Rhétoriques contemporaines de la paternité. Le cas de Chevillard



Abstrakt

Finding new forms for a literary representation of the father is a challenge, as family relations constitute one of the most popular literary motifs. Éric Chevillard’s innovative presentation of this subject takes the form of an unconventional blog, which is more literary than personal, and which exists in electronic and print formats. This peculiar – half-fictional, halfautobiographical – diary tells the story of a “housewriter,” combining creative pursuits with everyday fatherly duties, and thus invites the reader to reflect on the father–daughter relation and the changes it is undergoing in our times.

Barthes, Roland, 1980 : La chambre claire. Paris : Gallimard / Seuil.

Bellon, Guillaume, 2012 : « Forme brève et nostalgie du récit dans L’autofictif d’Éric Chevillard ». In : Cristina Alvares et Maria‑Edouarda

Keating (éd.) : Microcontos e outras microformas : alguns ensaios. Braga : CEHUM / Humus.

Bessard‑Banquy, Olivier, 2003 : Le roman ludique : Jean Echenoz, Jean‑Philippe Toussaint, Éric Chevillard. Paris : Presses Universitaires Septentrion.

Candel, Étienne, 2010 : « Penser la forme des blogs, entre générique et génétique ». In : Christèle Couleau, Pascale Hellégouarc’h (éd.) : Les blogs. Écritures d’un nouveau genre ? Paris : L’Harmattan, 23–31.

Chevillard, Éric, 2009 : L’autofictif. Talence : L’Arbre vengeur.

Chevillard, Éric, 2010 : L’autofictif voit une loutre. Talence : L’Arbre vengeur.

Chevillard, Éric, 2012 : L’autofictif prend un coach. Talence : L’Arbre vengeur.

Chevillard, Éric, 2015/2016 : L’autofictif. http://autofictif.blogspot.com/. Date de consultation : le 2 avril 2016.

Escolin‑Contensou, Isabelle, 2010 : « Le blog, nouvel espace littéraire entre tradition et reterritorialisation». In : Christèle Couleau, Pascale Hellégouarc’h (éd.) : Les blogs. Écritures d’un nouveau genre ? Paris : L’Harmattan, 13–22.

Francis, Véronique, Cadei, Livia, 2013 : « Les blogs des parents : des pratiques d’écriture parentale comme formes de soutien de la parentalité ». In : Marie‑Claude Mietkiewicz et al. (éd.) : Les enfants dans les livres. Paris : ERES, 149–167.

Jourde, Pierre, 1993 : « Les Petits Mondes à l’envers d’Éric Chevillard ». La Nouvelle Revue Française, nos 486–487, 204–217.

Paquette, Danièle, 2004 : « La relation père–enfant et l’ouverture au monde ». Enfance, vol. 56, no 2, 205–225.

Perec, Georges, 1989 : L’infra‑ordinaire. Paris : Seuil.

Ricoeur, Paul, 1969 : « La paternité : du fantasme au symbole ». In : Le conflit des interprétations. Essais d’herméneutique. Paris : Seuil, 458–486.

Riendeau, Pascal, 2012 : « L’aphorisme comme art du détour ou comment Éric Chevillard est devenu L’autofictif ». Revue critique de fixxion française contemporaine, no 4, 38–48.

Ruiz, Ugo, 2013 : « Ethos et blog d’écrivain: le cas de L’Autofictif d’Éric Chevillard ». Contextes. Revue de la sociologie de la littérature, no 13. https://contextes.reuves.org/5830. Date de consultation: le 2 avril 2016.

Tisseron, Serge, 2001 : L’intimité surexposée. Paris : Ramsay.

Viart, Dominique, Vercier, Bruno, 2008 : La littérature française au présent. Paris : Bordas.


MaziarczykA. (1). Rhétoriques contemporaines de la paternité. Le cas de Chevillard. Romanica Silesiana, 12(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/7164

Anna Maziarczyk  anna.maziarczyk@umcs.edu.pl



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).