The Professional versus the Amateur A Case Study on Spanish Female Detectives and Their Role in the Masculine and <i>Machista</i> Organizations on the Examples of Selected Texts



Abstrakt

In the present work, I wish to concentrate on two examples of detective fiction in Spain, that is on Arturo Pérez Reverte’s The Flanders Panel and Alicia Giménez Bartlett’s Serpientes en el paraíso. Both novels are centred on a character of a female detective. After a closer look, we can see that both detectives have found themselves in a similar situation. Julia, the amateur, and Petra, the professional, exist and work in a typically masculine world of detectives and police officers, struggling with the gender issues and roles. By analysing their situations, I wish to present a case study of two female detectives and their reactions, responses and attitudes towards the masculine world of sleuths, thus providing a complete picture of both protagonists.

Key words: female detective fiction, machismo, Arturo Pérez Reverte, Alicia Giménez Bartlett, Petra Delicado.


Ballarín Domingo, Pilar, Gallego Méndez, M. Teresa, and Martínez Benlloch, Isabel, 1995: Los estudios de las mujeres en las Universidades españolas 1975—91. Libro blanco. Madrid: Insituto de la Mujer.

Brooksbank Jones, Amy, 1997: Women in Contemporary Spain. Manchester: Manchester University Press.

Butler, Judith, 1999: Gender Trouble. New York: Routledge.

Giménez Bartlett, Alicia: Día de perros. Barcelona: Planeta, 2003.

Giménez Bartlett, Alicia: Mensajeros de la oscuridad. Barcelona: Planeta, 2005.

Giménez Bartlett, Alicia: Ritos de muerte. Barcelona: Grijalbo, 1996.

Giménez Bartlett, Alicia: Serpientes en el paraíso. Barcelona: Planeta, 2002.

Godstand, Shelly, 2002: “From Feminism to Postfeminim in Women’s Detective Fiction from Spain: The Case of Maria-Antónina Oliver and Alicia Giménez Bartlett.” Letras Femininas, 28. 1: 85—99.

Martín Gaíte, Carmen, 1987: Usos amorosos de la postguerra española. Barcelona: Editorial Anagrama.

Pérez Reverte, Arturo, 2009: Szachownica Flamandzka. Warszawa: Muza S.A.

Potok, Magda, 2010: El Malestar. La narrative de mujeres en la España contemporánea. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Seaman, Amanda C., 2004: Bodies of Evidence: Women, Society and Detective Fiction in 1990s Japan. Hawai’i: University of Hawai’i Press.

Todorov, Tzvetan, 1977: The Poetics of Prose. Michigan: Cornell University Press.

Ward Gailey, Christine, 1987: “Evolutionary Perspective on Gender History.” In: Analyzing Gender: A Handbook of Social Science Research. Eds. Beth Hess and Myra Marx Ferree. California: Sage, 32—67.


TęczaA. (1). The Professional versus the Amateur A Case Study on Spanish Female Detectives and Their Role in the Masculine and <i>Machista</i&gt; Organizations on the Examples of Selected Texts. Romanica Silesiana, 8(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5869

Agata Tęcza  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
University of Silesia 
Agata Tęcza is a graduate in Spanish Language and English Philology at the University of Silesia in Katowice. In 2010 she began her PhD studies as a doctoral student in literary theory at the same university. In her research she focuses mainly on the narration and its issues in postmodern novels, the phenomenon of intertextuality, hypertext and ekphrasis in contemporary literature as
well as new tendencies in children and young adult fiction. She researches cultural and literary aspects that are common for English- and Spanish-speaking countries. In addition, she works on the problem of untranslatability and translation of cultural elements, puns and word plays.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).