Mrożek i jego Tango w Brazylii



Abstrakt

The article discusses Brazilian production of Sławomir Mrożek’s Tango staged in 1972 in Rio de Janeiro, as well as Polish-Brazilian connections and relationships observed among the artists working on this play. A separate part of the article presents Mrożek’s one-week stay in Rio de Janeiro and his contacts with the Brazilian press. The Polish author turned out to be a difficult interlocutor for Brazilian journalists. The article is based on the materials published in the local newspapers and interviews with the director and the actors.


Słowa kluczowe

Mrożek; theatre; Brazil; Polish-Brazilian relations

Autor de „Tango” aponta sua peça como exemplo do teatro sem limitaçães, (bez nazwiska autora), „Jornal do Brasil”, 5.07.72, Rio de Janeiro.

Błoński J., 1995, Wszystkie sztuki Sławomira Mrożka, Kraków.

Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras, 2017, São Paulo http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa403044/slawomir-mrozek [dostęp: 14.09.2017].

Ferreira de Lima A., 1972, Teatro, „Gazeta de Notícias”, 4.06.1972, Rio de Janeiro.

Michalski Y., 1972, Universalidade e pulverização. Entrevista a Slawomir Mrozek, „Jornal do Brasil”,15.07.1972, Rio de Janeiro.

Mrożek S., 2003, Tango, Warszawa.

Pluta A., 2015, Ten piekielny polski akcent. Ziembiński na brazylijskiej scenie, Warszawa.

Rozmowy przeprowadzone przez autorkę artykułu z: Amirem Haddadem (13 grudnia 2016 roku), Arym Coslovem (16 grudnia 2016 roku), Renatą Sorrah (17 grudnia 2016 roku). Tumscitz Braga G., 1972, Entrevista com o taciturno autor de “Tango”, „O Globo”, 12.07.72, Rio de Janeiro.

Um tango internacional, (bez nazwiska autora), „Jornal do Brasil”, 22.04.72, Rio de Janeiro.

Pobierz

Opublikowane : 2020-09-01


PlutaA. (2020). Mrożek i jego Tango w Brazylii. Postscriptum Polonistyczne, 21(1), 161-172. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/9734

Aleksandra Pluta  pluta.aleksandra1@gmail.com
mgr, Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brazylia.  Brazylia
https://orcid.org/0000-0002-0276-0084

Stypendystka CAPES. Magister dziennikarstwa na Università La Sapienza w Rzymie. Autorka książek na temat polskiej imigracji w krajach Ameryki Łacińskiej, m.in. Na fali historii. Wspomnienia Polaków w Chile (2009), Ten piekielny polski akcent. Ziembiński na brazylijskiej scenie (2015), Droga do Rio. Historie polskich emigrantów (2017). Jej książki były tłumaczone na język hiszpański i portugalski.





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).