Chowanna https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA <p>„Chowanna” to polskie czasopismo pedagogiczne o interdyscyplinarnym charakterze. Wydawane jest przez Instytut Pedagogiki Uniwerytetu Śląskiego w Katowicach.&nbsp; Jego podstawowe cele to: 1. <strong>łączenie dorobku polskiej myśli pedagogicznej z osiągnieciami krytycznej i zaangażowanej humanistyki współczesnej</strong>; 2. tworzenie przestrzeni do prezentacji badań naukowych z zakresu historycznych, filozoficznych, socjologicznych, psychologicznych, kulturoznawczych, artystycznych kontekstów wychowania.</p> <p>Pismo zostało powołane do istnienia w <strong>1929 roku</strong> jako periodyk Instytutu Pedagogicznego w Katowicach (grono redaktorów prowadzących tworzyli uczeni uznawani dziś za klasyków pedagogiki, na przykład: <strong>Zygmunt Mysłakowski, Henryk Rowid, Józef Pieter</strong>). Tytuł nawiązuje do znanego z mitologii słowiańskiej imienia bogini-opiekunki oraz do monumentalnego i fundacyjnego dla zaawansowanej polskiej myśli pedagogicznej dzieła <strong>Bronisława Ferdynanda Trentowskiego</strong> <strong><em>Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży</em></strong> (1842 r.).</p> <p>Profil czasopisma to zamierzone odwołanie do <strong>dialektycznej</strong> oraz<strong> osadzonej głęboko w języku polskim, a jednocześnie otwartej na dokonania światowe</strong> twórczości Trentowskiego. „Chowanna” pomyślana została jako <em>pograniczne forum wymiany myśli</em> – łączące w badaniach pedagogicznych tradycję (problematyzowaną) z nowoczesnością (wieloraką).</p> <p>Zespół Redakcyjny chciałby twórczo zachować ugruntowane w historii czasopisma i jednocześnie aktualne w naszej rzeczywistości zakresy tematyczne, ogniskując podejmowane na jego łamach zagadnienia wokół następujących – ważnych społecznie – kwestii:</p> <ul> <li class="show"><strong>polska myśl pedagogiczna</strong> (w kontekście nowoczesnej humanistyki);</li> <li class="show"><strong>rewizja postaw pedagogicznych</strong> (w kontekście zmian społeczno-kulturowych);</li> <li class="show"><strong>historyczne i współczesne prądy w wychowaniu i edukacji</strong> (w kontekście potrzeb nauczycieli i innych podmiotów edukacji);</li> <li class="show"><strong>demokracja i wychowanie </strong>(w kontekście kryzysu kultury demokratycznej).</li> </ul> <p>Jesteśmy przekonani, że jakość dyskursu edukacyjnego w przestrzeni publicznej w dużej mierze zależy od stopnia recepcji znaczących dokonań teoretycznych, dlatego zamierzamy podjąć próbę <strong>rewitalizacji debat wokół ważnych książek</strong> – zarówno nowości, jak i dzieł klasycznych. Troska o etykę lektury to jedno z zadań, jakie sobie stawiamy, zapraszając do czytania i komentowania istotnych tekstów.</p> <p>Chcielibyśmy także – w duchu integralności myślenia o człowieku i jego kształceniu – szerzej otworzyć łamy czasopisma na pogranicze <strong>nauki i sztuki</strong>. Literackie laboratorium doświadczeń egzystencjalnych, badania z zakresu <em>arts based research</em>, analizy wydarzeń kulturalnych etc. to ważne pole wspomagania podmiotów edukacyjnych w wysiłku przeciwdziałania dehumanizacji.</p> pl-PL <p><strong>Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.<br><br></strong>1. Licencja<br><br>Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/</a>). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.<br><br>2. Oświadczenie Autora<br><br>Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.<br><br>Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.<br><br>UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).<br><br>3. Prawa użytkownika<br><br>Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.<br><br>4. Współautorstwo<br><br>Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.<br><br>Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).</p> chowanna@us.edu.pl (Sekretarze Redakcji: dr Edyta Nieduziak, dr Marcin Gierczyk) helpdesk.wydawnictwo@us.edu.pl (Zespół ds. czasopism) czw, 08 lut 2024 08:49:30 +0000 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Nowe problemy bioetyczne w narracji społecznej https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/13805 <p>Nowe problemy bioetyczne, jakie pojawiły się w ostatnich kilku dekadach, można rozważać z wielu punktów widzenia: medycznego, psychologicznego, socjologicznego, filozoficznego (etycznego) i teologicznego. W naszych rozważaniach podejmujemy w narracji społecznej takie zagadnienia, jak: zapłodnienie pozaustrojowe <em>in vitro</em>, klonowanie ludzi, zmiana płci i eutanazja. Pytamy o to, jak młodzi Polacy oceniają te nowe sytuacje według kryteriów „dopuszczalne – niedopuszczalne”, „moralne – niemoralne”, „godziwe – niegodziwe”. Podstawą tych diagnoz są wyniki badań socjologicznych i rezultaty ogólnokrajowych sondaży opinii publicznej. Nowe problemy bioetyczne nie mają jeszcze bogatego opracowania socjologicznego.</p> Janusz Mariański ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/13805 pią, 27 sty 2023 00:00:00 +0000 (In)formal Teacher Culture: The Ruler, the Super(wo)man, and the Ignoramus at School https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/14743 <p>The article addresses the issue of the informal teacher culture that functions alongside the formal one in which the teacher is seen as a representative of the dominant culture. It discusses three main types of teacher resistance culture: the ruler, the super(wo)man, and the ignoramus. They show the ways in which teachers function at school that are different from the commonly accepted ones. These cultures have been distinguished on the basis of a literature analysis and author’s own research and do not constitute an exhaustive catalogue. However, being aware of them allows us to enrich pedagogical reflection on the issue of resistance in education.</p> Anna Babicka-Wirkus ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/14743 czw, 14 wrz 2023 00:00:00 +0000 Muzyka i tanieс w wychowaniu międzykulturowym – polsko-ukraińskie sploty https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/14900 <p>The paper presents the idea of the research project Theory and Practice of Musicalization of Early Education Teachers in the Intercultural Dimension, the aim of which will be to obtain opinions from the surveyed teachers and trainees for the profession on the given topic and to forecast activities and develop effective solutions in the field of “good practices”.</p> Mirosław Kisiel, Halyna Nikolai ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/14900 czw, 29 gru 2022 00:00:00 +0000 Collaborative Inquiry for Knowledge Building among Children in Clinical Courses at the Master’s Level at an American College in New York State: A Descriptive Case Study https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/15034 <p>In this article, I describe how I teach graduate students who are in-service teachers in our master’s literacy program on how to facilitate inquiry-based learning among school children. This type of learning concentrates on students’ curiosity, asking questions, and investigating problems in collaboration. The teacher in such learning is more of a facilitator working towards helping children in becoming more independent learners. In my role as a teacher educator and coach I have used several resources to develop my own practice of teaching inquiry learning since 2015. I describe how I structure my graduate students’ tutoring for inquiry and how I teach the ways of utilizing literacy teaching strategies and routines, such as shared reading and accountable talk, in order to facilitate children’s knowledge building and their increasing independence in collaborative work. I also describe how my research interests that concentrate around investigating innovative inquiry-based learning spaces has informed this teaching.</p> Barbara Vokatis ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/15034 śro, 13 wrz 2023 00:00:00 +0000 Służba wojskowa jako źródło sytuacji trudnych w rodzinach żołnierzy (skutki wtórnej traumatyzacji, style wychowania) https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/15110 <p>In many scientific studies, the soldier is treated as a socially isolated person; the researchers’ interest is mainly focused on the psychophysical health of representatives of this social group. The article, based on a literature review, analyses the emotional, health and social costs incurred by other members of military families both during and after the soldier’s operations abroad. The article looks at the functioning of military families. Sources of difficult situations that may arise in soldiers’ families are listed, and parental attitudes characteristic of such families are discussed.</p> Maria Krzemińska-Cieśla ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/15110 pon, 27 cze 2022 00:00:00 +0000 W stronę słabej edukacji kruchych istot ludzkich. [Krzysztof Maliszewski, Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2021, ss. 208] https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/15053 <p>This review article discusses selected issues taken up by Krzysztof Maliszewski in his work Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego [Power-less Education. On the Education of the Fragile.] The interesting content, the choice of the form of argument and its contexts, as well as the clear layout of the book have been subordinated to the tasks perfectly fulfilled by its author in presenting the assumptions, justification and discussion of the concept of power-less education.</p> Rafał Włodarczyk ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/CHOWANNA/article/view/15053 pon, 03 lip 2023 00:00:00 +0000