Badanie alalii prolongaty – propozycja metodologiczna



Abstract

Examination of Alalia Prolongata – a Methodological Proposal

The issue of delayed speech development requires extensive and in-depth research. It is estimated that about 10% of children are affected by delayed speech development. It is therefore a common but still insufficiently examined and described disorder. Within the field of study connected with delayed speech development, one can distinguish a disorder known as alalia prolongata which includes cases of language development delays without concrete reasons for their incidence. The present article puts forward a methodological proposal for examining language skills of 6-year-old children with alalia prolongata against children that meet the biological standard. It presents the state of research on delayed speech development and theoretical assumptions adopted for the purpose of the research. The presented method consists in the use of our own tool for assessing the language skills of children with delayed speech development, as well as children who fall into the biological norm category. This research shall make it possible to demonstrate the depth of disproportion in the language development of children at the same age and shall allow for a full diagnosis of children with alalia prolongata.
Key words: delayed speech development, alalia prolongata, language skills testing, communicative and linguistic competence, logopaedic methodology


Bąk P.: Gramatyka języka polskiego. Zarys popularny. Warszawa, Wiedza Powszechna 2007.

Dilling‑Ostrowska E.: Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego. W: Zaburzenia mowy u dzieci. Red J. Szumska. Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Lekarskich 1982, s. 18–30.

Drewniak‑Wołosz E., Paluch A.: Niedokształcenie mowy o typie afazji – rozważania nad kryteriami diagnozy. „Logopeda” 2009, t. 1 (7), s. 90–99.

Gałkowski T.: Dzieci specjalnej troski. Warszawa, Wiedza Powszechna 1972.

Grabias S.: Język w zachowaniach społecznych. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2003.

Grabias S.: Perspektywy opisu zaburzeń mowy. W: Zaburzenia mowy. Mowa. Teoria – Praktyka. T. 1. Red. S. Grabias. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Cuire‑Skłodowskiej 2001, s. 11–43.

Grzegorczykowa R.: Filozoficzne aspekty kategoryzacji. W: Językowa kategoryzacja świata. Red. R. Grzegorczykowa, A. Pajdzińska. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 1996, s. 11–26.

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H.: Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Warszawa, PWN 1984.

Hockett Ch.F.: Kurs językoznawstwa współczesnego. [Przeł. Z. Topolińska, M. Jurkowski]. Warszawa, PWN 1968.

Jakobson R.: Langage enfantin et aphasie. Trad. J.‑P. Boons, R. Zygouris. Paris, Éditions de Minuit 1969.

Jastrzębowska G.: Istota i klasyfikacja opóźnień rozwoju mowy. „Audiofonologia” 1997, t. 10, s. 69–81

Jodłowski S.: Podstawy polskiej składni. Warszawa, PWN 1977.

Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin, Wydaw. Lubelskie 1966.

Kordyl Z.: Psychologiczne problemy afazji dziecięcej. Warszawa, PWN 1968.

Leonard L.B.: SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego. Przeł. M. Hernik. Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne 2006.

Mierzejewska H., Emiluta‑Rozya D.: Projekt zestawienia form zaburzeń mowy. „Audiofonologia” 1997, t. 10, s. 37–48.

Nartowska H.: Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1980.

Obrębowski A.: Diagnostyka opóźnionego rozwoju mowy. W: Otorynolaryngologia dziecięca. Red. D. Gryczyńska. Bielsko‑Biała,

Alfa‑Medica Press 2007, s. 540–546.

Panasiuk J.: Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji. „Logopedia” 2008, t. 37, s. 69–88.

Pruszewicz A.: Opóźniony rozwój mowy. W: Foniatria kliniczna. Red. A. Pruszewicz. Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Lekarskich 1992, s. 233–241.

Saussure F. de: Kurs językoznawstwa ogólnego. Przeł. K. Kasprzyk. Warszawa, PWN 1961.

Słownik języka polskiego. PWN. http://sjp.pwn.pl/ [data dostępu: 12.09.2016].

Słownik języka polskiego. Red. nacz. W. Doroszewski. T. 1–4. Warszawa, Wiedza Powszechna 1958–1962. T. 5–11. Warszawa, PWN 1963–1969. Wersja elektroniczna: http://www.sjpd.pwn.pl/.

Sołtys‑Chmielowicz A.: Zaburzenia artykulacji. Kraków, Impuls 2008.

Spionek H.: Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa, PWN 1981.

Stasiak J.: Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii prolongaty. „Logopedia” 2008, t. 37, s. 39–57.

Szuman S.: Rozwój treści słownika dzieci. W: O rozwoju języka i myślenia dziecka. Red. S. Szuman. Warszawa, PWN 1968, s. 19–95.

Szumska J.: Neurofizjologiczne podstawy zaburzeń mowy u dzieci. W: Zaburzenia mowy u dzieci. Red J. Szumska. Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Lekarskich 1982, s. 7–17.

Zaleski T.: Opóźnienia w rozwoju mowy. Warszawa, Wydaw. Lekarskie PZWL 2002.

Zaleski T.: Opóźniony rozwój mowy. W: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy. Red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 1993, s. 185–192.

Zalewska M.: Dziecko z zespołem prostego opóźnienia rozwoju mowy. W: Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju dzieci. Red. J. Rola. Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej 1988, s. 64–83.


Published : 2017-12-20


Dębińska-GustawK. (2017). Badanie alalii prolongaty – propozycja metodologiczna. Logopedia Silesiana, (6), 115-138. Retrieved from https://www.journals.us.edu.pl/index.php/LOGOPEDIASILESIANA/article/view/7308

Kamila Dębińska-Gustaw  logopediasilesiana@us.edu.pl
Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie 



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.