Doświadczenie codzienności 
w dramacie polskim po 1989 roku



Abstrakt

In Polish drama published after 1989, everyday life is often presented as the fundamental measure of the heroes’ existence. The authors present the changes in the everyday life order, they underline oppressive and overwhelming character of common experiences, they present difficult, aggressive interpersonal relations. For example, in many texts the unavoidable elements of the everyday life of the heroes are negligence, harms and even crimes. This way of representing everyday life, usually based on traditional mimetic techniques, does not create an idyllic image of everyday life.


Słowa kluczowe

drama; experience; everyday life

Amejko L., 2006, Greta, „Dialog”, nr 8.

Bieniasz S., 2001, Transfer, „Dialog”, nr 10.

Bizio K., 2000, Porozmawiajmy o życiu i śmierci, „Dialog”, nr 12.

Bolecki W., Nycz R., red., 2007, Literackie reprezentacje doświadczenia, Warszawa.

Borkowska G., 2007, Życie codzienne jako kategoria literacka i badawcza (rekonesans), w: Borkowska G., Mazur A., red., Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Adalberta Stiftera do współczesności. Opole.

Bukowski M., 1998, Truposz, „Dialog”, nr 8.

Cabianka M., 2004, Delfiny i spodouste, „Dialog” 2004, nr 2–3.

Cabianka M., 2006, Świat według Ha!artu, „Dialog”, nr 9.

Czapliński P., 2004, Socjoza. O brutalizmie z perspektywy widza, w: Czapliński P., Efekt bierności. Literatura w czasie normalnym, Kraków.

Drewniak Ł., 2006, Polski Matrix, „Dialog” 2006, nr 4.

Harasimowicz C., 2000, 10 pięter, „Dialog”, nr 3.

Imielska M., 2002, Chciałam ci tylko powiedzieć, „Dialog”, nr 5–6.

Kędzierzawski W., 2009, Codzienność jako kategoria antropologiczna w perspektywie historii kultury, Opole.

Koterski M., 1998, Nas troje, „Dialog”, nr 2.

Latawiec K., 2010, Między brutalizmem a sentymentalizmem. Obraz codzienności w nowej dramaturgii, w: Baluch W., red., Dramat made (in) Poland. Współczesny dramat polski we współczesnej polskiej rzeczywistości. Kraków.

Man T., 2006, 111, w: Sułek H., red., Made in Poland: dziewięć sztuk teatralnych z Polski, t. 2. Kraków.

Mossakowski P., 1997, Wieczory i poranki, „Dialog”, nr 2.

Mossakowski P., 2000, Przetarg, „Dialog”, nr 10.

Myśliwski W., 2000, Requiem dla gospodyni, „Dialog”, nr 10.

Nawrocki G., 1995, Młoda śmierć, „Dialog”, nr 8.

Nowakowski D., 2007, Ketchup Schroedera, Warszawa.

Nycz R., 2006, O nowoczesności jako doświadczeniu – uwagi na wstępie, w: Nycz R., Zeidler­Janiszewska A., red., Nowoczesność jako doświadczenie, Kraków.

Nycz R., 2007, Literatura nowoczesna wobec doświadczenia, w: Bolecki W., Nycz R., red., Literackie reprezentacje doświadczenia, Warszawa.

Owsiany M., 2002, Zastępstwo, „Dialog”, nr 11.

Owsiany M., 2005, Komponenty, w: Gańczarczyk I., Niziołek G., Gang Bang (Paweł Sala), Komponenty (Małgorzata Owsiany), Nocny autobus (Michał Walczak). Antologia dramatów, Kraków.

Pruchniewski M., 2003, Łucja i jej dzieci, w: Sułek H., red., Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne: antologia najnowszego dramatu polskiego w wyborze Romana Pawłowskiego, Kraków.

Ratajczakowa D., 2004, Reality drama, „Dialog” nr 7.

Rudowski K., 2001, Cz@t, „Dialog”, nr 2.

Sala P., 2005, Szwaczki, „Dialog”, nr 11.

Stasiuk A. 2000, Muchy, „Dialog”, nr 4.

Walczak M., 2004, Kopalnia, „Dialog”, nr 8.

Waldenfels B., 1993, Pogardzana doxa. Husserl i trwający kryzys zachodniego rozumu, tłum. Lachowska D., w: Krasnodębski Z., Nellen K., red. Świat przeżywany. Fenomenologia i nauki społeczne, Warszawa.

Wróbel A., 1999, Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci, „Dialog”, nr 4.

Zawistowski W., 2003, Dobry adres, „Dialog”, nr 4.

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-16


Popczyk-SzczęsnaB. (2020). Doświadczenie codzienności 
w dramacie polskim po 1989 roku. Postscriptum Polonistyczne, 8(2), 15-26. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10699

Beata Popczyk-Szczęsna  beata.popczyk-szczesna@us.edu.pl
dr hab., Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0001-8924-8093

Zajmuje się poetyką i estetyką dramatu; aktualnie przygotowuje rozprawę o dramaturgii polskiej po 1989 roku. Autorka wielu publikacji, najważniejsze z nich to: Postać Judasza w dramacie polskim XX wieku. Potyczki z referencją (2003), Zamknięci i wyobcowani. Przestrzeń subiektywna w dramacie współczesnym, w: Przestrzenie we współczesnym dramacie i teatrze, red. V. Sajkiewicz, E. Wąchocka (2006), Tekstualność i teatralność („Przestrzenie Teorii” 2007, z. 7), W poszukiwaniu zdarzeń. O dramaturgii Michała Walczaka („Dialog” 2007, nr 9), Dramat, w: Widowisko – teatr – dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka (2010).





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).