Iudaica Russica https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica <header class="entry-header"> <h1 class="entry-title">Iudaica Russica</h1> </header> <div class="entry-content"> <p>Czasopismo naukowe wydawane przez&nbsp;Uniwersytet Śląski w&nbsp;Katowicach<br>Częstotliwość publikacji — półrocznik<br>Czasopismo ukazuje się w&nbsp;formie papierowej i&nbsp;w&nbsp;formie elektronicznej<br>Wszystkie artykuły w&nbsp;czasopiśmie Iudaica Russica udostępniane są bezpłatnie, w&nbsp;otwartym dostępie</p> <p>Iudaica Russica jest indeksowana w&nbsp;następujących bazach:<br>DOAJ<br>ERIH Plus<br>WorldCat<br>Biblioteka Narodowa (National Library of Poland)<br>NUKAT (Union Catalog of Polish Research Libraries)<br>CEEOL<br>CEJSH</p> <p>W&nbsp;ciągu ostatnich dwóch wieków miało miejsce kilka fal masowych wyjazdów rosyjskich Żydów z&nbsp;Rosji. Ludność pochodzenia żydowskiego stanowiła osiemdziesiąt procent emigrantów, którzy w&nbsp;latach 1971–1986 opuścili Związek Sowiecki. Po&nbsp;roku 1990 (masowa alija 1990–1991) z&nbsp;Rosji wyjechało pokolenie „szestidiesiatników”, głównie intelektualistów i&nbsp;ludzi kultury. Wśród wybitnych twórców rosyjskojęzycznych XX wieku, którzy zamieszkali na&nbsp;Zachodzie lub&nbsp;w&nbsp;Izraelu są Fryderyk Gorensztejn, Siergiej Dowłatow, Wasilij Aksionow, Władimir Wojnowicz, Zinowij Zinik, Grigorij Kanowicz, Igor Guberman, Dina Rubina, Jefim Etkind i&nbsp;wielu innych. Obecnie w&nbsp;Izraelu niezwykle dynamicznie rozwija się rosyjskojęzyczna twórczość literacka pokolenia urodzonego w&nbsp;latach 70.</p> <p>Opłaty za publikację artykułów:<br>Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z publikacją artykułów w „Iudaica Russica”.</p> </div> pl-PL <p><strong>Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.<br><br></strong>1. Licencja<br><br>Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/</a>). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.<br><br>2. Oświadczenie Autora<br><br>Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.<br><br>Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.<br><br>UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).<br><br>3. Prawa użytkownika<br><br>Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.<br><br>4. Współautorstwo<br><br>Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.<br><br>Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).</p> alicja.mrozek@us.edu.pl (dr Alicja Mrózek) helpdesk.wydawnictwo@us.edu.pl (Zespół ds. czasopism) pon, 18 gru 2023 12:22:58 +0000 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Jerozolima jako miasto światowej literatury: Borges i Singer https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15419 <p>Dla literatury rosyjsko-izraelskiej miasto Jerozolima stanowi „medium” wielu rzeczywistości i znaczeń. Niektórzy autorzy postrzegają je jako wieczne miasto zanurzone w biblijnych opowieściach, podczas gdy inni widzą je jako wielowymiarowy wszechświat mityczny i rzeczywisty, historyczny i legendarny. Nekod Singer w swojej powieści Черновики Иерусалима (2013) (Szkice Jerozolimy) stworzył własną Jerozolimę — miasto-uniwersum światowej literatury, miasto „nieskończonej księgi kultury, zawierającej wszystkie teksty”. Może się wydawać, że konstruując model wszechświata przypominający Bibliotekę Babel Jorge’a Luisa Borgesa, Singer uczestniczy w postmodernistycznej grze, której celem jest pokazanie, że „wypowiedź jako taka jest pustym procesem” (Barthes), że teksty kultury zostały już dawno napisane. Pozostaje tylko ironizować nad <br>niemożnością przebicia się do „znaczonego transcendentalnego” (Derrida) i angażować się w niekończące się <br>interpretacje jednego tekstu przez drugi. Niniejszy artykuł ma na celu wykazanie nieprawdziwości takiego <br>osądu. Podając się za postmodernistę, Singer aktywnie polemizuje z tym osądem, a także z Biblioteką Babel<br>Borgesa, konstruując własną koncepcję Szkiców jako mitopoetyckiego generatora znaczeń i idei, ukazującego możliwość przezwyciężenia kryzysu kultury.</p> Aleksey Surin ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15419 pon, 24 lip 2023 00:00:00 +0000 Brzemię kultury: transkulturowa misja Arkana Kariva https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15317 <p>Artykuł poświęcony jest charakterystyce działań podejmowanych przez bohatera powieści Arkana Kariva Переводчик(Tłumacz) i Однажды в Бишкеке (Pewnego razu w Biszkeku) — Martyna Zilbera. Istotą <br>jego działalności jest tłumaczenie, zarówno w sensie bezpośrednim, jak i szerokim — transkulturowa misja <br>bohatera. Analiza artykułu koncentruje się na modelach takiej aktywności: rosyjskim literaturocentryzmie, <br>kulturowej intencji czynów i dążeń bohatera, jego językowym filologicznym słuchu oraz metempsychozie jako <br>traumatycznej formie na drodze samoidentyfikacji w wielojęzycznym i wielokulturowym kontekście.</p> Eleonora Shafranskaya ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15317 czw, 20 lip 2023 00:00:00 +0000 Antyutopie Fiodora Dostojewskiego jako preilustracja do totalitaryzmu https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15519 <p>W artykule analizowane jest występowanie antyutopii w spuściźnie Fiodora Dostojewskiego jako metagatunku literackiego. Autor bada szereg tekstów w powiązaniu z historią totalitaryzmu XX wieku, który objawia się w dziełach pisarza poprzez twórczą intuicję w kwestii uniwersalnych cech ludzkiej ontologii. Mechanizmy zła stanowią bowiem zjawiska ponadczasowe i nie są związane z konkretną przestrzenią. W kontekście kultury europejskiej aluzje antyutopii pisarza odczytywane są przede wszystkim w największych tragediach w dziejach współczesnej ludzkości: Holokaust i Wielki Terror. Ponadto autor przedstawia perspektywy realizacji zła w szerszej perspektywie.</p> Siarhei Padsasonny ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15519 czw, 27 lip 2023 00:00:00 +0000 Modelujące ujęcie wątku eliminacji na podstawie Księgi Tanach (Izebel) https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15538 <p>Podstawę analizy stanowi tu znany z Pisma Świętego wątek, na podstawie którego Izebel — żona siódmego władcy północnego Królestwa Izraela Achaba — czcicielka Baala i Astarte (Aszejry) najpierw eliminuje proroków Bożych, a następnie poprzez intrygę i fałszywe donosy doprowadza do ukamienowania Nabota, aby Achab mógł po nim odziedziczyć upragnioną winnicę. Wydarzenia te w konsekwencji doprowadzają — zgodnie z przepowiednią proroka Eliasza — do zagłady samej Izebel. Zawarte w tekście źródłowym dane pozwoliły wyróżnić i opisać trzy kolejno następujące i powiązane ze sobą modele: ukierunkowanego wykonania („Zrobię z tobą / z twoim to, co ty ze mną / z moim uczyniłeś”), pozyskania poprzez podmianę <br>(wątek z zabójstwem Nabota), przepowiedzianego unicestwienia (morderstwo Izebel i wyrzucenie jej przez <br>okno). Wspólną podstawą jest tu wyrządzanie zła, które prowadzi do nieuniknionej konsekwencji, polegającej <br>w tym przypadku na całkowitej eliminacji, unicestwieniu tego, kto owo zło wyrządził. Wyróżnianym tu modelom towarzyszą charakterystyka ról uczestników, opis cech semantycznych i schematy predykatywno-składnikowe. Autor wyciąga wnioski na temat możliwości podobnego ujęcia rozwijających się wątków w tekstach tradycyjnych.</p> Piotr Czerwiński ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15538 śro, 26 lip 2023 00:00:00 +0000 Gdybym spotkał Żyda – o czym bym z nim rozmawiał? Możliwości kreatywnego pisania i literatury o Holokauście w języku czeskim https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15517 <p>Niniejszy artykuł bada możliwość wykorzystania praktyk kreatywnego pisania do nauczania&nbsp;studentów międzynarodowych o holokauście w literaturze. Konkretni autorzy poddani analizie to Egon Hostovský,&nbsp;Jiří Weil i Josef Škvorecký. Omówiono również konkretne praktyki twórczego pisania widoczne w indywidualnych&nbsp;pracach studentów.</p> Eva Maria Hrdinová, Ivona Dömischová ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15517 pon, 18 gru 2023 00:00:00 +0000 Judaizm i historia świata w zbiorze opowiadań Clive’a Sinclaira "Śmierć w Teksasie" https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15592 <p>Tytuł czwartego zbioru opowiadań brytyjskiego pisarza żydowskiego pochodzenia Clive’a Sinclaira,&nbsp;Death &amp; Texas (2014), jest nieco mylący, ponieważ Teksas nie jest lokalną scenerią dla wszystkich opowiadań,&nbsp;ponieważ niektóre z nich rozgrywają się w innych częściach Stanów Zjednoczonych, a nawet w innych&nbsp;krajach. Śmierć jest głównym tematem we wszystkich ośmiu historiach, ponieważ bohaterowie stają w obliczu&nbsp;zagrożenia śmiercią lub radzą sobie ze śmiercią bliskich. Niektóre historie umieszczają temat śmierci w kontekście&nbsp;przemocy w historii, zwłaszcza z perspektywy żydowskich bohaterów, pisarzy lub artystów zajmujących się&nbsp;historią świata i przedstawianiem wydarzeń historycznych w kulturze popularnej. Niniejszy artykuł ma zatem&nbsp;na celu zbadanie przedstawienia judaizmu i odzwierciedlenia historii świata w omawianym zbiorze opowiadań.</p> Petr Anténe ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15592 pon, 18 gru 2023 00:00:00 +0000 W bibliotece tożsamości [M. Grinberg, The Soviet Jewish Bookshelf. Jewish Culture and Identity Between The Lines, Brandeis University Press, Waltham 2023, 284 s] https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15725 <p>Ninjeszy tekst jest recenzją książki Marata Grinberga&nbsp;<em>The Soviet Jewish Bookshelf.&nbsp;Jewish Culture and Identity Between the Lines</em>. Autorka recenzji przedstawia założenia badawcze Grinberga nakierowane na odtwarzanie wiedzy o tożsamości radzieckich Żydów. Grinberg dowodzi, że zjawisko to nie tylko istniało, lecz także prężnie się rozwijało. Kluczem do ujawnienia świadomości kulturowej sowieckich Żydów są dla Grinberga ich domowe biblioteki. Autor <em>The Soviet Jewish Bookshelfs…</em> ukazuje, jak organizowała się tożsamość danej mniejszości poprzez badanie książek przez nią czytanych oraz ścieżek ich recepcji, a także chwytów, jakie stosowali żydowscy pisarze, żeby dotrzeć do swoich żydowskich czytelników.&nbsp;Autorka recenzji analizuje poszczególne taktyki interpretacyjne stosowane przez Grinberga, który konstruuje metodę badawczą w oparciu o taktykę Leo Straussa polegającą na "pisaniu i czytaniu między wierszami". Grinberg na wielu przykładach pokazuje, że w kręgu kulturowym czasów ZSRR konieczne było przemycanie wiedzy o żydowskości pod postacią aluzji, drobnych napomknień, ukrytych kulturowych i historycznych kontekstów. Jak wynika z badań Grinberga, książki żydowskich autorów, pisane właśnie techniką "między wierszami" cieszyły się popularnością wśród sowieckich Żydów. Dowodzi to, że poszukiwania tożsamościowe były dla nich szczególnie istotne, więc nie wyrzekli się oni swojej kulturowej przynależności.</p> Maria Łynnik ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15725 pią, 13 paź 2023 00:00:00 +0000 Siergiej Andriejewski: Zniesławienie na liście. Sprawa Cederbaum przeciwko Lutostańskiemu (słowo wstępne "Historia jednego procesu" i przekład Marian Kisiel) https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15117 Marian Kisiel ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15117 pon, 19 cze 2023 00:00:00 +0000 Tόπος versus אוטופיה: опыты поэтического осмысления места на русском языке в Израиле конца 20-го века https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15624 <p>&nbsp;Статья рассматривает проблему места на&nbsp;примере творчества 8-и русскоязычных поэтов Израиля</p> Nekoda Singer ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/IudaicaRussica/article/view/15624 czw, 09 lis 2023 00:00:00 +0000