Graceful Pre-Raphaelites and Pre-Raphaelite Grace: Victorian visual arts in Margaret Atwood’s <i>Alias Grace</i>



Abstrakt

The visual imagery of Margaret Atwood’s Alias Grace might have as one of its sources the “graceful”, hence popular, art of the Pre-Raphaelite Brotherhood. Grace’s beauty veils her emotional torment in the mode similar to the comely faces of Pre-Raphaelite models: theirs are the faces disguising suffering and insanity. Moreover, during her confinement in the asylum Grace is even compared by one of the characters to the raging Ophelia, a theme recurrent in the Victorian art. In her “psychoanalytic” sessions the servant reveals her obsession with the gothic image of her dead mother drowning in the sea, metamorphosing into another woman, perhaps Mary Whitney or Nancy Montgomery. In the dream vision of doctor Simon Jordan in turn, Grace overcomes the Ophelia-like death in water and lives on despite the difficult past. Consequently, Pre-Raphaelite paintings constitute another Victorian element in the novel’s dense texture, which has already been interpreted by the critics as the one involving Dickensian orphans and Coventry Patmore’s “angels in the house”.


Key words: Pre-Raphaelite visual arts, victorian sensation novel, symbolic corruption of female body, representing Ophelia, rewriting Victorianism.


ATWOOD, Margaret, 1997: In Search of “Alias Grace”. On Writing Canadian Historical Fiction. Ottawa, University of Ottawa Press.

ATWOOD, Margaret, 1999: Alias Grace. London, Virago.

BULLEN, J.B., 1998: The Pre-Raphaelite Body: Fear and Desire in Painting, Poetry, and Criticism. Oxford, Clarendon Press.

DAVEY, Frank, 2006: “Atwood and Class: Lady Oracle, Cat’s Eye, and Alias Grace”. In: MOSS, John, KOZAKEWICH, Tobi, eds.: Margaret Atwood. The Open Eye. Ottawa, University of Ottawa Press: 231—240.

GILBERT, Sandra, GUBAR, Sandra, 1998: “The Madwoman in the Attic”. In: RIVKIN, Julie, ed.: Literary Theory: An Anthology. Oxford, Blackwell Publishing: 598—611.

GODLIN, Julie, 2006: “: Narrative and the Sabotage of Dissident Voice in Margaret Atwood’s Alias Grace”. In: MOSS, John, KOZAKEWICH, Tobi, eds.: Margaret Atwood. The Open Eye. Ottawa, University of Ottawa Press: 207—215.

LABUDOVA, Katarina, 2005: “Houses, Clothes, and Pregnant Women. Re-Construction of Memory and Identity in Margaret Atwood’s Alias Grace”. In: PALUSZKIEWICZ-MISIACZEK, Magdalena, RECZYŃSKA, Anna, ŚPIEWAK, Anna, eds.: Place and Memory in Canada: Global Perspectives. 3rd Congress of Polish Association for Canadian Studies and 3rd International Conference of Central European Canadianists. Proceedings. Kraków, Polska Akademia Umiejętności: 259—268.

MOODIE, Susanna, 1989: Life in the Clearings versus the Bush. Toronto, The Canadian Publishers.

PYKETT, Lyn, 1994: The Sensation Novel. From “The Woman in White” to “The Moonstone”. Plymouth, Northcote House.

TAYLOR, Tom, 1850: “Exhibition of The Royal Academy: Third Notice”. Times, 9 May.

WILSON, Sharon, R., 2006: “Blindness and Survival in Margaret Atwood’s Major Novels”. In: HOWELLS, Coral Ann, ed.: The Cambridge Companion to Margaret Atwood. Cambridge, Cambridge University Press: 176—190.


CzarnowusA. (1). Graceful Pre-Raphaelites and Pre-Raphaelite Grace: Victorian visual arts in Margaret Atwood’s <i>Alias Grace</i&gt;. Romanica Silesiana, 3(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5681

Anna Czarnowus  anna.czarnowus@us.edu.pl
University of Silesia 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).