Współczesna polska muzyka teatralna



Abstrakt

The article is an attempt to describe the function of music in contemporary Polish dramatic theatre. The author of the text refers to the art of Polish theatre directors and composers in order to show that music in dramatic theatre is not only an illustration or a signal. The article analyses the compositions that were written for particular performances, as well as borrowed compositions which are musical citations.


Słowa kluczowe

theatre music; musical citation; Polish dramatic theatre

Adamiecka­Sitek A., 2006, (De)konstrukcja kobiecości w „Poskromieniu złośnicy” Krzysztofa Warlikowskiego, „Dialog”, nr 10.

Burzyńska R. Anna, 2010, „Trylogia” w skali molowej, „Didaskalia”, nr 97/98.

Claudel P., 1985, Dramat i muzyka, w: Claudel P., Możliwości teatru, tłum. Skibniewska M., Warszawa.

Czapliński J., 2009, Popskreczing, „Dialog”, nr 11.

Gruszczyński P., 2003, Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, Warszawa.

Majcherek J., 2008 W czym leży sekret „Burzy”, „Gazeta Wyborcza”, nr 99.

Mykietyn P., Orłowski Ł., 2008, Kompozytor muzyki teatralnej? Nie ma kogoś takiego, rozm. przepr. Orłowski Ł., „Teatr”, nr 9.

Niziołek G., 1997, Sobowtór i utopia: teatr Krystiana Lupy, Kraków.

Niziołek G., 2008, Warlikowski extra ecclesiam, Kraków.

Ostaszewski J., 2008, Nie jestem entuzjastą teatru, rozm. przepr. Cichy D., „Teatr”, nr 9.

Pavis P., 2002, Słownik terminów teatralnych, tłum. i oprac. Świontek S., Wrocław.

Świąder B., 2004, W metafizycznej dziurze. Teatr Witkacego w Zakopanem, Gdańsk.

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-16


FigzałM. (2020). Współczesna polska muzyka teatralna. Postscriptum Polonistyczne, 8(2), 95-109. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10705

Magdalena Figzał  magdalena.fizgal@poczta.fm
doktorantka, Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-6913-2648

Przygotowuje rozprawę doktorską na temat funkcji muzyki w teatrze dramatycznym. Zajmuje się również krytyką teatralną oraz współpracuje z Operą Śląską w Bytomiu. Główne zainteresowanie naukowe: muzyka sceniczna, teatr operowy, płeć w dramacie i teatrze.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).