Sound Art: materialność dźwięku



Abstrakt

Sound art to pojęcie określające prace, w których dźwięk jest dominującym środkiem artystycznym. Z historycznego punktu widzenia, naszą uwagę może przyciągnąć Cabaret Voltaire i występy dadaistów na jego scenie. Dźwięk stał się też elementem performansów i stanowił integralną część wielu z nich. Jednakże stanowił element „towarzyszący”, a nie był samodzielnym „obiektem” sztuki. Artykuł skupia się na materialnym elemencie towarzyszącym pracom Sergeia Tcherepina, amerykańskiego artysty, którego twórczość zaliczana jest do sound art. W jego pracach materialny obiekt i dźwięk stanowią swoistą jedność.


Słowa kluczowe

materialność; dźwięk; sound art; performatyka

Castets, Simon, Sergei Tcherepnin, All the Right Noises, “Mousse” 38, April-May 2013

Delehanty, Suzanne, Soundings, w: Sound by Artists, Blackwood Gallery and Charivari Press, Misissauga, Etobicoke (Ontario) 2013

Dźwięk, w: Encyklopedia PWN, <http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/dzwiek;3896050.html> 6.09.2015

Eppley, Charles, Sergei Tcherepnin, As Queer Listening: An Interview with Sergei Tcherepnin, “Rhizome”, September 17, 2014 <http://rhizome.org/editorial/2014/sep/17/queer-listening-interview-sergei-tcherepnin> 10.10.2015

Giżycki, Marcin, Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002

Goldberg, RoseLee, Performance Art. From Futurism to the Present, Thames & Hudson, New York 2011

Heidegger, Martin, Pytanie o rzecz, przeł. J. Mizera, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001

Heidegger, Martin, Rzecz, w: Odczyty i rozprawy, przeł. J . Mizera, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków 2002

Holubizky, Ihor, Very Nice, Very Nice, w: Sound by Artists, Blackwood Gallery and Charivari Press, Misissauga, Etobicoke (Ontario) 2013

Linnert, Nicolas, Sergei Tcherepnin, “Frieze”, no. 156, May 2013

Lord, Jordan, Critics’ Picks. Sergei Tcherepnin, “Artforum”, <http://artforum.com/index.php?pn=picks&id=40070&view=print> 9.10.2015.

Potocka, Anna Maria, Rzeźba, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków 2002

Richter, Hans, Dadaism, przeł. J. St. Buras, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986

Rooney, Kara L., Sergei Tcherepnin. Ear Tone Box, “Artseen”, May 2013

Russolo, Luigi, Sztuka hałasów, w: Futuryzm, przeł. J. Tasarski, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1987

Tcherepnin, Sergei, wypowiedź w katalogu wystawy Soundings. A Contemporary Score, The Museum of Modern Art, New York 2013

Voegelin, Salomé, Listening to Noise and Silence, Continuum, New York, London 2010

Worby, Robert, An Introduction to Sound Art, <http://www.robertworby.com/writing/an-introduction-to-sound-art/> 5.09.2015


SitkoA. (2016). Sound Art: materialność dźwięku. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(33). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/4089

Agata Sitko  agatasitko@interia.pl
Śląski Uniwersytet Medyczny, Wydział Farmaceutyczny z OML, Studium Języków Obcych  Polska



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).