Kształcenie postawy proekologicznej na lekcjach języka obcego w szkole ponadpodstawowej (na przykładzie materiałów do nauczania języka francuskiego jako drugiego/kolejnego języka obcego)


Abstrakt

Celem artykułu jest refleksja nad sposobami włączenia elementów edukacji ekologicznej do kształcenia językowego realizowanego w polskim systemie szkolnictwa w ramach trzeciego etapu edukacyjnego. Podjęta problematyka została przedyskutowana w kontekście procesu kształcenia językowych kompetencji komunikacyjnych na zajęciach drugiego / kolejnego języka obcego na przykładzie materiałów do nauczania języka francuskiego.


Słowa kluczowe

ESOKJ; podejście działaniowe; kształcenie językowych kompetencji komunikacyjnych w szkole; nauka języka francuskiego jako drugiego / kolejnego języka obcego; edukacja ekologiczna

Abou-Samra M. i in., 2016, Édito. Méthode de français. Niveau A2, Les Éditions Didier, Paris (Édito A2).

Alcaraz M. i in., 2016, Édito. Méthode de français. Niveau A1, Les Éditions Didier, Paris (Édito A1).

Baglieto D., Girardeau B., Mistichelli M., 2011, Agenda A1. Méthode de français, Hachette Livre, Vanves (Agenda 1).

Baglieto D., Gloanec A., 2011, Agenda A2. Méthode de français, Hachette Livre, Vanves (Agenda 2).

Berthet A. i in., 2012a, Alter ego+ A1, Hachette Livre, Vanves (Alter ego 1).

Berthet A. i in., 2012b, Alter ego+ A2, Hachette Livre, Vanves (Alter ego 2).

Besse H., Porquier R., 1991, Grammaire et didactique des langues, Didier, Paris.

Biras P. i in., 2018, Défi A2, Éditions Maison des Langues, Paris (Défi 2).

Le Bougnec J.T., Lopes M.J., 2016a, Texto 1. A1. Méthode de français, Hachette Livre, Vanves (Texto 1).

Le Bougnec J.T., Lopes M.J., 2016b, Texto 2. A2. Méthode de français, Hachette Livre, Vanves (Texto 2).

Le Bougnec J.T., Lopes M.J., 2020a, Inspire 1, Méthode de français A1, Hachette Livre, Vanves (Inspire A1).

Le Bougnec J.T., Lopes M.J., 2020b, Inspire 2, Méthode de français A2, Hachette Livre, Vanves (Inspire A2).

Boutégege R., Supryn-Klepcarz M., 2019, Francofolie express 1. Podręcznik do języka francuskiego dla liceum i technikum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa (Francofolie express 1).

Boutégege R., Supryn-Klepcarz M., 2020, Francofolie express 2. Podręcznik do języka francuskiego dla liceum i technikum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa (Francofolie express 2).

Boutégege R. i in., 2019, Exploits 1. Podręcznik do nauki języka francuskiego dla liceum i technikum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa (Exploits 1).

Boutégege R. i in., 2020, Exploits 2, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa (Exploits 2).

Chahi F., Denyer M., Gloanec A., 2018, Défi 1. Méthode de français. A1, Éditions Maison des langues, Paris (Défi 1).

Chahi F., Huor C., Malorey C., 2015, Entre nous 2. Méthode de français A2, Maison des Langues, Paris (Entre nous 2).

Chanéac-Knight L., 2019, #LaClasse. Méthode de Français A1. CLE International, Paris (#LaClasse A1).

Cocton M.N. i in., 2019b, L’Atelier. Méthode de français A2, Didier, Paris (L’Atelier A2).

Cocton M.N. i in., 2019a, L’Atelier. Méthode de français A1, Didier, Paris (L’Atelier A1).

Conseil de l’Europe, 2018, Cadre européen commun de référence : apprendre, enseigner, évaluer. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs, Conseil de l’Europe. Division des Politiques Éducatives. Service de l’Education, Strasbourg.

Courteaud F., Gómez-Jordana S., Pruvost N., 2017, Entre nous 1. Méthode de français A1, Editions Maison des langues, Paris (Entre nous 1).

Cuq J.P., Gruca I., 2002, Cours de didactique du français langue étrangere et seconde, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble.

Gallon F., Himber C., 2019, En action! 1. Podręcznik wieloletni dla szkół ponadpodstawowych, Wydawnictwo Hachette Polska, Warszawa (En Action! A1).

Gallon F., Himber C., 2020, En action! 2. Podręcznik wieloletni dla szkół ponadpodstawowych, Wydawnictwo Hachette Polska, Warszawa (En Action! A2).

Gębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hirschsprung N., Tricot T., 2017, Cosmopolite 1. Méthode de français A1, Hachette Livre, Vanves (Cosmopolite 1).

Hirschsprung N. i in., 2017, Cosmopolite 2. Méthode de français A2, Hachette Livre, Vanves (Cosmopolite 2).

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków.

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

Piotrowska-Skrzypek M. i in., 2019a, C’est Parti! Podręcznik do nauki języka francuskiego. 1-A1, Draco, Kraków (C’est Parti! 1).

Piotrowska-Skrzypek M. i in., 2019b, C’est Parti! podręcznik do nauki języka francuskiego. 2-A2, Draco, Kraków (C’est Parti! 2).

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Język obcy nowożytny, 2018, https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Jezyk-Obcy-nowozytny [dostęp: 4.05.2022].

Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.

Skolimowski H., 1993, Filozofia Żyjąca. Ekofilozofia jako Drzewo Życia, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa.

Skubała P., 2010, Dekalog kompetentnego nauczyciela i ucznia – edukacja środowiskowa we współczesnej szkole, w: P. Skubała, I. Kukowka, Zrozumieć przyrodę na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych, [Zeszyty Ekologiczne, 1], Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra, s. 5–39.

Todd S.B., Vial C., 2019, #LaClasse. Méthode de Français A2, CLE International, Paris (#LaClasse A2).

Pobierz

Opublikowane : 2022-11-08


PółtorakE. (2022). Kształcenie postawy proekologicznej na lekcjach języka obcego w szkole ponadpodstawowej (na przykładzie materiałów do nauczania języka francuskiego jako drugiego/kolejnego języka obcego). Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1-18. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.03

Ewa Półtorak 
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0002-3179-5681




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).