Czynnik gospodarczy jako predyktor zachowań wyborczych



Abstract

Economic factor as a predictor of voting behaviour

The article seeks to answer the question of whether, and if yes - to what extent, voters are guided by economic issues in their decisions about electoral participation (activity or passivity in the elections). The analysis of this question was carried out in the context of declared electoral behavior of the respon- dents in elections which took place in 2014, namely to the European Parliament and the Polish regional (voivodship) parliaments. Detailed analysis was aimed at verifying the sociodemographic variables that could significantly differentiate the subjective importance of the economic factor in decisions taken on electoral participation. These empirical considerations took into account variables such as sex, age, education, marital status, financial situation, professional status and place of residence.

Key words:
electoral behavior, economic issues, electoral participation


Cooper J. (2007), Cognitive dissonance: 50 years of a classic theory, London: SAGE.

Festinger L. (1957), A theory of cognitive dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press.

Godlewski T. (2008), Lewica i prawica w świadomości społeczeństwa polskiego, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Grabowska M., Szawiel T. (2003), Budowanie demokracji. Podziały społeczne, partie polityczne i społeczeństwo obywatelskie w postkomunistycznej Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Markus G.B. (1988), The impact of personal and national economic conditions on the presidential vote: a pooled cross-sectional analysis, “American Journal of Political Science” 1988, vol. 32(1): 137-154.

Sartori G. (2005), Parties and Party Systems: a Framework for Analysis, Colchester: ECPR Press.

Sokół W. (2003), Klasyfikacja partii, [w:] Wojciech Sokół, Marek Żmigrodzki (red.), Współczesne partie i systemy partyjne. Zagadnienia teorii i praktyki politycznej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wojtasik W. (2010), Kwestie ekonomiczne jako czynnik dyskrepancyjny identyfikacji politycznych, „Preferencje Polityczne” 2010, nr 1: 153-172.


Published : 2015-01-01


Turska-Kawa, A. (2015). Czynnik gospodarczy jako predyktor zachowań wyborczych. Political Preferences, (10). Retrieved from https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/view/4274

Agnieszka Turska-Kawa  Agnieszka.Turska-Kawa@us.edu.pl



All articles are published under a Creative Commons Attribution 4.0 International license (CC BY 4.0).