« Je rêve de Catherine. Je suis Catherine » : le jeu des je narratifs dans <i>La maison Trestler ou le 8e jour d’Amérique</i> de Madeleine Ouellette-Michalska



Abstrakt

In the present article, the author discusses literary games as exemplified by the novel La Maison Trestler ou le 8e jour d’Amérique by the Canadian writer Madeleine Ouellette-Michalska. The game that we are invited to play turns out to be complex because it occurs on many levels, particularly on the level of the narration. Ouellette-Michalska’s novel is based on a game played by multiple female identities, questioning the exclusively masculine point of view dominant in the historical discourse. Asking whether history is able to depict every aspect of an event truthfully, the novel allows the intrusion of memories and feelings into the presentation of the past. Suggesting “settling the score” between the male and female history, the writer reconsiders the question of historical truth. In her opinion, women’s memory partly escapes the male logic of space/time and facilitates the coming of the eighth day, the day of America.

Key words: History/Herstory, women’s memory, historical truth.


Benveniste, Émile, 1966 : Problèmes de linguistique générale. T. 1. Paris, Gallimard.

Boivin, Aurélien, 2006 : « La maison Trestler ou le procès de l’Histoire et du patriarcat ». Québec français 140 (hiver) : 93.

Desbiens, Marie-Frédérique, 2006 : « Le roman historique. (R)Évolution d’un genre ». Québec français 140 (hiver) : 26—29.

Des Rivières, Marie-Josée : « Ouellette-Michalska, Madeleine ». En ligne : http://www.thecanadianencyclopedia.com/index.cfm?PgNm=TCE&Params=f1ARTf0006019.

Gontard, Marc, 1999 : « La maison Trestler ou le 8e jour d’Amérique de Madeleine OuelletteMichalska ». Dictionnaire des œuvres littéraires du Québec (1980—1990). CRELIQ, Université Laval, Québec. En ligne : http://www.uhb.fr/alc/erellif/celicif/prog-quebec.html

Martin, Thérèse, 1984 : « Madeleine Ouellette-Michalska, La maison Trestler, Montréal : Québec/Amérique, 1984 ». Urgences 11 : 80—83.

Ouellette-Michalska, Madeleine, 1995 : La maison Trestler ou le 8e jour d’Amérique. Montréal, Bibliothèque québécoise.

Paterson, Janet M., 1995 : « Les nombreuses pièces de La maison Trestler. Introduction à la réédition de 1995 ». Montréal, Bibliothèque québécoise : 7—14.

Paterson, Janet M., 1993 : Moments postmodernes dans le roman québécois. Ottawa, Les Presses de l’Université d’Ottawa.

Roy, Julie, 2006 : « Quelques écrivaines québécoises du XIXe siècle. Quand le roman historique se conjugue au féminin ». Québec français 140 (hiver) : 34—36.

Royer, Jean, 1985 : Écrivains contemporains. Nouveaux entretiens. Montréal, L’Hexagone.

Saint-Martin, Lori, 1994 : « Le corps et la fiction à réinventer : métamorphoses de la maternité dans l’écriture des femmes au Québec ». Recherches féministes, vol. 7, no 2 : 115—134.

Wikipedia. En ligne : http://fr.wikipedia.or/wiki/La_Fiancee_de_Lammermoor.


BujnowskaE. (1). « Je rêve de Catherine. Je suis Catherine » : le jeu des je narratifs dans <i>La maison Trestler ou le 8e jour d’Amérique</i&gt; de Madeleine Ouellette-Michalska. Romanica Silesiana, 4(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5735

Ewelina Bujnowska  ewelina.bujnowska@us.edu.pl
Université de Silésie 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).