<i>Lo real</i> y el coro: ¿parodia o juego con una convención?



Abstrakt

In Lo real (2001) by Belén Gopegui, a novel treating of relations between an individual and the capitalist society, a special character is revived, namely the chorus. While confronting the role it plays in the Spanish novel under analysis using the theories of the functions of the chorus as a constitutent of ancient tragedy, we answer the question whether the writer’s act of introducing this collective character to a comtemporary prose work should be treated as a parody or as playing with a commonly known literary convention, aimed to achieve specific objectives. The discussion touches on, for instance, the concept of the chorus as an interlude, a rightful participant in the plot, ethical authority, a literary “extension” of the author, an ideal reader etc.


Key words: Contemporary Spanish prose, Greek tragedy, chorus, Belén Gopegui.


Azanccot, Nuria, 2001: “Carmen Martín Gaite me enseñó a decir que no”. El cultural. Consultado el 8 de febrero de 2009. En: http://www.elcultural.es/historico_articulo.asp?c=489.

García Posada, Miguel, 2001: “De la impostura”. Babelia. Consultado el 10 de mayo de 2003. En: http://www.elpais.es/suplementos/babelia/20010324/b11.html.

Horacy, 1989: „Sztuka poetycka”. W: Udalska, Eleonora, red.: O dramacie. Od Arystotelesa do Goethego. Warszawa, Fundacja Astronomii Polskiej.

Iser, Wolfgang, 1987: El acto de leer. Madrid, Taurus.

Japola, Józef, 1983: „Metafora a teoria aktów mowy”. W: Głowiński, Michał, Okopień-Sławińska, Alina, red.: Studia o metaforze II. Wrocław, PAN.

Kitto, Humphrey D.F., 1997: Tragedia grecka. Studium literackie. Bydgoszcz, Wydawnictwo Homini.

Miodońska-Brookes, Ewa, 1997: „W poszukiwaniu Chóru jako persony dramatu”. W: Eadem: „Mam ten dar bowiem: patrzę się inaczej”. Szkice o twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Kraków, Universitas.

Nietzsche, Friedrich, 2001: Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm. Kraków, Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Partyga, Ewa, 2004: Chór dramatyczny w poszukiwaniu tożsamości teatralnej. Kraków, Księgarnia Akademicka.

Schiller, Friedrich, 1959: „O zastosowaniu chóru w tragedii”. W: Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wrocław, Ossolineum.

Szturc, Włodzimierz, 1998: Teoria dramatu romantycznego w Europie XIX wieku. Bydgoszcz, Wydawnictwo Homini.

Trueba, Virginia, 2002: “Contra la literatura cursi: Belén Gopegui”. Literate World. Consultado el 10 de mayo de 2003. En: http://www.literateworld.com/spanish/2002/portada/apr/w01/belengopegui.html.

Zieliński, Andrzej, 1993: „Wstęp do rozdziału IV”. W: Udalska, Eleonora, red.: Od Hugo do Witkiewicza. Warszawa, Fundacja Astronomii Polskiej.


SzymoniakE. (1). <i>Lo real</i&gt; y el coro: ¿parodia o juego con una convención?. Romanica Silesiana, 4(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5734

Ewelina Szymoniak  ewelina.szymoniak@us.edu.pl
Universidad de Silesia 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).