Muzyka górą? 
Dziesięć wydarzeń teatralnych 2010 roku



Abstrakt

In 2010 some domination of musical and opera theatres over dtramatic ones could be observed, as these institutions managed Polish theatrical life in the most interesting way. Pasażerka (The Passenger) by M. Weinberg directed by D. Pountney and Traviata by G. Verdi directed by M. Treliński in Teatr Wielki were spectacles that again demonstrated the importance of this growing rank of theatrical life. Premieres of Nędznicy (Les Misérables) by C.­M. Schönberg directed by W. Kępczyński in Musical Theatre Roma in Warsaw and Lalka (The Doll) of B. Prus, directed by W. Kościelniak in Musical Theatre in Gdynia presented two types of musical theatre in Poland: the entertaining and sophistically artistic ones. In 2010 some premieres were presented by the most famous Polish directors: K. Lupa (Persona. Ciało Simone) and K. Warlikowski (Koniec). T. Słobodzianek's drama Nasza klasa (Our Class) was awarded Nike Literary Prize. Some interesting events also took place in private theatres (Sprzedawcy gumek (The Rubber Merchants) by H. Levin directed by A. Tyszkiewicz in Theatre IMKA in Warsaw) and so­called 'minor centers' (Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej by Strzępka and Demirski in the theatre in Wałbrzych).


Słowa kluczowe

contemporary Polish theatre; musical theatre; drama

Pobierz

Opublikowane : 2020-12-16


MikołajczykJ. (2020). Muzyka górą? 
Dziesięć wydarzeń teatralnych 2010 roku. Postscriptum Polonistyczne, 8(2), 283-295. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10717

Jacek Mikołajczyk  jacek.mikolajczyk@us.edu.pl
dr, Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0001-6961-472X

Jest kierownikiem literackim Gliwickiego Teatru Muzycznego. Specjalizuje się w historii musicalu polskiego i światowego oraz w historii teatru muzycznego. Jest tłumaczem musicali, m.in. 42 ulicy, Ragtime, Hair i Przebudzenia wiosny. Ukończył również studia z zakresu reżyserii opery i innych form teatru muzycznego na krakowskiej PWST. Opublikował książki: Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989 (Gliwice 2010), Zabójczy flirt. Literatura i terroryzm (Bielsko-Biała 2011) oraz Bogowie i herosi. Mity greckie w obrazach wielkich mistrzów (Bielsko-Biała 2013). Współredagował pracę zbiorową Jaki jest kabaret? (Katowice 2012).





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).