Olga Tokarczuk w Rumunii


Abstrakt

The author discusses the reception of Olga Tokarczuk’s works in Romania on the basis of translations, critical essays and radio and press interviews. Olga Tokarczuk is the best-known contemporary writer from Central Europe in Romania, thanks to numerous translations (almost all of her novels have been translated into Romanian, except The Books of Jacob, due to be published next year). An important role in the dissemination of her works has been played by the Polirom publishing house in Iași, which published a special series devoted to Tokarczuk. The quality of the translations of the Polish novelist’s texts is also high. Particular credit for this goes to Cristina Godun, a specialist in Polish Studies, who has managed to render the peculiarities of Tokarczuk’s narrative and style in Romanian. The paper also briefly discusses the difficulties encountered during the translation of Tokarczuk’s texts.


Słowa kluczowe

Reception; translation studies; intertextuality

Adameșteanu G., 2019, ”Ultimele povestiri” ale Olgăi Tokarczuk, ”Observator Cultural”, nr 991.

Dinu C., 2019, A meritat Olga Tokarczuk Premiul Nobel?, ”Observator Cultural”, nr 991.

Eliade M., 1978, Aspecte ale mitului, București.

Geambașu C., 2001, Przedmowa, în: Tokarczuk O., Călătoria oamenilor Cărţii [Podróż ludzi Księgi], Iaşi. Geambașu C., 2010, Bruno Schulz în căutarea valorilor mitice, în: Geambașu C., Ipostaze lirice și narative, București.

Geambașu C., 2019, La graniţa dintre raţional şi intuitiv, ”Observator Cultural”, nr 991.

Godun C., 2013, Rătăcitorii. Călătoria ca modus vivendi, în: Olteanu A., volum coordonat, Omagiu profesorului Constantin Geambașu la 65 de ani, București.

Godun C., 2018, Ipostaze ale eului feminin în romanul Ultimele povestiri” al Olgăi Tokarczuk [Postaci kobiecego „ja” w powieści „Ostatnie historie” Olgi Tokarczuk], ”Filologie Rusă”, XXXIV, nr 2.

Godun C., 2019, Pledoaria pentru umanitate a Olgăi Tokarczuk în ”Poartă-ți plugul peste oasele morți- lor”, ”Paragraf”, https://revistaparagraf.com/pledoaria-pentru-umanitate-a-olgai-tokarczuk-in-poarta-ti-plugul-peste-oasele-mortilor/ [dostęp: 6.12.2019].

Grigore R., 2019, Între vise și oglinzi. Olga Tokarczuk & Szczepan Twardoch, ”Viața Românească”,nr 10.

Kołakowski L., 1981, Obecność mitu, Kraków.

Olteanu A., 2006, Dimensiunea mitologică în romanele Olgăi Tokarczuk, ”Romanoslavica”, XLI. Pătrășconiu C., 2019, 2 în 1 – (euro)Nobel 2019, ”România literară”, nr 44.

Tokarczuk O., 2007, Bieguni, Kraków.

Zaicik O., 2002, Posłowie, în: Tokarczuk O., Străveacul și alte vremi [Prawiek i inne czasy], Iași.

Pobierz

Opublikowane : 2020-07-21


GeambașuC. (2020). Olga Tokarczuk w Rumunii. Postscriptum Polonistyczne, 25(1), 123-134. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.25.09

Constantin Geambașu  kgeambasu@yahoo.com
Instytut Slawistyki, Uniwersytet w Bukareszcie, Bukareszt, Rumunia.  Rumunia
https://orcid.org/0000-0003-3427-4969

Profesor w Instytucie Slawistyki Uniwersytetu w Bukareszcie, absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, autor 7 tomów szkiców krytycznych o literaturze polskiej oraz 70 tomów przekładów. Współautor Wielkiego słownika polsko-rumuńskiego. Członek Związku Literatów Rumuńskich (Filia Tłumaczy).






Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).