Realizacja dziennikarskiej zasady prawdy i obiektywizmu podczas polskiej kampanii parlamentarnej 2015 r.



Abstract

The realization of the journalistic principle of truth and objectivity during the Polish parliamentary election of 2015

The purpose of the paper was the evaluation of the way of respecting the journalistic principles of truth and objectivity by nationwide newspapers „Rzeczpospolita” and „Gazeta Wyborcza” in the context of the method of reporting the program assumptions of the two largest parties of the Polish political scene, Law and Justice (PiS) and Civic Platform (PO) during the Polish parliamentary campaign in 2015. The author used the method of content analysis of press, analysis method and synthesis method.

 

Key words:

media agenda setting, elections, newspapers, truth, objectivity


Blikowska, J. (2015). Z takim nazwiskiem to na listy. Rzeczpospolita, 12.10.

Blikowska, J., & Ćwiek, J. (2015). Drugie pokolenie do Sejmu. Rzeczpospolita, 15.10.

Bugaj, R. (2015). Przez neoliberalne okulary. Rzeczpospolita, 16.10.

Ciepielak, M. (2015). Starcie Adama Bielana z Marzeną Wróbel w Radomiu. Gazeta Wyborcza, 15.10.

Chrabota, B. (2015). To ważne wybory. Rzeczpospolita, 23.10.

Czuchnowski, W. (2015). Straszą i obiecują. Gazeta Wyborcza, 12.10.

Czuchnowski, W., & Rolecki, M. (2015). Kaczyński straszy epidemią muzułmanów. Gazeta Wyborcza, 14.10.

Denton, R.E. (2000). Political Communication Ethics. An Oxymoron?. London: Praeger.

Dobosz, I. (2008). Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza. Warszawa: Wolters Kluwer.

Dorn,L. (2015). Prawo i Sprawiedliwość to histeryczna bezradność. Rzeczpospolita, 21.10.

Esser, F., & Pfetsch, B. (2004). Comparing Political Communication. Theories, Cases, and Challenges. Cambridge: Cambridge University Press.

Ferfecki, W. (2015). PO szachuje PiS sprawą in vitro. Rzeczpospolita, 13.10.

Furman, W. (2012). Obserwator czy uczestnik? Dwa podejścia do obiektywizmu dziennikarskiego. Polityka i Społeczeństwo, 9: 99–119.

Gadomski, W. (2015). Profesorze Gliński, gdzie konkrety. Gazeta Wyborcza, 16.10.

Gelli, B., Mannarini, T., & Talò, C. (2013). Perdere vincendo. Dal successo delle primarie 2012 all’impasse post-elettorale. Milano: Franco Angeli.

Gonzàlez Gaitano, N. (2004). Obiettiva, imparziale, neutrale e veritiera. L'informazione giornalistica tra modello e realtà. Problemi dell'informazione, 29(3): 405–13.

Grochal, R. (2015). Platforma – ewolucja, nie rewolucja. Gazeta Wyborcza, 22.10.

Grochal, R., Kondzińska, A., & Klauziński, S. (2015). Kampania na miliony i na kredyt. Gazeta Wyborcza, 17-18.10.

Jabłoński, P. (2015). Mówcie o konkretach. Rzeczpospolita, 19.10.

Kasińska-Metryka, A. (2005). Partia polityczna jako podmiot działań marketingowych. W: J. Kornaś (red.). Partie polityczne; permanentne problemy. Studia z zakresu funkcjonowania systemu politycznego. Kielce: Wyd. WSEiA im. prof. E. Lipińskiego.

Kabzińska, I. (2009). Trauma kulturowa. Doświadczenie zmian systemowych w postsocjalistycznej Polsce. Глазник Етнографскогo института САНУ, 2: 83–94.

Kiełbasiński, A., Kostrzewski, L., & Miączyński, P. (2015). Gospodarka. Debata niezadanych pytań i złych obietnic. Gazeta Wyborcza, 20.10.

Kondzińska, A. (2015). PiS – odnowa moralno-narodowa. Gazeta Wyborcza, 23.10.

Kopacz, E. (2015). Partia wrażliwych liberałów. Rzeczpospolita, 23.10.

Krzyżak, T. (2015). Polska lokalna pamięta o Bogu i diable. Rzeczpospolita, 14.10.

Kublik, A. (2015). Kto padnie na progu. Gazeta Wyborcza, 22.10.

Kurdupski, M. (2016). Fakt na czele sprzedaży kioskowej w sierpniu. „Super Express” ucieka „Gazecie Wyborczej”. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fakt-na-czele-sprzedazy-kioskowej-w-sierpniu-super-express-ucieka-gazecie-wyborczej(10.12.2016).

Kurski, J. (2015). Odciąć PiS-owi stożek wzrostu! Gazeta Wyborcza, 15.10.

Laski, H. J. (1948). The American Democracy. A commentary and an interpretation. New York, NY: Viking Press.

Machnig, M. (2002). Politische Kommunikation in der Mediengesellschaft. W: M. Machnig (red.). Politik—Medien—Wähler. Wahlkampf im Medienzeitalter. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Majewski, P. (2015a). Każdy boi się debaty. Rzeczpospolita, 15.10.

Majewski, P. (2015b). Nadzieja PO w osłabieniu Szydło. Rzeczpospolita, 14.10.

Majewski, P. (2015c). Prawica sama albo w koalicji. Rzeczpospolita, 21.10.

Majewski, P. (2015d). Stabilizacja przed metą. Rzeczpospolita,19.10.

Majewski, P. (2015e). Wybory Parlamentarne 2015. Platforma Obywatelska. Rzeczpospolita, 23.10.

Majewski, P. (2015f). Wybory Parlamentarne 2015. Prawo i Sprawiedliwość. Rzeczpospolita, 23.10.

Majewski, P., & Pieńkowski, M. (2015). Wyborcy zdradzili, jak ich uwieść. Rzeczpospolita, 12.10.

Makowski, J. (2015). Słowa nie są niewinne. Rzeczpospolita, 13.10.

Markowski, R. (2015). Węgry nad Wisłą. Gazeta Wyborcza, 21.10.

Mazowiecki, W. (2015). Dwie Polski jeszcze bardziej. Gazeta Wyborcza, 21.10.

McNair, B. (2011). An Introduction to Political Communication. New York: Routledge.

Migalski, M. (2015a). Kampanijna ambiwalencja. Rzeczpospolita, 14.10.

Migalski, M. (2015b). Koniec mitu wielkiej Platformy. Rzeczpospolita, 21.10.

Medvic, S. (2014). Campaigns and Elections. Player and Process. New York: Oxford UniversityPress.

Mucha, J. (2015). Wygrana PiS to krok wstecz. Gazeta Wyborcza, 14.10.

Nizinkiewicz, J. (2015). O czym zapomina lider PiS. Rzeczpospolita, 14.10.

Nowak, E. (2014). Agenda regionalnych polityk publicznych oraz opinia publiczna i media w województwie lubelskim. Analiza agenda-setting. Polityka i Społeczeństwo, 2(12): 95–111.

Oniszczuk, Z. (2011).Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji.Studia Medioznawcze, 4 (47), 11–22.

Orłoś, K. (2015). Dlaczego nie na PiS. Gazeta Wyborcza, 19.10.

Pawlak, W. (2015). Kopacz – Szydło: gra ambicji. Rzeczpospolita, 19.10.

Pieńkowski, M. (2015). Z Nowacką po drugie miejsce. Rzeczpospolita, 14.10.

Pietryga, T. (2015). Eksperyment: niezależna prokuratura. Rzeczpospolita, 12.10.

Pilarska, S. (2011). Stronniczość dzienników „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” w kampanii parlamentarnej roku 2007. W: B. Dobek-Ostrowska, & K. Majdecka (red.). Studia empiryczne nad komunikowaniem politycznym w Polsce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Piontek, D. (2011). Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

Przełęcki, M. (1993). Prawda. Filozofia Nauki, 2-3: 389–99.

Program Przyszłości – Program Platformy Obywatelskiej (2015). http://issuu.com/platformaobywatelska/docs/polska-przyszlosci-program-po/1?e=4763248/30620142 (10.12.2016).

Rolicki, J. (2015). Kaczyński chce być drugim Piłsudskim! Gazeta Wyborcza, 23.10.

Sadurski, W. (2015). Otoczyć partię Kaczyńskiego kordonem sanitarnym. Gazeta Wyborcza, 15.10.

Semka, P. (2015). Porażka na własne życzenie. Rzeczpospolita, 22.10.

Skarżyńska, K. (2015). O różnicach między PO i PiS. Gazeta Wyborcza, 14.10.

Skwirowski, P., Bednarek, M., & Maciejewicz, P. (2015). W domu liczymy, w pracy liczymy, a na wyborach jesteśmy nieobliczalni. Gazeta Wyborcza, 22.10.

Stankiewicz, A. (2015). Beata Szydło i Ewa Kopacz w ruletce. Rzeczpospolita, 19.10.

Stankiewicz, A. (2015). Zmierzch Platformy władzy. Rzeczpospolita, 21.10.

Szułdrzyński, M. (2015). Koalicja PiS i Platformy? Dlaczego nie? Rzeczpospolita, 14.10.

Szydło, B. (2015). Szybszy rozwój, a nie deficyt. Rzeczpospolita, 13.10.

Wielowieyska ,D. (2015a). Jak metoda d’Hondta dzieli miejsca w Sejmie. Gazeta Wyborcza, 22.10.

Wielowieyska, D. (2015b). Wyborcze ziarno i plewy. Gazeta Wyborcza, 13.10.

Włodarczyk, J. (2013).Sacrum i profanum: miejsce religii w przestrzeni publicznej. Analiza dyskursu na temat obecności krzyża w szkołach. Przegląd Religioznawczy, 4(250): 161–74.

Wojciechowski, W. (2015). Bez demagogii. Rzeczpospolita, 23.10.

Wojtysiak, J. (2005). Ontologiczne założenia korespondencyjnej koncepcji prawdy. Roczniki Filozoficzne, 53 (2): 309–27.

Velde, H. te (2012).Charismatic Leaders, Political Religion and Social Movements: Western Europe at the End of the Nineteenth Century. W: W. J. Stutje (red.). Charismatic Leadership and Social Movements. The Revolutionary Power of Ordinary Men and Women. New York: Berghahn Books.

Wybory 2015. Prawo i Sprawiedliwość. http://wybierzpis.org.pl/materialy-programowe (10.12.2016).

Zakrzewski, R. (2015). Wybory to nie jest przyjemność. Gazeta Wyborcza, 14.10.

Zdort, D. (2015). Ustrzec się błędów poprzedników. Rzeczpospolita, 23.10.

Zybertowicz, A. (2015). Trwa dechrystianizacja Polski. Gazeta Wyborcza, 12.10.


Published : 2017-08-01


Leśniczak, R. (2017). Realizacja dziennikarskiej zasady prawdy i obiektywizmu podczas polskiej kampanii parlamentarnej 2015 r. Political Preferences, (15). Retrieved from https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/view/5038

Rafał Leśniczak  rafalles@vp.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego  Poland

Rafał Leśniczak – W latach 2005-2010 studiował na Wydziale Komunikacji Społecznej Instytucjonalnej Papieskiego Uniwersytetu Świętego Krzyża w Rzymie, uzyskując stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o poznaniu i komunikacji społecznej (nostryfikacja doktoratu na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS, 2012). W 2016 roku otrzymał licencjat kanoniczny w dziedzinie nauk teologicznych na Wydziale Teologicznym UKSW. Jest członkiem towarzystw naukowych European Communication Research and Education (ECREA), International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych, a także autorem ponad 20 publikacji naukowych. Jego główne kierunki badań obejmują etykę dziennikarską, komunikowanie polityczne, komunikowanie społeczne i public relations. 





All articles are published under a Creative Commons Attribution 4.0 International license (CC BY 4.0).