraft (1759-1797), których nowoczesne poglądy były kontynuowane w XX wieku. Ich poglądy polemizowały z dominującymi opiniami na temat sytuacji i roli kobiet w XVII i XVIII-wiecznej Anglii. 

słowa kluczowe: feminizm, edukacja, Mary Astell, Mary Wollstonecraft, praktyka kulturowa Anglii XVII i XVIII wieku.


Słowa kluczowe

feminizm; edukacja; Mary Astell; Mary Wollstonecraft; praktyka kulturowa Anglii XVII i XVIII wieku.

ASTELL M.: A Serious Proposal to the Ladies for the Advancement of Their True and Greatest Interest by a Lover of Her Sex, London: Printed for R. Wilkin, 1695.

BRATHWAIT R.: The English Gentelwoman, London: Printed by Iohn Dowson, 1641.

COMENIUS J. A.: Johann Amos Comenius, The Great Didactic, London: Adam and Charles Black, 1869.

CRESSY D.: Literacy and the Social Order. Reading & Writing in Tudor & Stuart England, London-New York: Cambridge University Press, 2006. ISBN 9780521032469

JUNG E.: Czy w XVII i XVIII-wiecznej Anglii kobieta była traktowana jako wartościowa jednostka – obywatelka? - Filo-Sofija, 2013/4, nr 23.

O’DAY R.: Education and Society 1500-1800: The Social Fundations of Education in Early Modern Britain, New York: Londgman, 1982. ISBN 0582489172

PIETRZAK E.: Wolność, równość i siostrzeństwo, Łódź: Wydawnictwo WSHE, 2008. ISBN 978-83-7405-267-7.

POULAIN DE LA BARRE F.:De l’egaitale des deux sexes, discours physique et moral où l’on de se défaire des préjugez, Paris: Chez Antoine Dezallier, 1674.

ROUSSEAU J. J.: Emil, czyli o wychowaniu, tłum. Wacław Husarski, t. II, Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, 1955.

SMOLUK M.: Niższe warstwy angielskiego społeczeństwa w pierwszej połowie XVII wieku: ich status, życie rodzinne, tradycje i edukacja, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2011. ISBN 978-83-7481-419-5

SZCZAP A.: Rodzina w poglądach wybranych filozofów. - Wychowanie w Rodzinie, 2013, t. VII, nr 1.

The Stanford Encyklopedia of Philosophy : M. Astell (Summer 2008 Edition) [online] http://plato.stanford.edu/entries/astell/ (dostęp: 04.05.2016.)

ULIŃSKI M.: Kobieta i mężczyzna, Kraków: Aureus, 2001. ISBN 83-87887-43-9.

VERNEY F. P.:, Memoirs of the Verney Family, London: Longmas, 1892.

WOLLSTONECRAFT M.: Introduction, w: A Vindication of the Rights of Woman, Mary Wollstonecraft, London: Everyman’s Library, 1992. ISBN 1-85715-086-4.

WOLLSTONECRAFT M.: Wołanie o prawa kobiety, tłum. Ewa Bogdal i inni, Warszawa: Wydawnictwo Mamania, 2011. ISNB 978-83-62829-00-2.

Pobierz

Opublikowane : 2017-11-30


SzczapA. (2017). Edukacja kobiet w XVII i XVIII-wiecznej Anglii i próby przezwyciężenia obowiązującego kanonu. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(35). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/4672

Agnieszka Szczap  agnieszka_szczap@onet.eu
Instytut Filozofii, Uniwersytet Zielonogórski  Polska



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).