The “Supernatural” in Re-defining the Ukrainians’ Identity after the Revolution of Dignity


Abstract

The issues touched upon in the article concern the impact of the “supernatural” element in re-defining the Ukrainians’ identity during and after the Revolution of Dignity, including the merger of the events’ casualties with the image of an angel hero fighting under the leadership of Archangel Michael against the Yanukovych regime. It instigated the process of the mythologizing victims, whose souls – according to collective imagination – composed the Nebesna Sotnya waging war against evil from the heavens above, while at the same time protecting the living. The community commenced the said re-definition of identity, among others, by referring the initiation hero’s journey, who first fought at Maidan, then proceeded to the battlefield of war, while still remaining under the “supernatural” protection. Moreover, mystical signs only reinforced the rightfulness of taking up the challenge and the righteousness of the very idea.


Keywords

Ukraine; identity; Maidan; Nebesna Sotnya; Archangel Michael

Bettelheim B.: Rany symboliczne. Rytuał inicjacji i zazdrość męska. Przeł. D. Danek. Warszawa 1989.

Biłyk H.: Oratorija „Nebesna Sotnia” Bohdana Bojczuka jak monumentalnyj zrazok ukrajinśkoji majdannoji poezji. „Mołodyj Wczenyj” 2016, nr 6 (33), s. 350–353.

Biłyk H.: Osobływosti zobrażennia rewolucji hidnosti w ukrajinśkij literaturi 2013–2015 rokiw. „Ridnyj Kraj” 2015, nr 2 (33), s. 118–124.

Buchowski M.: Magia. Jej funkcje i struktura. Poznań 1986.

Campbell J.: Bohater o tysiącu twarzy. Przeł. A. Jankowski. Poznań 1997.

Cassirer E.: Esej o człowieku. Przeł. A. Staniewska. Warszawa 1977.

Chanel A.P., Simarro A.S.: Słownik symboli. Przeł. M. Boberska. Warszawa 2008.

Eliade M.: Sacrum, mit, historia. Przeł. A. Tatarkiewicz. Warszawa 1970.

Engelking A.: Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa. Wrocław 2000.

Frazer J.: Złota gałąź. Przeł. H. Krzeczkowski. Warszawa 1965.

Grębecka Z.: Słowo magiczne poddane technologii. Kraków 2006.

Heidegger M.: Bycie i czas. Przeł. B. Baran. Warszawa 1994.

Hnatiuk O.: Pożegnanie z imperium. Ukraińskie dyskusje o tożsamości. Lublin 2003.

Hobsbawm E.: Introduction: Inventing Tradition. W: The Invention of Tradition. Eds. E. Hobsbawm, T. Ranger. Cambridge 1983, s. 1–14.

Hrycenko A.: Na Majdani z namy – hołownyj strateh Nebesnoho Wojinstwa! http://blogs.pravda.com.ua/authors/grytsenko/52a3700494124/ [data dostępu: 2.02.2018].

Jermołenko A.: Majdan wid perszoji osoby. 45 istorij Rewoluciji hidnosti. Red. T. Kowtunowycz, T. Prywałko. Kyjiw 2015.

Jung C.G.: Archetypy i symbole. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa 1993.

Kartinu „Siergiej Nigojan. Armianskij motiw” narysował lwowskij chudożnik. https://gazeta.ua/ru/articles/culture-newspaper/_kartinu-sergej-nigoyan-armyanskij-motiv-narisoval-lvovskij-hudozhnik/541622 [data dostępu: 4.02.2018].

Leach E.: Kultura i komunikowanie. W: E. Leach, A.J. Greimas: Rytuał i narracja. Przeł. M. Buchowski. Warszawa 1989, s. 21–98.

Lévi-Strauss C.: Antropologia strukturalna. Przeł. K. Pomian. Warszawa 1970.

Lévy-Bruhl L.: Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych. Przeł. B. Szwarcman-Czarnota. Warszawa 1992.

Lider „Ot Vinta” na szewroni dla Samooborony Majdanu zobrazyw Archanheła Mychjiła. https://zik.ua/tv/video/10370 [data dostępu: 4.02.2018].

Łukaszczuk C.: Kazka pro Majdan. Lwiw 2014.

Malinowski B.: Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei. Przeł. B. Olszewska-Dyonizak, S. Szynkiewicz. Warszawa 1987 (Dzieła. T. 3).

Malinowski B.: Ogrody koralowe i ich magia. Studium metod uprawy ziemi oraz obrzędów towarzyszących rolnictwu na Wyspach Trobrianda. Język magii i ogrodnictwa. Przeł. B. Leś. Warszawa 1987 (Dzieła. T. 5).

Mauss M., Hubert H.: Zarys ogólnej teorii magii. W: M. Mauss: Socjologia i antropologia. Przeł. M. Król. Warszawa 2001, s. 43–159.

Oleschko H.: Aniołów dyskretny lot. Kraków 1996.

Parafianowicz Z., Potocki M.: Wilki żyją poza prawem. Jak Janukowycz przegrał Ukrainę. Wołowiec 2015.

Pawluczuk W.: Ukraina. Polityka i mistyka. Kraków 1998.

Plunkett L.: Stolen Diabolo Art. Turns Up in the Weirdest Places. https://kotaku.com/stolen-diablo-art-turns-up-in-the-weirdest-places-1797879126 [data dostępu: 4.03.2018].

Prykarpatśkyj chudożnyk namaluwaw ikonu-tryptych „Nebesna Sotnia”. https://www.radiosvoboda.org/a/25321634.html [data dostępu: 4.02.2018].

Robotycki C.: Myślenie typu ludowego w kulturze masowej. „Etnografia Polska” 1985, t. 29, s. 111–117.

Sajt dopomohy simjam zahybłyh uczasnykiw ATO Nebesna Hwardija. https://ngua.org/ [data dostępu: 4.03.2018].

Solarz O.: Znaki „z góry”. Nadprzyrodzone w prezydenturze Wiktora Janukowycza. W: Obce/swoje. Miasto i wieś w kulturze Polski, Białorusi, Rosji i Ukrainy. Red. K. Glinianowicz, K. Kotyńska. Kraków 2017, s. 197–206.

Steszenko A.: W stolicie, niesmotria na protiwodiejstwije miestnoj własti, otkryły pamjatnyj znak woinam ATO. http://asn.in.ua/ru/news/news/116833-v-stolice-otkryli-pamjatnyjj-znak-voinamato.html [data dostępu: 4.03.2018].

Stomma L.: Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. Łódź 2002

Sznajderman M.: Anioł w wyobraźni popularnej. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1997, nr 3–4, s. 83–88.

Thomas W.I., Znaniecki F.: Postawy religijne i magiczne. W: Eidem: Chłop polski w Europie i Ameryce. T. 1. Przeł. M. Metelska. Warszawa 1976.

Tomicka J., Tomicki R.: Drzewo życia. Warszawa 1975.

U chrami na Ternopilszczyni je ikona, na jakij zobrażeni Nebesna Sotnia ta wojiny ATO. https://realno.te.ua/novyny/у-храмі-на-тернопільщині-є-ікона-на-які/ [data dostępu: 4.02.2018].

U Kyjewi oswjatyły ikonu Bohorodyci – pokrowytelky ukrajinśkych wojiniw. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2273705-u-kievi-osvatili-ikonu-bogorodici-pokrovitelki-ukrainskih-voiniv.html [data dostępu: 4.02.2018].

Ukaz Prezydenta Ukrajiny nr 69/2015. http://www.president.gov.ua/documents/692015-18468 [data dostępu: 4.03.2018].

Wozniak T.: Pro Orden Herojiw Nebesnoji Sotni. http://ji-magazine.lviv.ua/anons2014/Voznyak_Pro_orden_heroiv_nebesnoi_sotni.htm [data dostępu: 2.02.2018]


Published : 2019-07-18


SolarzO. (2019). The “Supernatural” in Re-defining the Ukrainians’ Identity after the Revolution of Dignity. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 19, 105-120. https://doi.org/10.31261/SEIA.2019.19.08

Olga Solarz 
Instytut Humanistyczno-Artystyczny Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu  Poland
https://orcid.org/0000-0003-0452-2714

Olga Solarz, dr, etnolożka i ukrainistka, pracuje w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Zainteresowania: myślenie magiczne we współczesnej kulturze ukraińskiej, kamieniarka ludowa oraz ludowe ośrodki kamieniarskie na pograniczu polsko-ukraińskim, wierzenia i zwyczaje na Bojkowszczyźnie. Autorka książki Język magii – magia języka, redaktor sześciu książek związanych z kulturą materialną i duchową Ukrainy oraz polsko-ukraińskiego pogranicza, w tym ludowej sztuki sepulkralnej Łemkowszczyzny, Bojkowszczyzny i Roztocza, autorka artykułów poświęconych wierzeniom magicznym w obrzędowości rodzinnej i kalendarzowej. Od 2017 roku prowadzi badania wśród przedstawicieli drugiego i trzeciego pokolenia Ukraińców wysiedlonych w ramach akcji Wisła.







Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.