https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/issue/feed Śląskie Studia Polonistyczne 2023-11-07T08:59:19+00:00 Anna Kałuża slaskiestudiapolonistyczne@us.edu.pl Open Journal Systems <div class="par_in">&nbsp;„Śląskie Studia Polonistyczne” to periodyk naukowy poświęcony literaturoznawczym i historycznoliterackim badaniom, a także krytyce, zwłaszcza literackiej, przy czym historię, teorię literatury oraz krytykę traktuje się jako ściśle powiązane z teoriami kultury i sztuki. Pismo wydawane jest w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, powstało w 2011 roku z inicjatywy pracowników Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego i początkowo skupiało się przede wszystkim na badaniu praktyk literackich. Z czasem zakres artykułów przyjmowanych do pisma został rozszerzony o badania praktyk kulturowych i artystycznych; literatura i literaturoznawstwo pozostały jednak najważniejszymi obszarami zainteresowania.</div> <div class="par_in">&nbsp;</div> <div class="par_in">Półrocznik „Śląskie Studia Polonistyczne” jest wydawany w otwartym dostępie (Open access). Publikujemy artykuły po polsku i angielsku.<br> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Cel i zakres tematyczny czasopisma</strong></p> <p>Zasadniczy profil pisma należałoby wiązać ze świadomością ponowoczesną, której najistotniejszym składnikiem jest porządek posttradycyjny. Zadaniem pisma jest stworzenie przestrzeni do debaty, w ramach której możliwe będzie przemyślenie przyszłości literatury i literaturoznawstwa, funkcjonujących w warunkach postmedialnych i postliterackich. Istotnym kontekstem badanych w czasopiśmie praktyk literackich/ artystycznych jest także zmiana dotychczasowych systemów i hierarchii sztuk, która doprowadziła do konieczności redefinicji tego, co uznajemy za literackie. Stąd ogólna perspektywa, stanowiąca o ideowej wymowie pisma, odnosi się do przekonań o sojuszu estetyczno-politycznym między praktyką badawczą a działaniami artystycznymi oraz krytycznoliterackim namysłem. Przedmiotem uwagi w piśmie były – do tej pory – takie zagadnienia, jak: krytyczne i literackie spory na przestrzeni wieków, figury ojcowskie w literaturze i sztuce, ekonomie literatury, refleksje metaliterackie związane z pragnieniem pisma, psychoanaliza i zmiana społeczna, piśmiennictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego, groznawstwo,&nbsp;inne życie historii w literaturze, materialność i nowoczesność, park jako metafora i przestrzeń, męskość i post-męskość. Podejmowane w piśmie zagadnienia nie odwołują się wprost do tytułowej „śląskości” – wpisują się raczej w „śląskość” ujmowaną jako mniejszościowe komponenty dominujących narracji. &nbsp;Pismo ma więc ambicje przyglądania się problemom literaturoznawstwa, powstającym także na styku innych dyscyplin, z mniejszościowej, krytyczno-ukośnej perspektywy. &nbsp;</p> <p>Strona czasopisma: http://www.slaskiestudiapolonistyczne.us.edu.pl/</p> <p>&nbsp;Złożenie tekstu do Redakcji "Śląskich Studiów Polonistycznych" jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na udostępnianie tego tekstu wraz z metadanymi na warunkach licencji Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa (CC BY-SA 4.0)</p> </div> https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14257 Fully Automated Luxury Gay Space Communism: The Case of Iain M. Banks’ Culture 2023-11-07T08:58:49+00:00 Ivana Damnjanović ivana.damnjanovic@fpn.bg.ac.rs <p>The Culture series created by Scottish author Iain (M.) Banks consists&nbsp;of nine novels, one novella and a couple of short stories situated in the&nbsp;same fictional universe. The eponymous Culture is a space-faring (and spacedwelling)&nbsp;civilization, a conglomeration of several humanoid species and sentient&nbsp;machines, most intellectually powerful beings called The Minds. Technological&nbsp;advances made the Culture a post-scarcity society focused on the maximization&nbsp;of personal freedom. The character of its socio-political structure, however, is&nbsp;somewhat unclear. Based on the differences between its internal and external&nbsp;politics, scholars have mostly placed the Culture within the categories of Utopia&nbsp;and Empire. This is, as the present paper argues, a false dilemma since the&nbsp;Culture is simultaneously both and neither of those. The main argument is that&nbsp;the truly adequate label for the political complexities of the Culture civilization&nbsp;was coined only after the untimely death of the author himself – around 2015,&nbsp;when the far (or, some would say, radical) left activists on the Internet coined the&nbsp;phrase Fully Automated Luxury Gay Space Communism. Using both writings of&nbsp;Marx and Engels on the features of communism and Ollman’s systematization&nbsp;of these features, I will try to show that this is indeed the case.</p> 2023-06-16T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14676 Muzyka przyszłości. Muzyczne projekty „science fiction" 2023-10-26T11:50:35+00:00 Andrzej Juszczyk andrzej.s.juszczyk@uj.edu.pl <p>Artykuł poświęcony jest analizie projektów o tematyce science fiction realizowanych w dziełach muzyki popularnej, konkretnie w twórczości zespołu Kraftwerk, Gary’ego Numana i zespołu Nine Inch Nails. Omówiono aspekty konstytuujące te konkretne opowieści w ramach przedstawianych światów, a także <br>ich specyficzną warstwę dźwiękową, nadającą tym projektom silnie immersyjny charakter. Muzyka i dźwięki słyszalne na płytach stają się doświadczalnym, bo dającym się usłyszeć, znakiem przyszłości nie tylko z powodu tematyki utworów. Ważnym elementem wpływającym na działanie tych projektów jest też silnie nowatorski, oryginalny sposób ich tworzenia, wykraczający znacznie poza horyzont oczekiwań typowych odbiorców.</p> 2023-06-29T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14564 Powrót do domu. Odbudowa zniszczonej planety w "2312" Kima Stanleya Robinsona 2023-11-07T08:58:38+00:00 Katarzyna Lubawa katarzyna.lubawa@gmail.com <p>Artykuł poświęcony jest znaczeniu Ziemi w futurologicznej wizji prezentowanej przez Kima Stanleya Robinsona w powieści 2312 utrzymanej w gatunku fikcji klimatycznej. Intensywny rozwój technologiczny wraz z postępującą degradacją środowiska naturalnego posłużyły za fundament pesymistycznej perspektywy, której wynikiem w dyskursie literackim stał się motyw opuszczenia naszej planety w celu budowania życia na nowo w innych częściach wszechświata. Robinson przeciwstawia temu kierunkowi w myśleniu o przyszłości narrację optymistyczną, skupioną wokół odbudowy i powrotu do korzeni. Tekst stanowi analizę takiego ujęcia, ukazuje też spekulacyjny charakter obrazu ludzkości nakreślonego w powieści Robinsona. Celem artykułu jest ponadto wskazanie powiązań między utworem a rozwijającym się w przestrzeni science fiction nurtem – solarpunkiem.</p> 2023-05-26T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14690 Człowiek w obliczu bankructwa kapitalizmu. Zakończenie trylogii „MaddAddam" Margaret Atwood jako posthumanistyczna utopia 2023-10-26T11:50:36+00:00 Kacper Tochowicz kac.toch@gmail.com <p>W artykule podjęto analizę oraz interpretację zakończenia trylogii MaddAddam Margaret Atwood. Autor w szczególności skupił się na idei utopii w literaturze postapokaliptycznej jako jednej z metod negowania systemowych założeń późnego kapitalizmu. W tym kontekście tekst jest próbą czytania trylogii kanadyjskiej pisarki w perspektywie posthumanistycznego dyskursu poszukującego podmiotowości ludzkiej i nie-ludzkiej. Metodologiczną podstawę analizy stanowi z jednej strony krytyka kapitalizmu, z drugiej – filozofia posthumanizmu, stąd też najważniejszymi źródłami w niniejszym szkicu są rozważania Fredrica Jamesona na temat miejsca utopii we współczesnym świecie oraz filozoficzne teorie Rosi Braidotti i Brunona Latoura. Głównymi celami artykułu są, po pierwsze, pokazanie, w jaki sposób powieści Atwood mogą być rozpatrywane jako posthumanistyczne utopie, a po drugie, próba odpowiedzi na pytanie, jaką rolą <br>odgrywają w MaddAddam nie-ludzkie istoty względem homo sapiens. Sednem interpretacji jest opisanie mechanizmów rządzących światem, w którym człowiek nie stanowi już centrum.</p> 2023-06-05T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14845 Kobieta – naukowiec – mutant. Płeć w opowiadaniach Julii Nideckiej 2023-10-26T11:50:37+00:00 Kinga Wyskiel kingawyskiel@gmail.com <p>W artykule omówiono zagadnienie płci w opowiadaniach fantastycznonaukowych&nbsp;autorstwa Julii Nideckiej. Analizie i interpretacji zostały poddane&nbsp;przede wszystkim opowiadania: Wilki na wyspie, Taśmy prawdy, Kwiaty w bukiecie&nbsp;oraz Goniący za słońcem. Przedstawiono dwie dominujące strategie reprezentacji&nbsp;kobiecości w wymienionych utworach. Zwrócono uwagę przede wszystkim&nbsp;na wizje kobiety naukowca oraz kobiety mutanta pojawiające się w twórczości&nbsp;Julii Nideckiej. Wskazano również, że płeć stanowi w światach przyszłości Nideckiej&nbsp;kategorię aprioryczną, a więc konstrukcja tych światów została oparta na&nbsp;matrycy płci.</p> 2023-06-02T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14971 „Dajcie nam cywilizację naukową” – federacja ludów Europy, Naukowa Liga Narodów i ostatnia wojna o pokój. Ritchiego Caldera i Stefana Barszczewskiego fantastyczne wizje pokoju 2023-11-07T08:50:58+00:00 Jerzy Stachowicz jurek.stachowicz@gmail.com <p>Artykuł jest próbą spojrzenia na wybrane wizje przyszłości w literaturze&nbsp;fantastycznonaukowej dwudziestolecia międzywojennego w poszukiwaniu kryjących&nbsp;się tam koncepcji pacyfistycznych. Scjentystyczne, militarne i mocarstwowe&nbsp;fantazje zapisane w literaturze tego okresu dysponują potencjałem antywojennym,&nbsp;a sama fantastyka zdaje się przedstawiona jako w pewnej mierze „praktyka&nbsp;pacyfistyczna”.</p> 2023-05-26T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/13817 Mueller dwudziestoletnia oraz "Hista & her sista". O dziewczyńskiej rewolucyjności twórczości poetki-matki 2023-11-07T08:59:19+00:00 Agnieszka Waligóra ceireann@gmail.com <p>Artykuł stanowi podsumowanie dotychczasowego stanu badań poświęconych twórczości Joanny Mueller. Autorka tekstu wskazuje na krytyczny impas, w które popadły. Spadek zainteresowania poezją Mueller wydaje się bowiem spowodowany powielaniem interpretacyjnych stereotypów dotyczących charakteru jej liryki. Nieuwzględnione w recepcji zmiany, jakie dokonują się w pisarstwie poetki, zostają pokazane na przykładzie analizy jej najnowszego tomu zatytułowanego Hista &amp; her sista z 2021 roku. Autorka artykułu pokazuje, jak poezja Mueller ujawnia swój potencjał emancypacyjny, sprzeciwiając się oskarżeniom <br>o nadmierny intelektualizm i przesadne wysmakowanie formalne, które miałoby skrywać tradycyjny światopogląd poetki. Bierze pod uwagę kontekst myśli Michela Foucaulta, z którego koncepcji dyskursu Mueller korzysta, gdy eksploruje mnogie implikacje tytułowego pojęcia histerii. Biorąc pod uwagę jego dyskursywny i dyscyplinujący charakter, poetka dokonuje znaczącej politycznej subwersji zjawiska. Histeryczki okazują się podmiotkami, które w walce o własną niezależność przekraczają granice normy, natomiast suponowana wieczna niedojrzałość&nbsp;kobiet, którym odmawiano prawa do racjonalności, zostaje przekuta w wartość pozytywną – staje się motorem roztańczonej rewolucji.</p> 2023-04-21T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14541 Prządki, przodowniczki. Z Joanną Mueller rozmawia Katarzyna Szopa 2023-10-26T11:50:35+00:00 Katarzyna Szopa szopa.katarzyna2@gmail.com Joanna Mueller stratygrafka@gmail.com <p>Rozmowę z poetką Joanną Mueller z okazji dwudziestej rocznicy jej debiutu poetyckiego przeprowadziła Katarzyna Szopa.</p> 2023-04-21T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14543 Wiersze 2023-10-26T11:50:36+00:00 Joanna Mueller stratygrafka@gmail.com <p>Wiersze zwijające się w sobie lub rozpinające ponad, biegnące po elipsie i koziołkujące z ram, migrujące między prawdą a kłamstwem. Skryte i wychodzące na jaw teksty o władzy w relacjach, pracy opiekuńczej oraz „wydreptywaniu” kobiecych wspólnot. Prezentowany zestaw tekstów pochodzi z przygotowywanego tomu <em>trule </em>Joanny Mueller.</p> 2023-04-14T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14565 Przejęzyczać się ku życiu (o poezji Joanny Mueller) 2023-10-26T11:50:36+00:00 Jakub Skurtys jakub.skurtys2@uwr.edu.pl <p>Artykuł poświęcony jest poetyckiej twórczości Joanny Mueller, zwłaszcza&nbsp;temu, jak traktuje ona zagadnienie form życia oraz w jaki sposób projekt krytyczny&nbsp;pisarki, skupiony właśnie wokół modernistycznej kategorii życia, przekłada&nbsp;się na działania stricte literackie Mueller. Autor zaczyna od polemiki z zarzutami&nbsp;dotyczącymi zachowawczości poetyki Mueller oraz jej pozorowanego eksperymentatorstwa,&nbsp;nawiązującego raczej do romantycznych gestów obrony podmiotowości&nbsp;niż do jej neoawangardowego przekroczenia. Stara się pokazać, w jaki&nbsp;sposób ta rzekomo antynowoczesna postawa sprzęga się dziś z feministyczną,&nbsp;nowomaterialistyczną walką o formę życia i odsłonięcie pracy niematerialnej.&nbsp;Stawką poetyckiej gry Mueller nie jest bowiem wiersz artykułujący społeczny&nbsp;gniew ani też działający jako dialektyczna negacja systemu, lecz afirmacyjna otulina,&nbsp;która na chwilę ugości w sobie i zabezpieczy prekarne życie.</p> 2023-05-26T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14737 „Preludium rewolty”. Bunt kobiet w poezji Joanny Mueller 2023-10-26T11:50:37+00:00 Monika Glosowitz monika.glosowitz@us.edu.pl <p>Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie o przyczyny przeoczeń, przemilczeń i przesunięć w krytycznoliterackiej recepcji poezji Joanny Mueller. Autorka analizuje omówienia kolejnych książek poetki i pokazuje działanie mechanizmu, który nazywa „podwójnym standardem” języka krytyki; mechanizm <br>ten umożliwiał wielokrotne wykonywanie gestów dyskredytowania wagi tej poezji, a ma źródła w specyficznie opracowywanych przez krytyków i krytyczki doświadczeniu i temacie macierzyństwa, którego poetycka tematyzacja często spotyka się z negatywnym komentarzem krytycznym. Analiza ta jest zestawiona z alternatywną propozycją rekonstrukcji głównej linii poetyckiej opowieści Mueller o macierzyństwie, opowieści, w której jednostkowe osobiste przeżycie staje się bazą budowania wspólnoty kobiet opartej na doświadczaniu takiej samej opresji. Twórczość Joanny Mueller z pewnością została przez krytyków i krytyczki dostrzeżona oraz była wielokrotnie (choć nieregularnie) komentowana i opisana, pisarka funkcjonuje więc w szeroko pojętym polu produkcji i popularyzacji literatury w Polsce.</p> 2023-06-02T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement## https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/13909 Mieczysław Porębski – pisarz bytu i mitu. Lektura „Z." Szymutką 2023-10-26T11:50:35+00:00 Katarzyna Szkaradnik katarzyna.szkaradnik@us.edu.pl <p>Artykuł jest poświęcony interpretacji wybranych motywów Z. Po-wieści – jedynego stricte beletrystycznego dzieła krytyka i teoretyka sztuki Mieczysława Porębskiego – w kontekście koncepcji i studiów Stefana Szymutki. Ten śląski literaturoznawca był szczególnie zainteresowany twórczością Teodora Parnickiego, z którą nieraz porównuje się wspomnianą „postmodernistyczną” powieść historyczną. Z. Po-wieść ukazuje wędrówkę tytułowego bohatera, odradzającego się Z., poprzez dzieje cywilizacji europejskiej. Fabuła taka obrazuje konfrontację z „wielką historią” (historią-bytem) i służy stworzeniu pewnej całościowej wizji. W komparatystycznej lekturze wypowiedzi Szymutki i książki Porębskiego (oraz niektórych jego innych tekstów) uwypuklony został problem relacji między historią, rzeczywistością a literaturą, szczególnie istotny dla obu bohaterów artykułu. O ile Szymutko wyraźnie przeciwstawia literaturę (domenę słów) empirycznej rzeczywistości historycznej, o tyle Porębski głosi apologię tej pierwszej jako narzędzia stawiania czoła dziejowości i obrony jednostkowej egzystencji. Pomimo okrucieństwa rzeczywistości historycznej twórczość artystyczna, która z nią koresponduje, pozwala osiągnąć katharsis i jedyną nieusuwalną „przyjemność historii” (sformułowanie Szymutki). Według Porębskiego podobnie działa mit, należący wraz z literaturą do tak zwanej sfery trzeciej wartości logicznej. Literatura zaś posiada zdolność do nadawania mitycznej – ponadczasowej – aktualności temu, co akcydentalne i efemeryczne.</p> 2023-06-30T00:00:00+00:00 ##submission.copyrightStatement##