Niemożliwy kanon Jhumpy Lahiri



Abstrakt

[abstrakt po polsku poniżej]

Patrycja Austin
Institute of English
University of Rzeszów
Poland

Jhumpa Lahiri’s Impossible Canon

Abstract: The article aims at examining the canonical categorization of Jhumpa Lahiri’s works, the trajectory of which makes such a categorization difficult if not impossible to establish. The author also focuses on the positive and negative aspects of the emergence of the ethnic canon in the United States, especially on the political and economic facets of literary production. The analysis begins with the theories by Gayatri Chakravorty Spivak, Edward Said, and Homi Bhabha, and proceeds to a more detailed examination of the ethnic canon by David Palumbo-Liu and Graham Huggan.

Keywords: literary theory, literary canon, postcolonial cultures, ethnicity, Jhumpa Lahiri

Patrycja Austin
Instytut Filologii Angielskiej
Uniwersytet Rzeszowski

Niemożliwy kanon Jhumpy Lahiri

Abstrakt: Ten artykuł ma na celu zbadanie przynależności kanonicznej twórczości Jhumpy Lahiri, której trajektoria służy ukazaniu trudności czy wręcz niemożliwości ustanownienia takowej przynależności.  W swoich rozwazaniach autorka skupia się na pozytywnych i negatywnych skutkach formowania się kanonu literatury etnicznej w Stanach Zjednoczonych ze zwróceniem szczególnej uwagi na uwikłanie owej twórczości w polityczny i ekonomiczny wymiar kultury. W swojej analizie autorka wychodzi od rozważań nad kanonicznością Gayatri Chakravorty Spivak, Edwarda Saida i Homiego Bhabhy, by skoncentrować się na bardziej szczegółowym spojrzeniu na kanon etniczny, zaproponowanym przez Palumbo-Liu oraz Grahama Huggana. Ważną pozycją w analizie był również zbiór esejów z 2012 roku pod redakcją Laviny Dhingry oraz Floyd Cheung, poświęcony w całości problemowi kanoniczności twórczości Lahiri.

Słowa kluczowe: teoria literatury, kanon literacki, kultury postkolonialne, etniczność, Jhumpa Lahiri


Słowa kluczowe

teoria literatury; kanon literacki; postkolonializm; etniczność; Jhumpa Lahiri

Homi Bhabha, Miejsca Kultury, przeł. Tomasz Dobrogoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2010

Gilles Deleuze, Felix Guattari, A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, tłumacz. Brian Massumi, University of Minnesota Press, Minneapolis, 2005

Lavina Dhingra i Floyd Cheung, Naming Jhumpa Lahiri: Canons and Controversies, Lexington Books, New York 2012.

Ambren Hai, Re-Rooting Families: The Alter/ Natal as the Central Dynamic of Jhumpa Lahiri’s Unaccustmed Earth, w. Naming Jhumpa Lahiri: Canons and Controversies, red. Lavina Dhingra i Floyd Cheung, Lexington Books, New York 2012

Graham Huggan, Postcolonial Exotic: Marketing the Margins, Routledge, London, 2001.

Dorota Kołodziejczyk, Literatura porównawcza i studia postkolonialne – nowe otwarcie dla komparatystyki?, Porównania, 2008 nr 5.

David Lynn, Virtues of Ambition, „Kenyan Review”, Tom 26, nr 3, 2004.

Małgorzata Martynuska, Incorporating Mexicanness into American Culture: the Case of Mariachi, Ostrava Journal of English Philology, Tom 7 nr 1, 2016.

David Palumbo-Liu, The Ethnic Canon: Histories, Institutions, and Interventions, University of Minnesota Press, Minneapolis 1995.

Marek Paryż, Od Ralpha Ellisona do Jhumpy Lahiri: Szkice o prozie amerykańskiej XX i początku XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.

Salman Rushdie, Ziemia pod jej stopami, przeł. Wojsław Brydak, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2001.

Edward Said, Kultura i Imperializm, przeł. Monika Wyrwas- Wiśniewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009

Rajini Srikanth, What Lies Beneath: Lahiri’s Brand of Undesirable Difference in Unaccustomed Earth, w. Naming Jhumpa Lahiri: Canons and Controversies, red. Lavina Dhingra i Floyd Cheung, Lexington Books, New York 2012.

Lavina Dhingra Shankar, Not Too Spicy: Exotic Mistresses of Cultural Traslation in the Fiction of Chitra Divakaruni and Jhumpa Lahiri, w „Other Tongues: Rethinking the Language Debates in India. red. Nalini Iyer iBonnie Zare, Rodopi, Amsterdam, 2009

Gayatri Chakravorty Spivak, The Making of Americans, the Teaching of English, and the Future of Cultural Studies, New Literary History, Tom 21 nr 4.

Pobierz

Opublikowane : 2017-11-30


AustinP. (2017). Niemożliwy kanon Jhumpy Lahiri. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(35). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/4676

Patrycja Austin  p.austin932@gmail.com
Uniwersytet Rzeszowski  Polska
Patrycja Austin jest adiunktem w Instytucie Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Rzeszowskim. Tytuł doktora został jej nadany przez Uniwersytet Warszawski, Jej książka In Words and Music: Glocal Imaginaries in the Works of Salman Rushdie, Vikram Seth and Amit Chaudhuri została opublikowana w Indiach.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).