Corpo femminile come strumento d’indagine nel romanzo <I>Acciaio</i> di Silvia Avallone



Abstrakt

Body Image as the Way to Express Femminity Acciaio by Silvia Avallone

The analyzed text puts a great emphasis on the human as physical beings in a physical world, in which body image is a meaningful and conscious way to express identity. The female identity includes concepts of self-esteem, self-perception, sexuality and social role and it can be challenging for a number of reasons. Body image can be a powerful way to fulfill the social expectations but it can also be very vulnerable because appearances change so much and cultural messages that fuel dissatisfaction can be very strong. Having a beautiful body can easily be linked to the concepts of success, sexuality, great expectations. Having ugly body can lead to emargination and struggling against the world that from the ancient times promotes the value of beauty in female.

Key words: body-conscious, identity, evolution, postmodernism.


Aimé, Marc, 2013: Cultura. Torino, Bollati Boringhieri.

Augé, Marc, 2000: Il senso degli altri. Attualità dell’antropologia. Torino, Bollati Boringhieri.

Avallone, Silvia, 2010: Acciaio. Milano, Rizzoli.

Archer, Margaret S., 2007: Riflessività umana e percorsi di vita. Trad. da Paolo Boccagni. Erickson, Trento.

Bauman, Zygmunt, 1999: La società dell’incertezza. Bologna, il Mulino.

Bauman, Zygmunt, 2002: La società individualizzata. Bologna, il Mulino.

Bauman, Zygmunt, 2006: Intervista sull’identità. Roma—Bari, Laterza.

Brewer, M. 2010: “The social self: on being the same and different at the same time”. Personality & Social Psychology Bulletin, 17(5), 475— 482.

Delsol, Chantal, 2003: Esej o człowieku późnej nowoczesności. Trad. Małgorzata Kowalska. Kraków, Znak.

Gaddini, Eugenio, 1989: “Note sul problema mente-corpo”. In: idem: Scritti 1953—1985. Milano, Cortina, 474.

Galimberti, Umberto, 2005: Il corpo. Milano, Feltrinelli.

Hyży, Ewa, 2003: Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku. Kraków, Universitas.

La Cecla, Franco, 1999: Saperci fare. Carpi e autenticità. Milano, Elèuthera.

Lasch, Christopher, 2004: L’io minimo. La mentalità della sopravvivenza in un’epoca di turbamenti. Milano, Feltrinelli.

Mauss, Marcel, 1972: Teoria generale della magia e altri saggi. Torino, Einaudi.

Pacelli, Laura, Papi, Maria Francesca, Pierangeli, Fabio (a cura di), 2011: Attorno a questo mio corpo. Ritratti e autoritratti degli scrittori della letteratura italiana. Matelica, Hacca.

Puto, Małgorzata, 2006: La mimesi nelle novelle di Federigo Tozzi. Katowice, PARA.

Zecchi, Stefano, 2007: Le promesse della bellezza. Milano, Mondadori.


PutoM. (1). Corpo femminile come strumento d’indagine nel romanzo <I>Acciaio</i&gt; di Silvia Avallone. Romanica Silesiana, 8(2). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5895

Małgorzata Puto  malgorzata.puto@us.edu.pl
Università della Slesia 
Małgorzata Puto, docente presso il Dipartimento di Italianistica dell’Università di Slesia, laureata in lettere, dottore di ricerca in scienze umanistiche. Si occupa di letteratura italiana contemporanea. Ha pubblicato una monografia ed articoli vari di cui elenco completo è accessibile sul sito: http://ifr.us.edu.pl/index2.php?id=5&sub=255.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).