Mapa miasta jako konstrukt pamięci. Na przykładzie pamięci o Powstaniu Warszawskim we współczesnej Warszawie



Abstrakt

Iwona Kurz

City Map as a Memory Construct. Remembering Warsaw Uprising in Contemporary Warsaw

Contemplating the social and historical significance of the Warsaw Uprising and its 60th anniversary, the article points to a silent ever-presence of the event's painful reminders in the city's contemporary landscape, which — though seemingly erased from the map of everyday trivia and the city's obsessive mobility — still appear and re-appear in the background of every-day actions and as such constitute the historical unconscious of the celebrated 2003 Warsaw movie. The key point of the article revolves around the anniversary's celebrations, which, due to their scale and sophistication, rearranged the ordinary space of Warsaw turning it, through repetition and experience, into a space of "bleeding memory." This particular balance between dramatic past and its contemporary re-enactment not only introduces what Marianne Hirsch calls "post-memory," but also, if not in the first place, it provides one of the crucial cornerstones of national identity.


Pobierz

Opublikowane : 2006-10-01


KurzI. (2006). Mapa miasta jako konstrukt pamięci. Na przykładzie pamięci o Powstaniu Warszawskim we współczesnej Warszawie. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (13). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2449

Iwona Kurz  i.kurz@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski; Wydział Polonistyki; Instytut Kultury Polskiej  Polska
Zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej przez pryzmat obrazu (przede wszystkim fotograficznego i filmowego), antropologią kultury wizualnej oraz problematyką gender. Prowadzi między innymi zajęcia na temat obrazu w kulturze polskiej XIX wieku, obrazu I filmu w kulturze polskiej XX wieku, seminarium „Fototożsamość: fotografia i film a ciało i pamięć” oraz konwersatorium „Pamięć o Auschwitz”. Publikuje między innymi w „Dialogu”, „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym” i „Kulturze Współczesnej”. Autorka książki Twarze w tłumie. Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej lat 1955–1969 (2005, nominacja do Nagrody Nike, Nagroda im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmoznawczą roku). Sekretarz redakcji w kwartalniku „Kultura Współczesna” i „Almanachu Antropologicznym Communicare”.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).