Multiperspectividad y montaje: territorio común del cine y la novela



Abstrakt

Tracing the origins of cinematic devices of literature in the so call perceptual revolution of 1905—1915 by Donald M. Lowe, as well as in Avant Garde movements, the author of this article explores film making techniques in the work of some contemporary Spanish American novelists. Along with stream of consciousness technique and its cinematic devices examined by Robert Humphrey, the author highlights semantic, syntactic or pragmatic montage as the basic technique for cinematic effects in literature.


Key words: Spanish American novelists, cinematic effects, montage.


ARREOLA, Juan José, 1964 : La feria. México, Joaquín Mortiz.

DÍAZ VALCÁRCEL, Emilio, 1972 : Figuraciones en el mes de marzo. Barcelona, Seix Barral Editores.

HUMPHREY, Robert, 1962 : Stream of Consciousness in the Modern Novel. Berkeley, University of California Press.

LOWE, M. Donald, 1982 : History of Bourgeois Perception. Brighton/Sussex, The University of Chicago Press/The Harvester Press Limited.

PIGNATARI, Decio, 1986 : « Semiótica del montaje ». En : Acta poética. Instituto de Investigaciones Filológicas, UNAM. Núm. 6 : 71—81.

PUIG, Manuel, 1976 : El beso de la mujer araña. Barcelona, Seix Barral Editores.

PUIG, Manuel, 2005 : Boquitas pintadas. México, Random House Mondadori.

RULFO, Juan, 1985 : Pedro Páramo. Obra completa. Juan Rulfo. Madrid, Biblioteca Ayacucho : 107—194.

SANTOVENIA, Rodolfo, 2002 : Diccionario de cine. Términos artísticos y técnicos. La Habana, Editorial Arte y Literatura.

VARGAS LLOSA, Mario, 1969 : Conversación en La Catedral. Barcelona, Seix Barral Editores.

VARGAS LLOSA, Mario, 1984 : Historia de Mayta. Barcelona, Editorial Seix Barral.

VARGAS LLOSA, Mario, 1966 : La casa verde. Barcelona, Editorial Seix Barral.


Parrilla SotomayorE. (1). Multiperspectividad y montaje: territorio común del cine y la novela. Romanica Silesiana, 3(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5684

Eduardo E. Parrilla Sotomayor  eparrill@itesm.mx
Tec de Monterrey, Campus Monterrey 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).