Niematerialne przedmioty w ukrytych wnętrzach: Sir Thomasa Browna "Musaeum Clausum" a wczesnonowożytna konwencja muzealnego katalogowania



Abstrakt

Karolina Lebek

Immaterial Objects in Hidden Interiors:

Sir Thomas Browne’s Musaeum Clausum

and the Early Modern Cataloguing Convention

The article reads the short, jocular text by Sir Thomas Browne Musaeum Clausum or Bibliotheca Abscondita (1684) in the context of its dialogue with the cataloguing convention in the seventeenth-century culture of curiosity. The first part of “Immaterial Objects” discusses the cultural significance of museum catalogues in their double function: firstly, to represent the collected objects by endowing them with “a story” and fashioning them as curiosities and, secondly, to represent the social network build around the collection. Two printed catalogues serve as examples here: Robert Hubert’s catalogue of his own private collection printed in 1664 and the catalogue of the Repository of the Royal Society, Musaeum Regalis Societatis, written by Nehemiah Grew and published in 1681. The second part of the article shows how Browne in Musaeum Clausum worked from within this convention of cataloguing undermining, and thus exposing, its principles in order to reflect (auto)ironically on the culture of collecting to which he belonged. Such a reading of Browne’s text also helps to reveal the changes in textual attention given to curious objects in seventeenth-century England.


Pobierz

Opublikowane : 2012-01-01


LebekK. (2012). Niematerialne przedmioty w ukrytych wnętrzach: Sir Thomasa Browna "Musaeum Clausum" a wczesnonowożytna konwencja muzealnego katalogowania. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (24/25). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2577

Karolina Lebek  karolina.lebek@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Filologiczny; Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych  Polska
Tytuły i stopnie naukowe

2006 - mgr filologii angielskiej, tytuł pracy magisterskiej Place in Fantasy: Ursula K. Le Guin's Earthsea Archipelago and Neil Geiman's London Below

2012 - dr nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, tytuł rozprawy doktorskiej Stor(y)ing the Object: Representations of Curiosities and Self-fashioning in Early Modern England

Zainteresowania badawcze:
kultura i literatura okresu wczesnonowożytnego (XVI i XVII wiek)
związki wczesnonowożytnej nauki z literaturą i kulturą
siedemnasty wiek w kulturze współczesnej
potworność w literaturze i sztuce
badania kulturowe nad materialnością (material culture studies)
pisanie kreatywne



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).