Kanon - ideologia i mechanika. Problematyka kanonu w rozrywce interaktywnej.



Abstrakt

 

[abstrakt po polsku poniżej]

Tomasz Gnat
Institute of English Cultures and Literatures
University of Silesia in Katowice
Poland

Canon – Ideology and Mechanics
The Question of Canon in Interactive Entertainment

Abstract: The analysis conducted in the paper focuses on the role, the reason, and interpretations of canon in the medium of interactive entertainment. The notion of canon is analysed from two perspectives. In the first part, the author interprets canon as an ideological foundation and investigates the influence of such a structure on the problem of digital preservation. In the second part, the mechanical application of canon (understood as overarching narrative structure) is examined. The discussion focuses on the analysis of attempts at reconciling this fixed structure with the necessity to introduce interactivity, an innate characteristic of the medium in question. The author does not encourage or discourage any attempts to form a video game canon; he is rather interested in the actual results and reasons for forming such constructs. The aim of the analysis is not only to emphasise certain specific circumstances concerning the question of canon in this medium, but also to improve our understanding of the issue of canon in post-modern media.

Keywords: interactive entertainment, narration, preservation and protection of cultural heritage, canon

Tomasz Gnat
Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych
Wydział Filologiczny
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Kanon - ideologia i mechanika.
Problematyka kanonu w rozrywce interaktywnej

Abstrakt: Przedstawiona w niniejszej pracy dyskusja skupi się na roli, racji bytu i interpretacjach pojęcia kanonu w rozrywce interaktywnej. Kanon będzie tu postrzegany z dwóch perspektyw. W pierwszej części, autor interpretuje kanon jako fundament ideologiczny i bada wpływ takiej struktury na problematykę zachowania dóbr kultury cyfrowej. W części drugiej, autor przyjrzy się kanonowi z perspektywy mechanicznej, jako nadrzędnej strukturze narracyjnej. Dyskusja skupi się na analizie prób pogodzenia sztywnych ram wyznaczonych przez kanon z koniecznością wprowadzenia interakcji, charakterystycznej dla omawianego medium. Ważnym jest by zaznaczyć, że autor nie podejmuje się tutaj obrony konieczności istnienia kanonu gier, ale też nie nawołuje do zaprzestania prób jego formowania. Wnioski płynące z przedstawionych tu rozważań mają raczej na celu zwrócenie uwagi na specyfikę medium rozrywki interaktywnej i, być może, będą mogły przyczynić się do lepszego zrozumienia tematyki kanonu w szerszej perspektywie dóbr kultury współczesnej.

Słowa kluczowe: rozrywka interaktywna, narracja, ochrona dóbr kultury, kanon


Słowa kluczowe

rozrywka interaktywna; narracja; ochrona dóbr kultury; kanon

Banks, Mark, Rosalind Gill, Stephanie Taylor, Theorizing Cultural Work: Labour, Continuity and Change in the Cultural and Creative Industries (Milton Park: Routledge, 2014)

Bloom, Harold, The Western Canon (Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2014)

Bowman, Cole, „We're not Free to Save Lee” w Wayne Yuen, ed., The Ultimate Walking Dead and Philosophy (Chicago: Open Court, 2016)

Dor, Simon, „Emulation” w Mark J.P. Wolf, Bernard Perron, ed., The Routledge Companion to Video Game Studies (Milton Park: Routledge, 2014)

"Introduction" w "Digital Preservation Management: Implementing Short-Term Strategies for Long-Term Solutions, online tutorial developed for the Digital Preservation Management workshop, developed and maintained by Cornell University Library, 2003-2006; extended and maintained by ICPSR, 2007-2012; and now extended and maintained by MIT Libraries, 2012-on"

Morris, Jeremy Wade, Selling Digital Music, Formatting Culture (Oakland: University of California Press, 2015)

Spector, Warren w Heather Chaplin, „Is That Just Some Game? No, It’s a Cultural Artifact”, The New York Times, 12 marca, 2007

Salen, Katie and Eric Zimmerman, Rules of Play - Game Design Fundamentals (Cambridge: The MIT Press, 2004)

Tibbetts, Mike, "Re: BBC Domesday Project"

<http://catless.ncl.ac.uk/Risks/25.44.html#subj7>

Wolfe, Ivan w Joseph Steiff (ed.), Sherlock Holmes and Philosophy. The Footprints of a Gigantic Mind (Chicago: Open Court, 2011)

Filmografia

Sherlock Holmes (Guy Ritchie, 2009)

Sherlock Holmes: Gra cieni (Guy Ritchie, 2011)

Sonata (Graham Weinbrene, 1991)

Ludografia

SimCity (Maxis,1989)

Spacewar! (MIT, 1962)

The Walking Dead (Telltale Games, 2012)

The Witcher (CD Projekt RED, 2007- 2015)

Pobierz

Opublikowane : 2017-11-30


GnatT. (2017). Kanon - ideologia i mechanika. Problematyka kanonu w rozrywce interaktywnej. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(35). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/4115

Tomasz Gnat  tomgnat@tlen.pl
Uniwersytet Śląski  Polska



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).