La poétique de la réécriture chez Gaston Miron



Abstrakt

Few writers have done as much rewriting as the Québécois poet Gaston Miron. The poems collected in his masterwork “L’homme rapaillé”, first published in 1970, have been subjected to a long process of rewriting from the end of the 1940’s to his death in 1996. As Miro himself claimed, the last edition of “L’homme rapaillé”, published in 1993, was “non definitive” and numerous verses were still considered unfinished (“vers en souffrance”). The article examines this peculiar poetics of rewriting in order to explain the reasons and the circumstances that kept bringing Miron back to his poems, while his work was enthusiastically received by readers and critics alike.  

Key words : Gaston Miron; poetry; rewriting


BÉLANGER, Irénée, 1985 : Gaston Miron : un homme et une oeuvre en marche. Thèse de doctorat déposée à l'Université de Montréal.

BORGES, Jorge Luis, [1956], 1990 : « Pierre Ménard, auteur du Quichotte ». In : IDEM : Fictions. Paris, Folio : 41-52.

CHAUVEAU, Pierre-Joseph-Olivier, 1996 : Charles Guérin: roman de moeurs canadiennes. Montréal, la Cie de publication de la Revue canadienne, 1852-1853 ; repris dans DORION, Gilles, dir. : Les meilleurs romans québécois du XIXe siècle. T. 1. Montréal, Fides : 839-1092.

CHOUINARD, Caroline, 2005 : Fragments des mémoires d'un poème. Lecture génétique de « La Marche à l'amour » (1952-1962) de Gaston Miron. Mémoire déposé à l'Université de Montréal, août 2005, 178 f., citation f. 160.

DUMONT, François, 1999 : « L'Atelier du rassemblement ». Études françaises, Vol. 35, Nos 2-3 : 85-94.

GARNEAU, François-Xavier, 1996 : Histoire du Canada depuis sa découverte jusqu'à nos jours. 3e édition revue et corrigée. T. 1. Québec, P. Lamoureux, 1859 ; Histoire du Canada. Discours préliminaire et Livres I et II. Préface de Gilles MARCOTTE. Montréal, collection BQ.

GAUVIN, Lise, 1997 : « Gaston Miron. Malmener la langue », entretien, dans L'Écrivain francophone à la croisée des langues. Paris, éditions Karthala : 49-69.

GIGUÈRE, Roland, [1955], 1988 : Forêt vierge folle. Montréal, Typo.

GLADU, André, 1994 : Gaston Miron. Les outils du poète. Montréal, Les Productions du lundi matin, 52 m (document vidéo).

LAROSE, Jean, 1997 : « Gaston Miron », entretien radiophonique diffusé sur les ondes de Radio-Canada à l'émission Littératures actuelles à l'automne 1990 et reproduit dans MAJOR, André, dir. : L'Écriture en question. Leméac, coll. L'écritoire : 123- 157.

MESCHONNIC, Henri, 1999 : « L'épopée de l'amour ». Études françaises, dossier « Gaston Miron. Un poète dans la cité », Vol. 35, Nos 2-3 : 95-103.

MIRON, Gaston, [1970] 1996 : L'Homme rapaillé. Préface de Pierre NEPVEU. Montréal, Typo.

[MIRON, Gaston], 2004 : Un long chemin. Proses 1953-1996. Édition réalisée et annotée par Marie-Andrée BEAUDET et Pierre NEPVEU. Montréal, Hexagone.

NELLIGAN, Émile, [1904], 1996 : Poésies. Préface de Louis DANTIN, postface de Réjean BEAUDOIN. Montréal, Boréal Compact.

NEPVEU, Pierre, 2003 : « Gaston Miron l'atelier du poète ». In : Marc-André BERNIER, dir. : Archive et poétique de l'invention. Québec, Éditions Nota bene : 237-253.


BeaudetM.-A. (1). La poétique de la réécriture chez Gaston Miron. Romanica Silesiana, 2(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5648

Marie-Andrée Beaudet  marie-andree.beaudet.1@ulaval.ca
Université Laval, Québec 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).