Transformacja przestrzeni publicznej współczesnego miasta — na przykładzie mysłowickiego centrum



Abstrakt

The majority of aspects of the urban life concentrate in the public space, clearly separated from private spaces. The nature of the public space consists in the fact that it constitutes a joint urban space in the social sense, comprising different functions and meanings. It also constitutes the area where basically all inhabitants can feel free. The public space is a space of identity which makes it possible for the next generations of inhabitants to identify with the city. It makes the mutual communication and expression of people easier. It is a stage on which the mystery play of human life is played every day. In the public space, it is not only the past or the present that is coded, but also the new phe¬nomena reflecting deep transformations sometimes in the humanistic dimension of the urban space. A traditional space is the centre of the city, the most significant element and basic form of which is a centrally situated market — the market square — essential for the existence of both an individual and given social groups. Currently, shopping malls and hypermarkets are more often becoming a substitute of the public space. However, they are not a public space, but a private area only publically used. As long as the pub¬lic space is the sphere of freedom, it is the private space that usually undergoes numerous restrictions, control and social selection. Shopping malls usurp the right to “be the centre”, are a simulation of “the city in the city”. This way, they turn away a cultural code of the urban area — a traditional centre stops to exist or is the one only by name whereas the outskirts become “the centre”. In other words — a social life moves into the outskirts of the city. Such a situation is observed in Mysłowice — the city which was the subject of observations and inquiries. The opening of the Real hypermarket seven years ago has decreased the attractiveness of the city centre, especially the square market, as a trade, service, recreational or even cultural space. Real made, so to speak, an important reevaluation of an urban space of Mysłowice, decomposing its functional and symbolic dimension and determining human relations and behaviors in a direct way.


Pobierz

Opublikowane : 2010-02-20


OdojG. (2010). Transformacja przestrzeni publicznej współczesnego miasta — na przykładzie mysłowickiego centrum. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 10, 87-99. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SEIA/article/view/9000

Grzegorz Odoj 
Uniwersytet Śląski w Katowicach Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej w Cieszynie  Polska



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).