Wstęp



Abstrakt

Wstęp autorstwa redaktorki gościnnej wprowadzający kluczowe zagadnienia dla liberatury, współczesnej teorii literatury i komentujący zagadnienia, którym poświęcony jest niniejszy numer.


Słowa kluczowe

liberatura; literaturoznawstwo; teoria literatury

Bazarnik Katarzyna, Krótkie wprowadzenie do liberatury, „Er(r)go” 2003, 7, s. 123-137.

Przybyszewska Agnieszka Liberatura/literatura totalna. W: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. Grzegorz Gazda, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s.521-526.

Fajfer Zenon, Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich, „Dekada Literacka” 30.06.1999, 5-6 (153/154), s. 8-9.

Kalaga Wojciech, Tekst hybrydyczny. Polifonie i aporie doświadczenia wizualnego. W: Kulturowe wizualizacje doświadczenia, red. Włodzimierz Bolecki i Adam Dziadek, seria „Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej”, t. 89, IBL i Fundacja „Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych”, Warszawa 2010.

Monika Górska-Olesińska i Eugeniusz Wilk, red., Od liberatury do e-literatury, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010.


Opublikowane : 2016-06-30


BazarnikK. (2016). Wstęp. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (32). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/4849

Katarzyna Bazarnik  k.bazarnik@uj.edu.pl
Zakład Komparatystyki Literackiej i Kulturowej Instytut Filologii Angielskiej Uniwersytet Jagielloński Kraków  Polska

Adiunkt w  Zakładzie Komparatystyki Literackiej i Kulturowej Instytucie Filologii Angielskiej UJ, absolwentka IFA UJ, od 1995 r. związana z Instytutem jako nauczyciel akademicki, rozprawę doktorską pt. Some Aspects of Spatiality of the Literary Work as Exemplified by James Joyce's Giacomo Joyce, Ulysses and Finnegans Wake (with a reference to L. Sterne, S. Mallarmé, B. S. Johnson and R. Federman), poświęconą przestrzenności dzieła literackiego obroniła na UJ (2007). W IFA prowadzi zajęcia z metodologii badań literackich, historii literatury brytyjskiej i przekładoznawstwa oraz warsztaty z przekładu w ramach Studium Przekładu Literackiego w Katedrze ds. Przekładu i Komunikacji Kulturowej UJ.

Jej zainteresowania naukowe skupiają się na twórczości Jamesa Joyce'a, ikoniczności w literaturze, literaturze awangardowej i eksperymentalnej oraz liberaturze (gatunkowi literackiemu, w którym również materialny kształt książki jest nośnikiem znaczenia).

Zainicjowała i zorganizowała sześć konferencji „Bloomsday in Kraków" (1997-2008). Jest autorką monografii Joyce and Liberature (Prague, 2012); zredagowała i współredagowała 5 monografii i zbiorów esejów oraz 2 monograficzne numeryLiteratury na Świecie, poświęconej J. Joyce'owi (7-8/2004) oraz B.S. Johnsonowi (7-8/2008). Publikowała m.in. w James Joyce QuarterlySpanish Joyce Papers Przekładańcu.

Wraz z Zenonem Fajferem w wydawnictwie Korporacja Ha!art prowadzi serię „Liberatura", w której ukazało się dotychczas ponad dwadzieścia pozycji, m.in. Rzut kośćmi S. Mallarmégo, Sto tysięcy miliardów wierszy R. Queneau, Życie instrukcja obsługi G. Pereca i Finneganów tren J. Joyce'a. Współautorka dwóch książek liberackich Oka-leczenie (Kraków, 2000, 2009) i(O)patrzenie (Kraków, 2003) i tłumaczka. Brała udział w festiwalach literackich, reprezentowała polską kulturę podczas Festiwalu „Day of Welcomes", oficjalnych obchodów rozszerzenia Unii Europejskiej, w Letterkenny w Irlandii (2004) i na Europejskim Kongresie Kultury (Wrocław 2011); współorganizuje festiwal literatury awangardowej i nowych mediów Ha!wangarda.

Wygłaszała referaty na ponad 60 konferencjach międzynarodowych w Polsce i na świecie; gościła z wykładami na uczelniach polskich i zagranicznych, m.in. Uniwersytecie Tokijskim, Mills College w Oakland, School of the Arts Institute w Chicago, czy 11. James Joyce Summer School w Trieście. W ramach założonej wspólnie z Zenonem Fajferem Czytelni Liberatury w Krakowie prowadzi wykłady gościnne i warsztaty czytania liberatury.

Członkini the International James Joyce Foundation, Polskiego Towarzystwa Estetycznego oraz European Association of Modernist Studies.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).