Trzy estetyki adresowania



Abstrakt

Valery Tyupa
Russian State University for the Humanities

"Three Aesthetics of Addressing"

Examining 20th century art, the author looks at avangarde art movements which in their departure from classical models of artistic expression shifted their focus from the object to the reciever in order to influence his or her spiritual experience. The transition from creativity to receptivity in the process of artistic creation is represented as typical of non-classical aesthetics which favours work’s openness and fragmentariness and thus activates the “third partcipant in the game”—the reader/the receiver. Referring to Russian avantgarde artists, the author explores the rise of the significance of “the third” and places it in the context of political power and the rules of the market.


Bachtin Michaił. 1986. Estetyka twórczości słownej. Przeł. Danuta Ulicka. Warszawa.

Brecht Bertolt. 1962. “Dobry człowiek z Seczuanu”. Przeł. Włodzimierz Lewik. W Dramaty, tom II. Warszawa.

Brodski Josif. 1993. “Przemówienie noblowskie”. Przeł. A. Mietkowski. W Reszty nie trzeba. Rozmowy z Josifem Brodskim. Zebrał i opracował Jerzy Illg. Katowice: Książnica.

Faryno Jerzy. 1991. Введение в литературоведение. Warszawa.

Gorki Maksym. 1966. “List Gorkiego do Fiedina (17 września 1925)”. Przeł. J. Pański. W Maksym Gorki. Zebrał i wstępem opatrzył Jerzy Lenarczyk. Warszawa.

Mandelsztam Osip. 1984. “[*** Tkwię w pajęczynie świetlistych promieni…]”. Przeł. Stanisław Barańczak. W Poezje, wybór, red. i posł. Maria Leśniewska. Kraków, Wrocław.

Mandelsztam Osip. 1984. “[Jak ziemię czasem budzi spadły z nieba kamień. …]”. Przeł. Stanisław Barańczak. W Poezje, wybór, red. i posł. Maria Leśniewska. Kraków, Wrocław.

Wołoszynow Walentin. 2009. “Słowo w życiu i słowo w poezji. Przyczynek do zagadnień poetyki socjologicznej”. Przeł. A. Pomorski. W Ja – Inny. Wokół Bachtina. Antologia, tom 1, red. Danuta Ulicka. Kraków.

Анненский Иннокентий. 1979. Книги отражений. Москва.

Корман Борис Осипович. 2006. Теория литературы. Ижевск.

Маяковский Владимир. 1959. “Как делать стихи?” W Полн. собр. соч. в 13 t, tom 12. Москва.

Полонский Вячеслав Павлович. 1927. “Художник и общественные классы”. W На литературные темы. Москва.

Пришвин Михаил Михайлович. 1990. О Розанове. Москва.

Тюпа Валерий Игоревич. 1998. Постсимволизм. Самара.

Тюпа Валерий. 2003. “Художник между властью и рынком”. Культурологические записки 14 : 66–76.

Тюпа Валерий Игоревич. 2009. Литература и ментальность. Москва.

Тюпа Валерий Игоревич. 2013. “Художник между властью и рынком”. Культурологические записки 14 : 66–76.

Эйзенштейн Сергей. 1964. “Перспективы”. W Избр. произв. в 6 т., tom 2. Москва.

Элиот Т.С. 1997. Назначение поэзии. Киев, Москва.

Pobierz

Opublikowane : 2015-11-15


TiupaW. (2015). Trzy estetyki adresowania. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (31). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/4001

Walerij Tiupa  v.tiupa@gmail.com
Российский государственный гуманитарный университет Rosyjski Państwowy Uniwersytet Humanistyczny  Federacja Rosyjska
Profesor w Centrum Badawczo-Dydaktycznym Globalistyki i Komparatywistyki Wydziału Filologicznego Instytutu Filologii i Historii Rosyjskiego Państwowego Uniwersytetu Humanistycznego w Moskwie



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).