Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Szanse i zagrożenia



Abstrakt

Abstract: Journalism in comparison with new media. Opportunities and threats

Journalism has entered a critical period. Print media are losing readers and reducing their circulations at an alarming pace, whereas newspapers are moving to the network, where they face competition with social media. As noted by Paul Levinson, media newer than ‘new media’ have been invented. YouTube, Facebook, Twitter and Wikipedia not only have exerted a huge impact on the surrounding reality, but all it happened in a rapid, difficult to predict manner. A few years ago, some of these services not only did not have a mass audience, but they even did not exist. In this situation the question returned about skills, professional ethos and the way the journalist work in contemporary media. Whether he/she should be merely one of many other providers of information, in the same way as bloggers or people utilising the popular Twitter, or be an insightful analyst of reality, capable of digging up and providing important information.

Key words: journalism, media, social media, professional ethos

„FrankfurterAllgemeine Zeitung” zwolni 200 pracowników, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/frankfurter­allgemeine-zeitung-zwolni­200­pracownikow (dostęp: 19.10.2014).

Bajka Z.: Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków. W: Polski system medialny 1989—2011. Red. K. Pokorna-Ignatowicz. Kraków 2013.

Bauer Z.: Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Kraków 2009.

Bereś W.: Najważniejsze wydarzenia medialne III RP. Warszawa 2000.

Braun J.: Potęga czwartej władzy. Warszawa 2005.

Chyliński M., Russ-Moh S.: Dziennikarstwo. Warszawa 2007.

Czuchnowski W.: Jest projekt nowego prawa prasowego: większa ochrona dla dziennikarzy, bloger dziennikarzem, zniesiony obowiązek autoryzacji, http://wyborcza.pl/1,75478,16737841,Jest_projekt_nowego_prawa_prasowego__wieksza_ochrona.html#ixzz3GPrN4OuY (dostęp: 02.10.2014).

Dobek­Ostrowska B.: Polski system medialny na rozdrożu: media w polityce, polityka w mediach. Wrocław 2011.

Dobek-Ostrowska B., Barczyszyn P., Michel A.: Zmiana w dziennikarstwie. Kultura zawodowa polskich dziennikarzy (badania ilościowe). „Studia Medioznawcze” 2013, nr 1 (52).

Doliwa U.: Dziennikarstwo obywatelskie, czyli jakie? „Nowe Media” 2012, nr 3.

Druś M.: Liberation zwalnia jedną trzecią pracowników, http://www.pb.pl/3855169,30608,liberation­zwalnia­jedna­trzecia­pracownikow (dostęp: 19.10.2014).

Dziennikarze i Social Media 2014, http://www.press.pl/attachments/www­data/Dziennikarze­i­social­media­2014_316.pdf (dostęp: 21.10.2014).

http://sdp.pl/praca/9892,agora-sa-dziennikarz,1402562390 (dostęp: 18.10.2014).

Jachimowski M.: Dziennikarstwo w społeczeństwie informacyjnym (krótkie wprowadzenie do problemu). W: Media i komunikowanie w społeczeństwie demokratycznym. Szkice medioznawcze. Red. S. Michalczyk. Sosnowiec 2006.

Janke I.: Odchodzę z dziennikarstwa, http://jankepost.salon24.pl/501402,odchodze-z-dziennikarstwa (dostęp: 05.10.2014).

Jeleśniański M.: Obraz dziennikarstwa internetowego w Polsce. Raport z badań z roku 2008, http://eredaktor.pl/pdf/obraz_dziennikarstwa_internetowego_w_polsce.pdf (dostęp: 20.10.2014).

Kolińska­Dąbrowska M.: TVP oszczędza na pracownikach. Wyda na to 167 mln zł, http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,16534381,TVP_oszczedza_na_pracownikach__Wyda_na_to_167_mln.html#ixzz3GVTW4PdG (dostęp: 19.10.2014).

Kozielski M.: Witryny dzienników ogólnopolskich mają ponad 9 mln użytkowników, http://www.press.pl/newsy/internet/pokaz/46579,Witryny-dziennikow­ogolnopolskich­maja-ponad­9­mln­uzytkownikow (dostęp: 20.10.20140).

Kucharczyk J.: Kto pilnuje strażników? Odpowiedzialne dziennikarstwo w demokratycznej Polsce. Warszawa 2011.

Levinson P.: Nowe nowe media. Przeł. M. Zawadzka. Kraków 2010.

Lewandowski L.: Naczelny tygodnika. „Der Spiegel“ na wylocie, http://www.press.pl/newsy/prasa/pokaz/46599,Naczelny­tygodnika­Der­Spiegel­na­wylocie (dostęp: 20.10.2014).

Małuch A.: Internautów zirytowała propozycja bezpłatnego stażu w Gazeta.pl[ http://www.press.pl/newsy/internet/pokaz/45953,Internautow­zirytowala­propozycja-bezplatnego-stazu­w­Gazeta_pl (dostęp: 18.10.2014).

Małuch A.: Jeśli ktoś mówi o etyce, niech przyjrzy się najpierw mediom, w których pracuje, http://www.press.pl/wywiady/pokaz/687,„Jesli-ktos­mowi­o­etyce_­niech­przyjrzy-sie-najpierw­mediom_­w-ktorych­pracuje” (dostęp: 17.10.2014).

Mikosz J.: Kształtowanie się dziennikarstwa internetowego w Polsce. W: Nowe media. Między dziennikarstwem obywatelskim, a polityką. Red. M. Jeziński, A. Seklecka, Ł. Wojtkowski. Toruń 2014.

Mocek S.: Współczesna rola odpowiedzialnego dziennikarstwa. W: Kto pilnuje strażników? Odpowiedzialne dziennikarstwo w demokratycznej Polsce. Red. J. Kucharczyk. Warszawa 2011.

Niżyńska A., Osiecki J.: Sami o sobie. Kondycja i zagrożenia odpowiedzialnego dziennikarstwa. W: Odpowiedzialne dziennikarstwo w demokratycznej Polsce. Red. J. Kucharczyk. Warszawa 2011.

Olszański L.: Media i dziennikarstwo internetowe. Warszawa 2012.

Oremus W.: The First News Report on the L.A. Earthquake Was Written by a Robot, http://www.slate.com/blogs/future_tense/2014/03/17/quakebot_los_angeles_times_robot_journalist_writes_article_on_la_earthquake.html (dostęp: 13.06.2014).

Pallus P.: Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. Papier nadal jest najbardziej dochodowy, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/duze­spadki-sprzedazy­dziennikow­w­2013-papier-nadal­jest­najbardziej­dochodowy (dostęp: 17.10.2014).

Pliszka S.: Dostęp do Internetu na świecie i w Polsce. „Internet 2013 Raport Strategiczny Polska Europa Świat” dodatek do „Media&Marketing Polska” 2014, nr 11.

Polska reklama w 2013 r. o 4,5 proc. w dół. Telewizja wychodzi na plus, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-reklama-w­2013­r­o-4­5­proc­w­dol­telewizja-wychodzi-na-plus (dostęp: 17.10.2014).

Poulet B.: Śmierć gazet i przyszłość informacji. Przeł. O. Hedemann. Wołowiec 2011.

Sobczak J.: Dziennikarstwo — zawód, misja, czy powołanie? W: Media i dziennikarstwo na przełomie stulecia. Wybrane zagadnienia. Red. W. Cisak. Poznań 2004.

Taczkowska J.: Zawód dziennikarza w Polsce. Między misją, a posłannictwem. Bydgoszcz 2012.

Wróblewski T.: Koniec dziennikarstwa. Chińskie mury runęły. W: Nowe Media. Red. E. Mistewicz. Gdynia 2012.

Pobierz


GłogowskiT. (1). Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Szanse i zagrożenia. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 14. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/5462

Tomasz Głogowski  Redakcja_SPUS@o2.pl
doktorant w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).