Oswajanie przestrzeni "pomiędzy". Kino diasporyczne w kontekście kinematografii kanadyjskiej



Abstrakt

Justyna Kucharska

Taming the Space „in-between.” Diasporic Cinema in the Context of Canadian Cinematography

The article deals with the development of a new cinematic genre – diasporic cinema, which is a result of works created by representatives of dispersed groups. The signifiers of the genre and a brief survey of diasporic directors’ achievements have been outlined with reference to history and the organizational structure of Canadian cinematography stemming from cultural politics which mirrors ideas of multicultural policies. A brief outline of the history of Canadian cinema includes silent cinema, the turn of 1939, when National Film Board of Canada (NFB) was created, the October crisis of 1970 and trends of Canadian cinematography at the end of 20th century. Apart from the outline of documentary and feature works of Canadian directors the author of the text examines briefly the transformation of the concept of “diaspora” which has considerably broadened its designation at the end of 20th century. Delocalisation brings a new concept of “home” which in the context of migration loses its traditional physical meaning in favour of space being tamed in the country of residence and the process of migration itself. These tendencies are visible in the modern Canadian cinema whose analysis proves that Canada is still struggling to determine its own identity and constructing national cinematography.


Pobierz

Opublikowane : 2008-10-01


KucharskaJ. (2008). Oswajanie przestrzeni "pomiędzy". Kino diasporyczne w kontekście kinematografii kanadyjskiej. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (17). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2517

Justyna Kucharska  errgo@us.edu.pl

Absolwentka kulturoznawstwa oraz filologii angielskiej. Jej zainteresowania badawcze oscylują wokół problemów diaspory, dialogu międzykulturowego i filozofii politycznej.

Holds MAs in cultural studies and English studies. Her research interests encompass the issues of diaspora, transcultural dialogue and political philosophy.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).