Ze śmiercią im do twarzy: żywe trupy końca XX wieku



Abstrakt

Mikołaj Marcela

Death Becomes Them:
Living Dead at the End of the 20th Century

It seems that the return of the living dead in Robert Zemeckis’s Death Becomes Her (1992) is not the return of repressed death, like in George A. Romero’s films, but rather the return of the repressed of our modern fears: fear of being ugly and fat, and fear of being old. Today, when we are surrounded by beautiful celebrities from  television and newspapers, we cannot afford to let our body get out of shape. It appears that to remain human we have to retain our beauty and shape. But even more horryfing seems the threat of growing old. Michel Vovelle points out that the process of growing old appears as one of the most horrible threats for Western civilization. Hidden and repressed it returns in the figure of zombie in Romero’s classic movie series. The “living dead” truly returns to the cinema in 1968 (Night of the Living Dead)—the year in which Jean Amèry issues his essay On Growing Old. From its  perspective it becomes obvious that slow and unproductive zombies, “the living dead” which crave only for consumption, represent the senior citizens society that endangers contemporary culture of youth, beauty and health. Simon Clark regards the blood-stained mouth of a zombie as a variation of vagina dentata while Maria Bonaparte perceives it as a symbol of castration and impotence.

Pobierz

Opublikowane : 2014-10-01


MarcelaM. (2014). Ze śmiercią im do twarzy: żywe trupy końca XX wieku. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (29). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2657

Mikołaj Marcela  errgo@us.edu.pl
Zakład Historii Literatury Poromantycznej  Polska
Ukończył Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne na Uniwersytecie Śląskim. Nauczyciel akademicki, w swoich badaniach zajmuje się przede wszystkim popkulturą i jej „potwornymi" postaciami. Od wielu lat zajmuje się muzyką. Pisze piosenki ze znakomitym producentem muzycznym, Szymonem Folwarcznym. Razem z nim przygotował nowy projekt muzyczny Magnetic Clouds, który miał już swoją premierę na antenach Polskiego Radia.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).