Rito para crear el artificio: manifestación de la estética (meta)poética talensiana en el poema “Ceremonias”



Abstrakt

One of the poetic tendencies which developed in the Spanish poetry of the second half of the twentieth century is metapoetry. Its substantial characteristics are: auto‑reference and self‑consciousness, which appear constantly in the poetry of Generation of Novísimos. This ritual of auto‑definition and self‑creation allows these authors to implement and, at the same time, realize, the theoretical proposals of the new poetic aesthetics. Jenaro Talens, one of the representatives of this generation, demonstrates the act of poetic creation in the most explicit way. The aim of this article is to show this rite as a manifestation of the relationship between the writer, the text, the receiver and the culture of their times. It will be done by analyzing Jenaro Talens’s poem titled “Ceremonias”.

Key words: ritual, Jenaro Talens, Novísimos, metapoetry, Spanish poetry


Debicki Andrew, 1997: Historia de la poesía española del siglo XX. Desde la Modernidad hasta el presente. Madrid: Gredos.

Fernández Serrato Juan Carlos, 2002: “Introducción”. En: Jenaro talens, Juan Carlos Fernández Serrato, ed.: Cantos Rodados (Antología poética, 1960—2001). Madrid: Cátedra, 15—114.

Geertz Clifford, 1994: Conocimiento local. Ensayos sobre la interpetación de las culturas. Barcelona: Paidós Ibérica.

Lanz Juan José, 2007: La poesía durante la transición y la generación de la democracia. Madrid: Desvenir Ensayo, N˚ 12.

Lorente Fernández David, 2008: “Una discusión sobre el estudio del ritual como ‘espejo’ privilegiado de la cultura”. IBEROFORUM Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, Año III, N° 6, julio a diciembre, 1—14, http://www.uia.mx/actividades/publicaciones/iberoforum/6/pdf/davidl.pdf. Fecha de la última consulta: el 10 de febrero de

Pérez Parejo Ramón, 2002: Metapoesía y crítica del lenguaje. (De la generación de los 50 a los novísimos). Cáceres: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones.

Pozuelo Yvancos José María, 2001: “Literatura del último fin de siglo”. El Extramundi y Los papeles de Iria Flavia, Nº 26, 15—51.

Sánchez Torre Leopoldo, 1993: La poesía en el espejo del poema. La práctica metapoética en la poesía española del siglo XX. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Talens Jenaro, 1973: El vuelo excede el ala. Las Palmas de Gran Canaria: Inventarios Provisionales.

Talens Jenaro, 1981: “(Desde) la poesía de Antonio Martínez Sarrión”. En: Antonio Martínez Sarrión: El centro inaccesible. (Poesía 1967—1980). Madrid: Hiperión, 7—37.

Talens Jenaro, Company Juan M., Hernández Esteve Vicente, 1985: “Lenguaje literario y producción de sentido”. En: Ángel canellas loPez et al., coord. José María Díez Borque: Métodos de estudio de la obra literaria. Madrid: Taurus, 523—549.

Talens Jenaro, Company Juan M., Hernández Esteve Vicente, 2000: El sujeto vacío. Cultura y poesía en territorio Babel. Madrid: Cátedra.


ŚmiłekE. (1). Rito para crear el artificio: manifestación de la estética (meta)poética talensiana en el poema “Ceremonias”. Romanica Silesiana, 9(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5935

Ewa Śmiłek  ewa.smilek@us.edu.pl
Universidad de Silesia 
Ewa Śmiłek es doctora en Humanidades y trabaja en la Universidad de Silesia en el Departamento de Estudios Canadienses y de Traducción Literaria. Sus investigaciones se centran en la poesía española contemporánea, sobre todo en la creación de los poetas, quienes debutaron en la segunda mitad del siglo XX.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).