Le chronotope de la peur dans les romans fantastiques d’Anne Duguël



Abstrakt

Playing with reader’s fear is one of the objectives of fantastic literature. The present study, analysing two traditional fantastic motifs: of a ghost and of a dream, indicates the importance of time and space in Anne Duguël’s novels Gargouille and Le corridor. Particular attention was drawn to two space structures inextricably linked with time: the haunted house in Gargouille and the dream world in Le corridor. The aim of this analysis is to show how the author uses chronotope in order to arouse the reader’s fear.

Key words: fear, neofantastic, ghost, dream, Anne Duguël


Bachelard Gaston, 1957 : La poétique de l’espace. Paris : Gallimard.

Bakhtine Mikhaïl, 1978 : « Formes du temps et du chronotope dans le roman ». In : idem : Esthétique et théorie du roman. Paris : Gallimard, 237–398.

Caillois Roger, 1958 : Préface. In : idem : Fantastique. Soixante récits de terreur. Paris : Club français du livre.

Caillois Roger, 1965 : Au coeur du fantastique. Paris : Gallimard.

Castex Pierre-Georges, 1951 : Le conte fantastique en France de Nodier à Maupassant. Paris : José Corti.

Duguël Anne, 1991 : Le corridor. Paris : Denoël.

Duguël Anne, 2008 : Gargouille. In : eadem : Le Club des Petites Filles Mortes. Paris : Bragelonne.

Freud Sigmund, 1916 : Introduction à la psychoanalyse. Paris : Payot.

Gadomska Katarzyna, 2012 : La prose néofantastique d’expression française aux XXe et XXIe siècles. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gadomska Katarzyna, 2013 : « Le néofantastique belge : le cas d’Anne Duguël. Existe-t-il un fantastique au féminin, un fantastique gender, un fantastique féministe ? ». Frankofoni, cilt 25, 213–225.

Goimard Jacques, 2003 : Critique du fantastique et de l’insolite. Paris : Agora Pocket.

Jouve Vincent, 1997 : La poétique du roman. Paris : Sedes.

Jung Carl Gustav, 1964 : “Approaching the unconscious”. In : Carl Gustav Jung, ed. : Man and his Symbols. New York : J.G. Ferguson Publishing, 18–103.

Lecouteux Claude, 2007 : La maison hantée. Histoire des poltergeists. Paris : Imago.

Millet Gilbert, Labbé Denis, 2003 : Les mots du merveilleux et du fantastique. Paris : Belin.

Millet Gilbert, laBBé Denis, 2005 : Le fantastique. Paris : Belin.

Morin Lise, 1996 : La nouvelle fantastique québécoise de 1960 à 1985. Entre le hasard et la fatalité. Québec : Nuit Blanche.

Prince Nathalie, 2008 : Le fantastique. Paris : Armand Colin.

Steinmetz Thomas, 2010 : « Néofantastique ». In : Valérie tritter, éd. : Encyclopédie du fantastique. Paris : Ellipses, 665–667.

Tritter Valérie, 2001 : Le fantastique. Paris : Ellipses.

Vax Louis, 1965 : La séduction de l’étrange. Paris : PUF.

Wandzioch Magdalena, 2001 : Nouvelles fantastiques au XIXe siècle : jeu avec la peur. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wydmuch Marek, 1975: Gra ze strachem. Warszawa: Czytelnik.


LoskaA. (1). Le chronotope de la peur dans les romans fantastiques d’Anne Duguël. Romanica Silesiana, 11(1). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5997

Agnieszka Loska  adj.loska@gmail.com
Université de Silésie 
Agnieszka Loska est doctorante en littérature à l’Université de Silésie (L’Institut des langues romanes et de traduction). Elle s’intéresse aux littératures de l’imaginaire. Elle prépare sa thèse de doctorat consacrée à la prose néofantastique d’Anne Duguël. Elle est l’auteure des articles portant sur le fantastique et ses genres voisins.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).