Sacral, charitable, commercial. Food products in the religious culture of post-modern society


Abstract

Consumption of food, which apart from biological functions performs also socio-cultural ones, is a source of interesting data about human life, including its symbolic and religious dimension. Some food products still have the status of religious symbols (in Christianity they are, for example, bread and wine). At present, they are also an element of some charity initiatives (e.g. the so-called pilgrim bread, forestry products)—the income obtained from their purchase is used in aid activities. In recent years, a new phenomenon has emerged, which is the result of a trend related to the commercialization of modern reality: in order to ensure a profit from sales, food products with names referring to the religious sphere (e.g. the so-called “god’s fudge”) are introduced into the market. The aim of the author of this article is to discuss the position and importance of food products in the contemporary religious culture in the aspect of the process of transformation


Keywords

desacralization of food; “holy flavours”; food in religious culture; food aid

Biedermann H.: Leksykon symboli. Przeł. J. Rubinowicz. Warszawa 2001.

Bogucka M.,: Staropolskie obyczaje w XVI–XVII wieku. Warszawa 1994.

Boże Krówki [sklep internetowy]. http://bozekrowki.pl/content/6-skad-sie-wziely-boze-krowki [data dostępu: 25.11.2017].

Drożdż B.: Posługa charytatywna znakiem ewangelizacyjnej obecności Kościoła. „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2008, nr 1, s. 48–65.

Gemilut chasadim. Więcej niż „cedaka”. Forum Żydów Polskich. http://www.fzp.net.pl/judaizm/gemilut-chasadim [data dostępu: 15.07.2017].

Gloger Z.: Encyklopedia staropolska ilustrowana. Warszawa 1972.

Janiak S.: Destynacje europejskie. Atrakcje turystyczne Europy. http://www.voyager64.com/marktl.html [data dostępu: 26.08.2017].

Kasperski E.: Święte i świeckie. Przemiany wartości. W: Człowiek – dzieło – sacrum. Red. S. Gajda, H.J. Sobeczko. Opole 1998, s. 49–61.

„Komuś krówkę z przepowiednią?” [wątek dyskusji na forum internetowym]. http://wielodzietni.org/index.php?p=/discussion/16612/komu%C5%9B-krowke-z-przepowiednia [data dostępu: 25.11.2017].

Kopaliński W.: Słownik symboli. Warszawa 1990.

Leksykon symboli. Oprac. M. Oesterreicher-Mollwo. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa 1992.

Lenart M.: Zapomniany świat dawnego mistycyzmu, czyli o znaczeniu jedzenia i ciała u kobiet w komunikacji z Bogiem. W: Pokarmy i jedzenie w kulturze. Tabu, dieta, symbol. Red.

K. Łeńska-Bąk. W: „Stromata Anthropologica”. Opole 2007, s. 159–169 .

Łeńska-Bąk K.: Sól ziemi. Wrocław 2002

Biedermann H.: Leksykon symboli. Przeł. J. Rubinowicz. Warszawa 2001.

Bogucka M.,: Staropolskie obyczaje w XVI–XVII wieku. Warszawa 1994.

Boże Krówki [sklep internetowy]. http://bozekrowki.pl/content/6-skad-sie-wziely-boze-krowki [data dostępu: 25.11.2017].

Drożdż B.: Posługa charytatywna znakiem ewangelizacyjnej obecności Kościoła. „Perspectiva.

Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2008, nr 1, s. 48–65.

Gemilut chasadim. Więcej niż „cedaka”. Forum Żydów Polskich. http://www.fzp.net.pl/judaizm/gemilut-chasadim [data dostępu: 15.07.2017].

Gloger Z.: Encyklopedia staropolska ilustrowana. Warszawa 1972.

Janiak S.: Destynacje europejskie. Atrakcje turystyczne Europy. http://www.voyager64.com/marktl.html [data dostępu: 26.08.2017].

Kasperski E.: Święte i świeckie. Przemiany wartości. W: Człowiek – dzieło – sacrum. Red. S. Gajda, H.J. Sobeczko. Opole 1998, s. 49–61.

„Komuś krówkę z przepowiednią?” [wątek dyskusji na forum internetowym]. http://wielodzietni.org/

index.php?p=/discussion/16612/komu%C5%9B-krowke-z-przepowiednia [data dostępu: 25.11.2017].

Kopaliński W.: Słownik symboli. Warszawa 1990.

Leksykon symboli. Oprac. M. Oesterreicher-Mollwo. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa 1992.

Lenart M.: Zapomniany świat dawnego mistycyzmu, czyli o znaczeniu jedzenia i ciała u kobiet w komunikacji z Bogiem. W: Pokarmy i jedzenie w kulturze. Tabu, dieta, symbol. Red. K. Łeńska-Bąk. W: „Stromata Anthropologica”. Opole 2007, s. 159–169 .

Łeńska-Bąk K.: Sól ziemi. Wrocław 2002


Published : 2018-07-18


PabianB. (2018). Sacral, charitable, commercial. Food products in the religious culture of post-modern society. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 18(18), 212-227. https://doi.org/10.31261/SEIA.2018.18.13

Barbara Pabian 
Katedra Zarządzania Marketingowego i Turystyki Wydział Zarządzania Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach  Poland
https://orcid.org/0000-0003-3059-6733

Barbara Pabian, dr hab., prof. UE, kulturoznawca, specjalizuje się w etnografii turystycznej, folklorystyce, turystyce kulturowej i turystyce religijnej. Autorka około 80 publikacji, w tym dwóch monografii (Dziedzictwo kulturowe Częstochowskiego. Wierzenia, zwyczaje i obrzędy rodzinne, 2005; Kulturowe konteksty pielgrzymowania i rozwoju turystyki religijnej. Przykład regionu częstochowskiego, 2016), podręcznika dla studentów kierunków turystycznych i ekonomicznych (Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, 2013) oraz
artykułów naukowych w renomowanych czasopismach. Członek rad programowych, uczestniczka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych, współorganizatorka seminariów naukowych dla studentów i doktorantów. W 2018 roku odebrała Nagrodę Miasta Częstochowy w Dziedzinie Kultury za rok 2018 w kategorii Literatura i Historia za całokształt działalności badawczej i popularyzatorskiej z zakresu historii Częstochowy i regionu częstochowskiego.






The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.