Cudzoziemcy w świecie słów, czyli Wielki słownik języka polskiego PAN w perspektywie glottodydaktycznej



Abstrakt

Dictionaries have had a very important didactic function ever since they first appeared, and they have always been an indispensable help to learners of all languages. In this text, the author reflects whether the general, monolingual Polish Academy of Sciences Great Dictionary of Polish, which has been available on the Internet for several years now, might be a useful tool for developing linguistic competence of Polish language learners; in other words, whether this dictionary can be used as a learner’s one. The paper starts with a brief description of the monolingual learner’s dictionary as a specific lexicographic genre and then presents the thorough analyses of the Great Dictionary of Polish macro- and microstructure with the eye on the usefulness of solutions for language learners.


Słowa kluczowe

learner's dictionaries; learners of Polish as a foreign language

Bańko M., red., 2000, Inny słownik języka polskiego, Warszawa.

Bańko M., 2018, Informacja fleksyjna w WSJP PAN, w: Żmigrodzki P. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Bartnicka B., Sinielnikof R., 2000, Słownik podstawowy języka polskiego dla cudzoziemców, Kielce.

Batko­-Tokarz B., 2018, Klasyfikacja tematyczna w WSJP PAN, w: Żmigrodzki P. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Collins Cobuild English Language Dictionary, 1987 London–Glasgow.

Dubisz S., red., 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa.

Firth J.R., 1957, Papers in Linguistics 1934–51, Oxford.

Kurzowa Z., 1999, Ilustrowany słownik podstawowy języka polskiego: wraz z indeksem pojęciowym wyrazów i ich znaczeń, Kraków.

Lew R., 2004, Which dictionary for whom? Receptive use of bilingual, monolingual and semi­bilingual dictionaries by Polish learners of English, Poznań.

Lewis M., 1993, Lexical Approach, Hove.

Lipińska E., Seretny A., red., 2016, Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, Kraków.

Lisiecka­-Czop M., 2015, Korzystanie ze słowników elektronicznych jako strategia rozwiązywania problemów językowych – o świadomości leksykograficznej studentów germanistyki, „Lingwistyka Stosowana”, nr 15 (4).

Miodunka W., 1989, Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa.

Nesi H., 2000, The Use an Abuse of EFL Dictionaries, Tübingen.

Przybylska R., 2018, Ilustracja materiałowa w WSJP PAN. Kolokacje i cytaty, w: Żmigrodzki P. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Seretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

Seretny A., 2007, Quo vadis, Lexicographia peadagogica, „Prace Filologiczne”, t. LIII.

Sinclaire J., 1990, Corpus, Concordance, Collocation, Oxford.

Węgrzynek K., 2018, Informacja składniowa w WSJP PAN, w: Żmigrodzki P. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Zgółkowa H., 2008, Podstawowy słownik języka polskiego z zarysem gramatyki polskiej, Poznań.

Żmigrodzki P., 2018a, Ogólna charakterystyka słownika, w: tegoż. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Żmigrodzki P., 2018b, Ogólne zasady opisu znaczenia, w: tegoż i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Netografia

https://wsjp.pl/ [dostęp: 03.04.2019].

Pobierz

Opublikowane : 2020-07-14


SeretnyA. (2020). Cudzoziemcy w świecie słów, czyli Wielki słownik języka polskiego PAN w perspektywie glottodydaktycznej. Postscriptum Polonistyczne, 24(2), 275-287. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/9446

Anna Seretny  aseretny@poczta.net.pl
Katedra Języka Polskiego jako Obcego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-5377-4881



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).