Czy Ameryka może być post-etniczna? Czarny Atlantyk i interwencyjne dyskursy postkolonializmu a afroamerykańskie studia kulturowe



Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest wpływowi studiów postkolonialnych na założeniach i praktykach badań afro-amrykańskich. Pokazuje on, iż studia postkolonialne - a zwłaszcza brytyjskie studia kulturowe osadzone w tej tematyce - w znacznym stopniu wpłynęły na umiędzynarodowienie studiów afro-amerykańskich (a także studiów etnicznych i amerykanistyki), poprzez przekształcenie amerykańskiego pojęcia etniczności oraz poszerzenie amerykańskiego dyskursu multikulturalizmu. Artykuł skupia się przede wszystkim na krytycznych tekstach brytyjskich teoretyków kultury pochodzenia karaibiskiego, przede wszystkim Paula Gilroya, będącego pierwszym badaczem, który zastosował metodologię postkolonialną w odniesieniu do tekstów autorstwa afro-amerykanów.


Słowa kluczowe

Amerykanistyka; Studia afro-amerykańskie; Studia kulturowe; Etniczność; Postkolonialism

Adams, Rachel. “The Worlding of American Studies.” American Quarterly, 53.4 (2001): 720–732.

and the Politics of Anti-racism. New York: Zed Books, 199.

Anderson, Talmadge, James Stuart. Introduction to African American Studies: Transdisciplinary Approaches and Implications. Baltimore: Imprint Editions, 2007.

Anderson, Talmadge. Introduction to African American Studies: Cultural Concepts and Theory. Dubuque: Kendall/Hunt, 1994; T

Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths, Helen Tiffin.The Empire Writes Back. London, New York: Routledge, 1989.

Bhabha, Homi. The Location of Culture. New York, London: Routledge, 1994.

Black Folk Here and There, Vol. 1, Center for African-American Studies at the University of California Los Angeles, Los Angeles 1987–1990;

Black Studies and Global Perspectives: An Essay. W The African American Studies Reader, red. Lewis Gordon, Jane Anna Gordon. Durham: Carolina Academic Press, 2001.

Clarke, Vèvè. Developing Diaspora Literacy. W Out of the Kumbla: Women and Literature in the Caribbean, red. Carole Boyce Davies, Elaine Savory Fido. Trenton: Africa World Press, 1990.

Cultural Politics: A Special Section, Rethinking Black (Cultural) Studies, „Callaloo”, 1996, Vol. 19, No. 1; Lubiano, Wheema, “Mapping the Interstices of Afro-American Cultural Discourses and Cultural Studies: A Prolegomenon”. Callaloo, vol. 19, No. 1 (1996): 68–77.

Davies, Carole Boyce, Meredith Gatsby, Charles Patterson, Henrietta Williams, red., Decolonizing the Academy: African Diaspora Studies. Trenton: African World Press, 2003.

Davies, Carole Boyce. Black Women, Writing and Identity: Migrations of the Subject. New York, London: Routledge, 1994.

Desmond, Jane S. and Virginia R. Dominiguez. “Resituating American Studies in Critical Internationalism.” American Quarterly 48, 1996: 475–490

Diawara, Manthia. Cultural Studies/ Black Studies. W Borders, Boundaries and Frame(works), red. Mea Henderson. New York: Routledge, 1995.

Drake, Claire St. “The Black Diaspora in Pan-African Perspective.” The Black Scholar 7 (1) (1975): 2–14.

Drake, Claire St. Diaspora Studies and Pan-Africanism. W Global Dimensions of the African Diaspora, red. Joseph Harris. Washington DC: Howard University Press, 1982

Edwards, Brent H. The Practice of Diaspora: Literature, Translation and the Rise of Black Internationalism. Cambridge: Harvard University Press, 2003.

Edwards, Brian T., Dilip Parameshwar Gaonkar, red. Globalizing American Studies. Chicago: University of Chicago Press, 2010.

Fluck, Winfried, Donald E. Pease, John Carlos Rowe, red., Re-Framing the Transnational Turn in American Studies. Hannover: Dartmouth College Press, 2011.

Gates Jr., Henry Louis. The Signifying Monkey: A Theory of Afro-American Literary Criticism. Oxford and New York: Oxford University Press, 1988.

Gates Jr., Henry Louis. Tradition and the Black Atlantic: Critical Theory in the African Diaspora. New York: Basic Civitas Books, 2010.

Gilroy, Paul. The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge: Harvard University Press, 1993.

Gladwell Malcom. “Black Like Them, Special Issue on Blacks in America.” The New Yorker, 1996;

Gordon, Edmund T. Mark Anderson. “The African Diaspora: Toward and Ethnography of Diasporic Identification.” Journal of American Folklore, 112 (1999): 282–296.

Hamilton, Ruth S. Routes of Passage: Rethinking the African Diaspora, Volume 1. East Lansing: Michigan State University Press, 2007

Hamilton, Ruth S. “The Uses of Diaspora.” Social Text, 19 (1) (2001): 45–73.

Harris, Joseph E., red. Global Dimensions of the African Diaspora. Washington DC: Howard University Press, 1982

Harris, Joseph, Alusine Jalloh, Joseph Inikori, Colin A. Palmer, Douglas B.Chambers & Dale T. Graden, The African Diaspora. College Station: Texas A &M Press, 1996. Shepperson George. African Diaspora: Concept and Context. W Global Dimensions

Henderson, Mea. “Introduction to Rethinking Black (Cultural) Studies, Where by the Way is This Train Going? A Case for Black (Cultural) Studies.” Callaloo, 19 (1) (1996): 57–67

Hollinger, David A. Postethnic America: Beyond Multiculturalism. New York: Basic Books, 1995.

Introduction: Borders, Boundaries and Frame(works). W Borders, Boundaries and Frame(works), red. Mea Henderson. New York: Routledge, 1995.

Jay, Gregory S. “The End of American Literature.” College English, 53.3 (1991): 264–281.

Karenga, Maulana. Introduction to Black Studies. Los Angeles: University of Sankore Press, 2002.

Louis Gates Jr., Henry, Kwame Anthony Appiah, red. „Race”, Writing and Difference: a Critical Inquiry. Chicago: University of Chicago Press, 1992.

of the African Diaspora, red. Joseph E. Harris. Washington DC: Howard University Press, 1982.

Porter, Carolyn. “What We Know That We Don’t Know: Remapping American Literary Studies.” American Literary History. 6.3. vol. 6, no. 3 (1994): 467–526.

Richard, King. C. red., Post-Colonial America. Urbana: University of Illinois Press, 2000.

Rowe, John Carlos red. Post-Nationalist American Studies. Los Angeles, London, Berkley: University of California Press, 2000.

Rowe, John Carlos. Cultural Politics of the New American Studies. Ann Arbor: An imprint of MPublishing – University of Michigan Library, 2012.

Rowe, John Carlos. Literary Culture and U.S. Imperialism: from the Revolution to World War II. New York: Oxford University Press, 2000.

Rowe, John Carlos. New American Studies (Critical American Studies). Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002.

Rowe, John Carlos. Post-Nationalist American Studies. Berkley – Los Angeles – London: University of California Press, 2000.

Said, Edward. Culture and Imperialism. New York: Knopf, 1993.

Sharpe, Jenny. “Is the United States Postcolonial? Transnationalism, Immigration and Race.” Diaspora, 4 (1995).

Simons, Bruce. Hybridity in Americas: Reading Condé, Mukherjee and Hawthorne. W Postcolonial Theory and the United States, red. Amritjit Singh, Peter Schmidt. Jackson: University of Mississippi Press, 2000.

Singh, Amerjit and Peter Schmidt. Postcolonial Theory and the United States. Jackson: University of Mississippi Press, 2000.

Sollors, Werner, Maria Dieterich, red., The Black Columbiad: Defining Moments in African American Literature and Culture. Cambridge, London: Harvard University Press, 1994.

Terborg-Penn, Rosalyn, Sharon Harley i Andrea Benton, red. Women in Africa and the African Diaspora. Cambridge, London: Harvard University Press, 1989.

Walker, Sheila, red. African Roots, American Cultures: Africa in the Creation of the Americas. Lanham: Rowman & Littlefield, 2001.

Werbner, Pnina, Tariq Modood, red., Debating Cultural Hybridity: Multi-cultural Identities

Wilson, Rob, Christopher Leigh Connery, red.The Worlding Project: Doing Cultural Studies in the Era of Globalization. Santa Cruz, Berkeley: New Pacific Press and North Atlantic Books, 2007

Pobierz

Opublikowane : 2015-01-01


PenierI. (2015). Czy Ameryka może być post-etniczna? Czarny Atlantyk i interwencyjne dyskursy postkolonializmu a afroamerykańskie studia kulturowe. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (30). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2799

Izabella Penier  penier@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki; Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych; Instytut Studiów Międzynarodowych  Polska
Absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego) oraz doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa. Adiunkt w Katedrze Studiów Brytyjskich i Krajów Wspólnoty Brytyjskiej (zajęcia z zakresu teorii kultury, kultury Wielkiej Brytanii Krajów Wspólnoty brytyjskiej, historii Imperium Brytyjskiego, postkolonializmu, estetyki). Laureatka stypendium naukowego na Uniwersytecie w Pitsburghu w USA (1993), ufundowanego przez Samantha Smith Memorial oraz stypendium naukowego, ufundowanego przez Wolny Uniwersytet w Berlinie (2011). Autorka dwóch podręczników i monografii oraz około piętnastu artykułów poświeconych Czarnej diasporze, amerykańskiej literaturze etnicznej oraz literaturze karaibskiej. Prowadzi badania nad zagadnieniami dotyczącymi tożsamości narodowej i płci społeczno kulturowej w postkolonialnych krajach Afro-Ameryki w dobie globalizacji.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).