Anna, Nikt i wykluczeni. 
O prozie Zbigniewa Kruszyńskiego



Abstrakt

Anna, Another and the Excluded are the main characters in Zbigniew Kruszyński’s stories: Schwedenkrauter, Na lądach i morzach and Powrót Aleksandra. Anna reveals the true colors of reality – where men nostalgically long for an archetypical image of love; Another becomes a substitute for the lost woman and then starts transforming into No­one; the Excluded represent a cursed piece of reality. Their peculiar features, habits and activities create a controversial and unconventional picture. The writer’s style complicates the reader’s view even more: voyeurism determines perception here. These characters are not only subjects of artistic depiction, but also lenses through which readers are watching or (together with the narrator) taking a peek at the world.


Słowa kluczowe

Zbigniew Kruszyński; Anna; Another; the Excluded; voyeurism; subject

Bielas J., 2006, Samotność w sieci czy cichy śmiech stwórcy?, „Twórczość”, nr 6.

Franczak J., 2009, „Podwójna obcość”. Proza Zbigniewa Kruszyńskiego, „Kresy”, nr 1–2.

Freud Z., 1924, Trzy rozprawy z teorii seksualnej, przeł. Jekels L., Albiński M., Lipsk–Wiedeń–Zurich.

Jameson F., 2006, Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, w: Burzyńska A., Markowski M.P., red., Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków.

Kruszyński Z., 1999, Na lądach i morzach. Opisy i opowiadania, Warszawa.

Kruszyński Z., 2006, Powrót Aleksandra, Kraków.

Kruszyński Z., 1995, Schwedenkräuter, Kraków.

Lévinas E., 1998, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. Kowalska M., Warszawa.

Nawój E., 2010, Zbigniew Kruszyński. culture.pl, grudzień, http://www.culture.pl/baza­literatura­pelna­tresc/­/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/zbigniew­kruszynski [dostęp: 5. 01. 2014].

Nawrocki M., 2000, W mętnych wodach egzystencji i na grząskim gruncie semantyki, „Dekada Literacka”, nr 4.

Orska J., 2000, Niebezpieczne nie­prawdy, „Odra”, nr 4.

Orski M., 1999, W fałszywym wyobrażeniu pełni, „Nowe Książki”, nr 8.

Ostaszewski R., 2013, Dystans jak powietrze, „artPAPIER”, nr 4.

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-08


BardadynK. (2020). Anna, Nikt i wykluczeni. 
O prozie Zbigniewa Kruszyńskiego. Postscriptum Polonistyczne, 13(1), 93-110. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10490

Ksenia Bardadyn  mercori@wp.pl
doktorantka, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska  Polska

Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego (specjalizacja komparatystyczna) i Podyplomowych Kwalifikacyjnych Studiów Pedagogicznych na Uniwersytecie Śląskim. Obszarem jej zainteresowań naukowych jest polska literatura współczesna.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).