Kształtowanie pozytywnego obrazu rzeczywistości w tekstach informacyjnych (na podstawie wiadomości agencji informacyjnych)



Abstrakt

KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNEGO OBRAZU RZECZYWISTOŚCI
W TEKSTACH INFORMACYJNYCH
(NA PODSTAWIE WIADOMOŚCI AGENCJI INFORMACYJNYCH)
S t r e s z c z e n i e
Artykuł poświęcony jest percepcji rzeczywistości tworzonej przez doniesienia prasowe uznanych i cytowanych w Rosji i za granicą agencji informacyjnych RIA Novosti i TASS. Wiadomości są rozpatrywane pod kątem akcentowania wybranych elementów odzwierciedlających pewien stabilny system wartości. Na podstawie analizy autorki stawiają tezę, że w wiadomościach agencji informacyjnych RIA Novosti i TASS kreowany jest pozytywny obraz świata, przy jednoczesnym odzwierciedleniu w nim wszystkich sprzeczności i wyzwań naszych czasów.

FORMATION OF POSITIVE IMAGE OF THE WORLD IN NEWS REPORTS
(BASED ON MESSAGES OF INFORMATIONAL AGENCIES)
S u m m a r y
The article is devoted to the perception of the world formed by the news reports of news agencies RIA Novosti and TASS — recognized leaders in Russia and abroad by the number of citations. Certain content elements are stressed, which reflects a stable value system. A conclusion is drawn that the analyzed news reports tend to model a positive image of the world, at the same time reflecting all the contradictions and challenges of the contemporary life.


Pobierz


ŁADA OWCZYNNIKOWA ŁADA, & MampeJ. (1). Kształtowanie pozytywnego obrazu rzeczywistości w tekstach informacyjnych (na podstawie wiadomości agencji informacyjnych). Przegląd Rusycystyczny, (4). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PR/article/view/7339

ŁADA ŁADA OWCZYNNIKOWA  minilada83@gmail.com
Wojenno-Morska Akademia w Kaliningradzie  Federacja Rosyjska

Dr, pracownik Wojenno-Morskiej Akademii w Kaliningradzie w Katedrze Języka Rosyjskiego, członek Pracowni Badań nad Socjolingwistycznymi Aspektami Języka i Pracowni Badań nad Akwizycją i Nauczaniem Języków Obcych przy Uniwersytecie Gdańskim. Zainteresowania naukowe: problematyka leksykologii, nauczania języka rosyjskiego jako obcego, rosyjskiej

literatury i poezji.
Kontakt: minilada83@gmail.com
ORCID: 0000-0001-7612-7997


Joanna Mampe 
Uniwrsytet Gdański 

Dr, starszy wykładowca w Katedrze Pragmatyki Komunikacji i Akwizycji
Języka Instytutu Rusycystyki i Studiów Wschodnich Uniwersytetu Gdańskiego. Kierownik Pracowni Badań nad Socjolingwistycznymi Aspektami
Języka oraz Pracowni Badań nad Akwizycją i Nauczaniem Języków Obcych. Członek PSNiWJR, MAPRIAL, PTN, TMJP przy UG, PTR, PTLS. Obiekt zainteresowań badawczych stanowi problematyka glottodydaktyczna (nauczanie
języka rosyjskiego, nauczanie języka polskiego jako obcego, akwizycja
języka) i językoznawcza (komunikologia, pragmalingwistyka, socjolingwistyka, psycholingwistyka). Autorka i współredaktorka cyklu monografii: Socjolingwistyczne badania w teorii i praktyce – ujęcie interdyscyplinarne (Gdańsk 2014–2018), Problemy współczesnej glottodydaktyki i nauczania przekładu (2017), Translatorik, Translationsdidaktik und Fremdsprachendidaktik: Herausforderungen und Perspektiven (2017).
Kontakt: j.mampe@ug.edu.pl
ORCID: 0000-0001-8031-5616





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).