Śląskie Studia Polonistyczne https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP <div class="par_in">&nbsp;„Śląskie Studia Polonistyczne” to periodyk naukowy poświęcony literaturoznawczym i historycznoliterackim badaniom, a także krytyce, zwłaszcza literackiej, przy czym historię, teorię literatury oraz krytykę traktuje się jako ściśle powiązane z teoriami kultury i sztuki. Pismo wydawane jest w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, powstało w 2011 roku z inicjatywy pracowników Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego i początkowo skupiało się przede wszystkim na badaniu praktyk literackich. Z czasem zakres artykułów przyjmowanych do pisma został rozszerzony o badania praktyk kulturowych i artystycznych; literatura i literaturoznawstwo pozostały jednak najważniejszymi obszarami zainteresowania.</div> <div class="par_in">&nbsp;</div> <div class="par_in">Półrocznik „Śląskie Studia Polonistyczne” jest wydawany w otwartym dostępie (Open access). Publikujemy artykuły po polsku i angielsku.<br> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Cel i zakres tematyczny czasopisma</strong></p> <p>Zasadniczy profil pisma należałoby wiązać ze świadomością ponowoczesną, której najistotniejszym składnikiem jest porządek posttradycyjny. Zadaniem pisma jest stworzenie przestrzeni do debaty, w ramach której możliwe będzie przemyślenie przyszłości literatury i literaturoznawstwa, funkcjonujących w warunkach postmedialnych i postliterackich. Istotnym kontekstem badanych w czasopiśmie praktyk literackich/ artystycznych jest także zmiana dotychczasowych systemów i hierarchii sztuk, która doprowadziła do konieczności redefinicji tego, co uznajemy za literackie. Stąd ogólna perspektywa, stanowiąca o ideowej wymowie pisma, odnosi się do przekonań o sojuszu estetyczno-politycznym między praktyką badawczą a działaniami artystycznymi oraz krytycznoliterackim namysłem. Przedmiotem uwagi w piśmie były – do tej pory – takie zagadnienia, jak: krytyczne i literackie spory na przestrzeni wieków, figury ojcowskie w literaturze i sztuce, ekonomie literatury, refleksje metaliterackie związane z pragnieniem pisma, psychoanaliza i zmiana społeczna, piśmiennictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego, groznawstwo,&nbsp;inne życie historii w literaturze, materialność i nowoczesność, park jako metafora i przestrzeń, męskość i post-męskość. Podejmowane w piśmie zagadnienia nie odwołują się wprost do tytułowej „śląskości” – wpisują się raczej w „śląskość” ujmowaną jako mniejszościowe komponenty dominujących narracji. &nbsp;Pismo ma więc ambicje przyglądania się problemom literaturoznawstwa, powstającym także na styku innych dyscyplin, z mniejszościowej, krytyczno-ukośnej perspektywy. &nbsp;</p> <p>Strona czasopisma: http://www.slaskiestudiapolonistyczne.us.edu.pl/</p> <p>&nbsp;Złożenie tekstu do Redakcji "Śląskich Studiów Polonistycznych" jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na udostępnianie tego tekstu wraz z metadanymi na warunkach licencji Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa (CC BY-SA 4.0)</p> </div> pl-PL <p><strong>Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.<br><br></strong>1. Licencja<br><br>Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/">http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/</a>). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.<br><br>2. Oświadczenie Autora<br><br>Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.<br><br>Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.<br><br>UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).<br><br>3. Prawa użytkownika<br><br>Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.<br><br>4. Współautorstwo<br><br>Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.<br><br>Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).</p> slaskiestudiapolonistyczne@us.edu.pl (Anna Kałuża) helpdesk.wydawnictwo@us.edu.pl (Zespół ds. czasopism) czw, 26 paź 2023 11:50:37 +0000 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Fully Automated Luxury Gay Space Communism: The Case of Iain M. Banks’ Culture https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14257 <p>The Culture series created by Scottish author Iain (M.) Banks consists&nbsp;of nine novels, one novella and a couple of short stories situated in the&nbsp;same fictional universe. The eponymous Culture is a space-faring (and spacedwelling)&nbsp;civilization, a conglomeration of several humanoid species and sentient&nbsp;machines, most intellectually powerful beings called The Minds. Technological&nbsp;advances made the Culture a post-scarcity society focused on the maximization&nbsp;of personal freedom. The character of its socio-political structure, however, is&nbsp;somewhat unclear. Based on the differences between its internal and external&nbsp;politics, scholars have mostly placed the Culture within the categories of Utopia&nbsp;and Empire. This is, as the present paper argues, a false dilemma since the&nbsp;Culture is simultaneously both and neither of those. The main argument is that&nbsp;the truly adequate label for the political complexities of the Culture civilization&nbsp;was coined only after the untimely death of the author himself – around 2015,&nbsp;when the far (or, some would say, radical) left activists on the Internet coined the&nbsp;phrase Fully Automated Luxury Gay Space Communism. Using both writings of&nbsp;Marx and Engels on the features of communism and Ollman’s systematization&nbsp;of these features, I will try to show that this is indeed the case.</p> Ivana Damnjanović ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14257 pią, 16 cze 2023 00:00:00 +0000 Muzyka przyszłości. Muzyczne projekty „science fiction" https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14676 <p>Artykuł poświęcony jest analizie projektów o tematyce science fiction realizowanych w dziełach muzyki popularnej, konkretnie w twórczości zespołu Kraftwerk, Gary’ego Numana i zespołu Nine Inch Nails. Omówiono aspekty konstytuujące te konkretne opowieści w ramach przedstawianych światów, a także <br>ich specyficzną warstwę dźwiękową, nadającą tym projektom silnie immersyjny charakter. Muzyka i dźwięki słyszalne na płytach stają się doświadczalnym, bo dającym się usłyszeć, znakiem przyszłości nie tylko z powodu tematyki utworów. Ważnym elementem wpływającym na działanie tych projektów jest też silnie nowatorski, oryginalny sposób ich tworzenia, wykraczający znacznie poza horyzont oczekiwań typowych odbiorców.</p> Andrzej Juszczyk ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14676 czw, 29 cze 2023 00:00:00 +0000 Powrót do domu. Odbudowa zniszczonej planety w "2312" Kima Stanleya Robinsona https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14564 <p>Artykuł poświęcony jest znaczeniu Ziemi w futurologicznej wizji prezentowanej przez Kima Stanleya Robinsona w powieści 2312 utrzymanej w gatunku fikcji klimatycznej. Intensywny rozwój technologiczny wraz z postępującą degradacją środowiska naturalnego posłużyły za fundament pesymistycznej perspektywy, której wynikiem w dyskursie literackim stał się motyw opuszczenia naszej planety w celu budowania życia na nowo w innych częściach wszechświata. Robinson przeciwstawia temu kierunkowi w myśleniu o przyszłości narrację optymistyczną, skupioną wokół odbudowy i powrotu do korzeni. Tekst stanowi analizę takiego ujęcia, ukazuje też spekulacyjny charakter obrazu ludzkości nakreślonego w powieści Robinsona. Celem artykułu jest ponadto wskazanie powiązań między utworem a rozwijającym się w przestrzeni science fiction nurtem – solarpunkiem.</p> Katarzyna Lubawa ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14564 pią, 26 maj 2023 00:00:00 +0000 Człowiek w obliczu bankructwa kapitalizmu. Zakończenie trylogii „MaddAddam" Margaret Atwood jako posthumanistyczna utopia https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14690 <p>W artykule podjęto analizę oraz interpretację zakończenia trylogii MaddAddam Margaret Atwood. Autor w szczególności skupił się na idei utopii w literaturze postapokaliptycznej jako jednej z metod negowania systemowych założeń późnego kapitalizmu. W tym kontekście tekst jest próbą czytania trylogii kanadyjskiej pisarki w perspektywie posthumanistycznego dyskursu poszukującego podmiotowości ludzkiej i nie-ludzkiej. Metodologiczną podstawę analizy stanowi z jednej strony krytyka kapitalizmu, z drugiej – filozofia posthumanizmu, stąd też najważniejszymi źródłami w niniejszym szkicu są rozważania Fredrica Jamesona na temat miejsca utopii we współczesnym świecie oraz filozoficzne teorie Rosi Braidotti i Brunona Latoura. Głównymi celami artykułu są, po pierwsze, pokazanie, w jaki sposób powieści Atwood mogą być rozpatrywane jako posthumanistyczne utopie, a po drugie, próba odpowiedzi na pytanie, jaką rolą <br>odgrywają w MaddAddam nie-ludzkie istoty względem homo sapiens. Sednem interpretacji jest opisanie mechanizmów rządzących światem, w którym człowiek nie stanowi już centrum.</p> Kacper Tochowicz ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14690 pon, 05 cze 2023 00:00:00 +0000 Kobieta – naukowiec – mutant. Płeć w opowiadaniach Julii Nideckiej https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14845 <p>W artykule omówiono zagadnienie płci w opowiadaniach fantastycznonaukowych&nbsp;autorstwa Julii Nideckiej. Analizie i interpretacji zostały poddane&nbsp;przede wszystkim opowiadania: Wilki na wyspie, Taśmy prawdy, Kwiaty w bukiecie&nbsp;oraz Goniący za słońcem. Przedstawiono dwie dominujące strategie reprezentacji&nbsp;kobiecości w wymienionych utworach. Zwrócono uwagę przede wszystkim&nbsp;na wizje kobiety naukowca oraz kobiety mutanta pojawiające się w twórczości&nbsp;Julii Nideckiej. Wskazano również, że płeć stanowi w światach przyszłości Nideckiej&nbsp;kategorię aprioryczną, a więc konstrukcja tych światów została oparta na&nbsp;matrycy płci.</p> Kinga Wyskiel ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14845 pią, 02 cze 2023 00:00:00 +0000 „Dajcie nam cywilizację naukową” – federacja ludów Europy, Naukowa Liga Narodów i ostatnia wojna o pokój. Ritchiego Caldera i Stefana Barszczewskiego fantastyczne wizje pokoju https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14971 <p>Artykuł jest próbą spojrzenia na wybrane wizje przyszłości w literaturze&nbsp;fantastycznonaukowej dwudziestolecia międzywojennego w poszukiwaniu kryjących&nbsp;się tam koncepcji pacyfistycznych. Scjentystyczne, militarne i mocarstwowe&nbsp;fantazje zapisane w literaturze tego okresu dysponują potencjałem antywojennym,&nbsp;a sama fantastyka zdaje się przedstawiona jako w pewnej mierze „praktyka&nbsp;pacyfistyczna”.</p> Jerzy Stachowicz ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14971 pią, 26 maj 2023 00:00:00 +0000 Mueller dwudziestoletnia oraz "Hista & her sista". O dziewczyńskiej rewolucyjności twórczości poetki-matki https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/13817 <p>Artykuł stanowi podsumowanie dotychczasowego stanu badań poświęconych twórczości Joanny Mueller. Autorka tekstu wskazuje na krytyczny impas, w które popadły. Spadek zainteresowania poezją Mueller wydaje się bowiem spowodowany powielaniem interpretacyjnych stereotypów dotyczących charakteru jej liryki. Nieuwzględnione w recepcji zmiany, jakie dokonują się w pisarstwie poetki, zostają pokazane na przykładzie analizy jej najnowszego tomu zatytułowanego Hista &amp; her sista z 2021 roku. Autorka artykułu pokazuje, jak poezja Mueller ujawnia swój potencjał emancypacyjny, sprzeciwiając się oskarżeniom <br>o nadmierny intelektualizm i przesadne wysmakowanie formalne, które miałoby skrywać tradycyjny światopogląd poetki. Bierze pod uwagę kontekst myśli Michela Foucaulta, z którego koncepcji dyskursu Mueller korzysta, gdy eksploruje mnogie implikacje tytułowego pojęcia histerii. Biorąc pod uwagę jego dyskursywny i dyscyplinujący charakter, poetka dokonuje znaczącej politycznej subwersji zjawiska. Histeryczki okazują się podmiotkami, które w walce o własną niezależność przekraczają granice normy, natomiast suponowana wieczna niedojrzałość&nbsp;kobiet, którym odmawiano prawa do racjonalności, zostaje przekuta w wartość pozytywną – staje się motorem roztańczonej rewolucji.</p> Agnieszka Waligóra ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/13817 pią, 21 kwi 2023 00:00:00 +0000 Prządki, przodowniczki. Z Joanną Mueller rozmawia Katarzyna Szopa https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14541 <p>Rozmowę z poetką Joanną Mueller z okazji dwudziestej rocznicy jej debiutu poetyckiego przeprowadziła Katarzyna Szopa.</p> Katarzyna Szopa, Joanna Mueller ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14541 pią, 21 kwi 2023 00:00:00 +0000 Wiersze https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14543 <p>Wiersze zwijające się w sobie lub rozpinające ponad, biegnące po elipsie i koziołkujące z ram, migrujące między prawdą a kłamstwem. Skryte i wychodzące na jaw teksty o władzy w relacjach, pracy opiekuńczej oraz „wydreptywaniu” kobiecych wspólnot. Prezentowany zestaw tekstów pochodzi z przygotowywanego tomu <em>trule </em>Joanny Mueller.</p> Joanna Mueller ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14543 pią, 14 kwi 2023 00:00:00 +0000 Przejęzyczać się ku życiu (o poezji Joanny Mueller) https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14565 <p>Artykuł poświęcony jest poetyckiej twórczości Joanny Mueller, zwłaszcza&nbsp;temu, jak traktuje ona zagadnienie form życia oraz w jaki sposób projekt krytyczny&nbsp;pisarki, skupiony właśnie wokół modernistycznej kategorii życia, przekłada&nbsp;się na działania stricte literackie Mueller. Autor zaczyna od polemiki z zarzutami&nbsp;dotyczącymi zachowawczości poetyki Mueller oraz jej pozorowanego eksperymentatorstwa,&nbsp;nawiązującego raczej do romantycznych gestów obrony podmiotowości&nbsp;niż do jej neoawangardowego przekroczenia. Stara się pokazać, w jaki&nbsp;sposób ta rzekomo antynowoczesna postawa sprzęga się dziś z feministyczną,&nbsp;nowomaterialistyczną walką o formę życia i odsłonięcie pracy niematerialnej.&nbsp;Stawką poetyckiej gry Mueller nie jest bowiem wiersz artykułujący społeczny&nbsp;gniew ani też działający jako dialektyczna negacja systemu, lecz afirmacyjna otulina,&nbsp;która na chwilę ugości w sobie i zabezpieczy prekarne życie.</p> Jakub Skurtys ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14565 pią, 26 maj 2023 00:00:00 +0000 „Preludium rewolty”. Bunt kobiet w poezji Joanny Mueller https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14737 <p>Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie o przyczyny przeoczeń, przemilczeń i przesunięć w krytycznoliterackiej recepcji poezji Joanny Mueller. Autorka analizuje omówienia kolejnych książek poetki i pokazuje działanie mechanizmu, który nazywa „podwójnym standardem” języka krytyki; mechanizm <br>ten umożliwiał wielokrotne wykonywanie gestów dyskredytowania wagi tej poezji, a ma źródła w specyficznie opracowywanych przez krytyków i krytyczki doświadczeniu i temacie macierzyństwa, którego poetycka tematyzacja często spotyka się z negatywnym komentarzem krytycznym. Analiza ta jest zestawiona z alternatywną propozycją rekonstrukcji głównej linii poetyckiej opowieści Mueller o macierzyństwie, opowieści, w której jednostkowe osobiste przeżycie staje się bazą budowania wspólnoty kobiet opartej na doświadczaniu takiej samej opresji. Twórczość Joanny Mueller z pewnością została przez krytyków i krytyczki dostrzeżona oraz była wielokrotnie (choć nieregularnie) komentowana i opisana, pisarka funkcjonuje więc w szeroko pojętym polu produkcji i popularyzacji literatury w Polsce.</p> Monika Glosowitz ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/14737 pią, 02 cze 2023 00:00:00 +0000 Mieczysław Porębski – pisarz bytu i mitu. Lektura „Z." Szymutką https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/13909 <p>Artykuł jest poświęcony interpretacji wybranych motywów Z. Po-wieści – jedynego stricte beletrystycznego dzieła krytyka i teoretyka sztuki Mieczysława Porębskiego – w kontekście koncepcji i studiów Stefana Szymutki. Ten śląski literaturoznawca był szczególnie zainteresowany twórczością Teodora Parnickiego, z którą nieraz porównuje się wspomnianą „postmodernistyczną” powieść historyczną. Z. Po-wieść ukazuje wędrówkę tytułowego bohatera, odradzającego się Z., poprzez dzieje cywilizacji europejskiej. Fabuła taka obrazuje konfrontację z „wielką historią” (historią-bytem) i służy stworzeniu pewnej całościowej wizji. W komparatystycznej lekturze wypowiedzi Szymutki i książki Porębskiego (oraz niektórych jego innych tekstów) uwypuklony został problem relacji między historią, rzeczywistością a literaturą, szczególnie istotny dla obu bohaterów artykułu. O ile Szymutko wyraźnie przeciwstawia literaturę (domenę słów) empirycznej rzeczywistości historycznej, o tyle Porębski głosi apologię tej pierwszej jako narzędzia stawiania czoła dziejowości i obrony jednostkowej egzystencji. Pomimo okrucieństwa rzeczywistości historycznej twórczość artystyczna, która z nią koresponduje, pozwala osiągnąć katharsis i jedyną nieusuwalną „przyjemność historii” (sformułowanie Szymutki). Według Porębskiego podobnie działa mit, należący wraz z literaturą do tak zwanej sfery trzeciej wartości logicznej. Literatura zaś posiada zdolność do nadawania mitycznej – ponadczasowej – aktualności temu, co akcydentalne i efemeryczne.</p> Katarzyna Szkaradnik ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.journals.us.edu.pl/index.php/SSP/article/view/13909 pią, 30 cze 2023 00:00:00 +0000