Permanent campaign in Poland – causes, elements, importance



Abstract

A permanent campaign is one of the elements of political communication. It can be observed as a process since at least 2004. It results not only from the high media saturation of society, but also the instruments used during the campaign and the ways of managing it. The aim of this analysis is the description of the phenomenon of the permanent campaign in Poland in terms of its genesis, elements and importance.

The permanent campaign in Poland depends on several factors. First of all, its existence is possible thanks to the development of new media, political advising, and media visibility of politician’s activity. The permanent campaign has lasted in Poland since 2004. It is connected with the development of political consulting and the appearance for the first time in Poland of specific media performances, such as inquiry committees. They were a kind of media attraction for viewers.

An important element of the permanent campaign is the functioning of a multi-dimensional conflict between the rulers and the opposition. Antagonism is usually based on a different system of values, is difficult to eliminate, is profitable for both sides of the conflict, because it arouses the interest of the media and the audience’s attention.

 

Key words:

permanent campaign, political campaign, political communication


AGB Polska analizuje oglądalność komisji śledczej podczas wakacji. [AGB Poland examines the viewership of inquiry commissions during the holidays] http://mmp24.pl/artykuly/11456,agbpolska-analizuje-ogladalnosc-komisji-sledczej-podczas-wakacji (12.03.2016).

Biskup, B. (2011). Rozwój doradztwa politycznego w Polsce, [in:] K. Churska-Nowak, S. Drobczyński (eds), Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce. Poznań: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.

Blumenthal, S. (1982). The Permanent Campaign. New York: Simon & Schuster.

Borowska, K. (2011). Wszyscy spin doktorzy Prawa i Sprawiedliwości. http://www.rp.pl/artykul/638831.html? print=tak&p=0 (9.01.2016).

CBOS 117/97. Zainteresowanie wyborami. Komunikat z Badań nr 117/97. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

CBOS 135/2010. Polacy o sondażach i ich znaczeniu. Komunikat z Badań nr 135/2010. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Dudek, A. (2007). Historia polityczna Polski 1989-2005, Kraków: Znak.

Francuz, P. (2005). Wpływ mediów na przebieg i wyniki politycznych kampanii wyborczych. Zeszyty Telewizyjne, 10, 167-179.

Garlicki, J. (2010). Komunikowanie polityczne – od kampanii wyborczej do kampanii permanentnej. Studia Politologiczne, 16, 26-45.

Gąsior, M. (2014). Sondaż na ogromnej próbie: PO wygrywa wybory, Korwin i Palikot w parlamencie. http://natemat.pl/101213,sondaz-na-ogromnej-probie-po-wygrywa-wyborykorwin-i-palikot-w-parlamencie (10.06.2014).

Grabowska, M. (2004). Cienie PRL, [in:] M. Marody (ed.), Zmiana czy stagnacja: społeczeństwo polskie po czternastu latach transformacji. Warszawa: Scholar.

Ignaczewski, G. (2005), Specyfika marketingu politycznego w Polsce. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Indulski, G., & Pleśniak, R. (2005). IV Prezydent Pospolitej. Wprost, 43/2005.

Janicki, M., & Władyka, W. (2005). Wybory jak rozbiory. Polityka, 44/2005.

Janion, M. (1992). Nie wszystko stracone. Polityka, 48/1992.

Łukasiak, A., & Zalewska, L. (2005). Polowanie na prezydenta. Newsweek, 40/2005.

Makarenko, V. (2011). Kampania, jakiej jeszcze nie było. Gazeta Wyborcza, 238/2011.

Marzęcki, R. (2012a). Konstruowanie wzajemnych relacji jako element stylu uprawiania polityki PO i PiS. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2, 99-116.

Marzęcki, R. (2012b). Konfliktowy styl uprawiania polityki a widoczność medialna, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, 26, 279-294.

Mocek, S. (2004). Style politycznego myślenia i działania: perspektywa historyczna i wyzwania współczesności. Studia Polityczne, 16, 255-290.

Newman, B. I. (1999). Politics in an Age of Manufactured Images. Journal for Mental Changes, 5(2), 7-26.

Pieńkowski, R., & Podlaszewska, K. (1991). Raporty z Sopotu, [in:] M. Grabowska, I. Krzemiński (eds), Bitwa o Belweder. Warszawa: Myśl i Wyd. Literackie.

Piontek, D. (2011). Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

Sabato, L. J. (2013). Barack Obama and New America. Changing Face of Politics. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers.

Silverstein, K. (2015). Just Who Is Sidney Blumenthal, the Clintons’ Closest Advisor?, http://observer.com/2015/11/just-who-is-sidney-blumenthal-the-clintons-closest-advisor/ (29.03.2016).

Sondaże opinii publicznej [Public opinion polls]. Informacja nr 39/1992, Biuro Studiów i Ekspertyz, http://biurose.sejm.gov.pl/teksty_pdf_92/i-39.pdf (10.06.2014).

Staszkiewicz-Piekut, A. (2012). Tusk zmienił zdanie ws. ACTA; opozycja: to reakcja na sondaże (synteza). http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/tusk-zmienil-zdanie-ws-acta-opozycja-toreakcja-na-sondaze-synteza (10.06.2014).

Stysiak, M. (2015). Duda wygrał przez Facebooka. http://wyborcza.biz/biznes/1,147752,18001921,Duda_wygral_przez_Facebooka.html (10.03.2016).

Sułek, A. (2001). Funkcje (i dysfunkcje) badań opinii publicznej w ustroju demokratycznym. Przypadek Rzeczpospolitej Polskiej, [in:] E. Hałas (ed.), Rozumienie zmian społecznych. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Szafrański, J. (2009). Hermeneutyka dyskursu postpolitycznego, Annales Universitatis Mariae Curiae-Skłodowska. Sectio I, 34, 167-177.

Szawiel, T. (2002). Podział na lewicę i prawicę w Polsce po 1989 roku – jego sens i trwałość, [in:] R. Markowski (ed.), System partyjny i zachowania wyborcze. Dekada polskich doświadczeń, Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN & Friedrich Ebert Stiftung.

Wpolityce.pl (2015). Czy Andrzej Duda wygrał wybory dzięki internetowi? Paweł Szefernaker o kulisach kampanii prezydenckiej. NASZ WYWIAD, [Did Andrzej Duda win the election thanks to the internet? Paweł Szefernaker behind the scenes of the presidential campaign] http://wpolityce.pl/polityka/254307-czy-andrzej-duda-wygral-wybory-dzieki-internetowipawel-szefernaker-o-kulisach-kampanii-prezydenckiej-nasz-wywiad (10.03.2016).

Verćić, D. (1999). The Politics of Total Communication. Journal for Mental Changes, 5(2), 51-63.

Załuska, W. (2005). Dwie Polski kandydatów. Gazeta Wyborcza, 233/2005.

Zaręba, A. (2009). Spektakl medialny jako instrument kreowania wizerunku polityka, [in:] M. Sokołowski (ed.), Za kulisami spektaklu. Medialne wizerunki polityki. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Zaręba, A. (2014). Badania opinii publicznej oraz doradztwo polityczne: teoria i praktyka. Preferencje polityczne, 8, 145-159.

Download

Published : 2016-12-01


ZarębaA. (2016). Permanent campaign in Poland – causes, elements, importance. Political Preferences, (13). Retrieved from https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/view/4766

Agnieszka Zaręba  agnieszkamagdalenazareba@gmail.com
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II  Poland



The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.