Wpływ ćwiczeń muzycznych i muzyczno‑ruchowych na rozwój kompetencji prozodycznych dzieci pięcio‑ i sześcioletnich



Abstract

Influence of Music and Movement Exercises on the Development of Prosodic Competences in Five‑ and Six‑year‑old Children
This article presents the results of my study of the effect of music exercise and music and movement exercise on the development of prosodic competencies among five‑ and six‑year‑old children whose phonetic and phonological system is at the end of its dynamic development. This period is marked with very intensive development of the ability to perceive specific characteristics of prosodic speech units. The aim of the study was to evaluate this effect. The main objectives of conducted experiment were to examine the prosodic competences in terms of perception as well as to develop and implement a treatment program connected with shaping perception skills in terms of elements common to speech and music (such features as: height, volume, time and duration; and such phenomena as: speed, rhythm, melody, intonation), which in turn would lead to an increase in the level of prosodic competences. An experimental research method with the selection of a parallel group was applied in the experiment. The test procedure included a study on physiological hearing and an examination of the perception of prosodic speech in children from experimental and control groups.
Key words: prosodic speech, prosodic competences, logorythmics, ways of improving prosody

Duch W.: Amuzja wyobrażeniowa. „Neuroestetyka Muzyki” 2013, nr 2, s. 247–270.

Gamrat M.: Analogie między muzyką i językiem według „Encyclopédie pittoresque de la musique” (1835). „Res Facta Nova” 2010. http://www.lmm.edu.pl/pdf/0007.pdf [data dostępu: 16.12.2015].

Kantyka K.: Logorytmika jako forma wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. „Terapia przez Sztukę” 2014, nr 1 (5), s. 13–19.

Kilińska‑Ewertowska E.: Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno‑ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy. Gdańsk, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna, Zakład Wydawnictw i Informacji Naukowej 1981.

Kilińska‑Ewertowska E.: Logorytmika. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 1987.

Kowalska A.: Metodyka kształtowania elementów prozodycznych w wypowiedziach dzieci z upośledzeniem słuchu. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 1989.

Kwaterkiewicz M.: „Wpływ ćwiczeń muzycznych i muzyczno‑ruchowych na rozwój kompetencji prozodycznych dzieci pięcio‑, sześcioletnich” [praca licencjacka]. Opieka nauk. M. Wysocka. Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej 2016.

Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków, Impuls 2001.

Maszke A.W.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów, Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego 2008.

Sloboda J.A.: Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa, Wydaw. Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina 2002.

Stadnicka J., Stadnicki A.: Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1998.

Szpyra‑Kozłowska J.: Wprowadzenie do współczesnej fonologii. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2002.

Walencik‑Topiłko A.: Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej. W: Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Red. B. Ostrowska. Łódź, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 1999, s. 142–146.

Walenick‑Topiłko A., Wysocka M.: Logorytmika w terapii surdologopedycznej. W: Surdologopedia. Teoria i praktyka. Red. E. Muzyka‑Furtak. Gdańsk, Harmonia Universalis 2015, s. 343–353.

Waryszak M.: Uwarunkowania wypowiedzi emocjonalnych osób w normie biologicznej i osób z zaburzeniami mowy. „Logopedia Silesiana” 2014, s. 133–142.

Whalley K., Hansen J.: The role of prosodic sensitivity in children’s reading development. “Journal of Research in Reading” 2006, vol. 29, no. 3, s. 288–303.

Wysocka M.: Prozodia mowy w percepcji dzieci. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2012.

Wysocka M.: Percepcja struktur prozodycznych i muzycznych w aspekcie rozwojowym. W: Język – interakcja – zaburzenia mowy. Metodologia badań. Red. T. Woźniak, A. Domagała. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2007, s. 324–351.

Wysocka M.: Prozodia mowy – problemy opisu. W: Logopedia artystyczna. Red. B. Kamińska, S. Milewski. Gdańsk, Harmonia Universalis 2016, s. 213–231.

Wysocka M.: Rozwój kompetencji prozodycznej. W: Język – człowiek – społeczeństwo. Red: J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2013, s. 861–874.

Wysocka M.: Zaburzenia prozodii mowy. W: Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2012, s. 165–181.


Published : 2017-12-20


KwaterkiewiczM. (2017). Wpływ ćwiczeń muzycznych i muzyczno‑ruchowych na rozwój kompetencji prozodycznych dzieci pięcio‑ i sześcioletnich. Logopedia Silesiana, (6), 211-222. Retrieved from https://www.journals.us.edu.pl/index.php/LOGOPEDIASILESIANA/article/view/7313

Magdalena Kwaterkiewicz  logopediasilesiana@us.edu.pl
Studentka logopedii z audiologią, Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie 



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.