Le rite (a)religieux dans <i>La chaise au fond</i> de l’œil d’Aude



Abstrakt

The novel by Aude (Claudette Charbonneau‑Tissot), a Quebec writer, spotlights a woman who is swept into the shackles of madness which she then consciously leaves behind only to commit suicide. Her rejection of the inertia and the roles imposed on her raises the fundamental questions about life and death, conscience and freedom.
The difficulty with living a life becomes a philosophical problem, superficially devoid of a religious dimension as the protagonist is an atheist. The novel can thereby be read as a possible illustration of the secularization of Quebec, whose culture once deeply marked with Catholic traits is now showing its religionless face. At the same time, the sacred continues to be a crucial factor in that it passes its message in the language interspersed with Biblical images and liturgical rituals. The opposition between the rationalist view which underlies the protagonist’s decisions and the Catholic heritage which spills unconsciously into her thoughts is the focal point of this study.

Key words: ritual, death, religion, Aude, Claudette Charbonneau‑Tissot


Charbonneau‑Tissot Claudette, 1997 [1979] : La chaise au fond de l’œil. Montréal : XYZ Éditeur.

Des Aulniers Luce, 1997 : « Pratiques rituelles du temps du mourir et formes actuelles de la belle mort ». Frontières, Vol. 20, no 1, 22—26.

Deslauriers Camille, 2013 : « Représenter l’epace du dedans : réversibilité cadre / personnage et fonction sémiosique de la description dans le recueil Cet imperceptible mouvement. In : Audet René, Mottet Philippe : Portrait d’une pratique vive. La nouvelle au Québec. Montréal : Éditions Nota bene, 91—115.

Hamelin Jean, Provencher Jean, 1997 : Brève histoire du Québec. Montréal : Boréal.

Lord Michel, 1994a : « La chaise au fond de l’œil. Roman de Claudette Charbonneau‑Tissot ». In : Dorion Gilles : Dictionnaire des oeuvres littéraires du Québec. T. 6 : 1976—1980. Montréal : Fides, 124—125.

Lord Michel, 1994b : « La Contrainte. Recueil de nouvelles de Claudette Charbonneau‑Tissot ». In : Dorion Gilles : Dictionnaire des oeuvres littéraires du Québec. T. 6 : 1976—1980. Montréal : Fides, 173—175.

Moreux Colette, 1978 : « Idéologies religieuses et pouvoir : l’exemple du catholicisme québécois ». Cahiers internationaux de sociologie, Vol. 64 [Paris : Les Presses universitaires de France], 35—62.

Nadeau Vincent, Péan Stanley, 1997 : « La prose romanesque ». In : Hamel Réginald : Panorama de la littérature québécoise contemporaine. Montréal : Guérin, 309—434.

Source d’Internet

http://www.bibliquest.or/JND/JND‑ETUDES‑nt01_plan‑MATTHIEU.htm#TM25. Date de consultation : septembre 2013.


KapołkaK. (1). Le rite (a)religieux dans <i>La chaise au fond</i&gt; de l’œil d’Aude. Romanica Silesiana, 9(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5913

Karolina Kapołka  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Université de Silésie 
Karolina Kapołka est maître de conférences à l’Université de Silésie. En 2009, elle a soutenu sa thèse de doctorat sur Michel Tremblay : La conception et la structure de la famille dans l’oeuvre de Michel Tremblay. Figures parentales. Elle a publié quelques articles sur Michel Tremblay et autres écrivains québécois. Ses recherches portent principalement sur la littérature et la civilisation québécoises.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).